Marc van Zuylen en Marnix Stokvis van Aquablu willen met slimme waterdispensers voor winkels en kantoor de wereldwijde plasticberg een kopje kleiner maken.
Wat: Slim watertappunt
Wie: Marc van Zuylen (26) en Marnix Stokvis (26)
Daagt uit: Grote plasticverbruikers als Coca-Cola en Nestlé
Sinds: 2018
Website: aquablu.com
De ambitie van Aquablu is even helder als het water dat ze leveren. ‘Over drie jaar zijn wij de koploper in de transitie naar verpakkingsvrije drankconsumptie binnen Europa’, zegt Marnix Stokvis. De jongelingen gingen in 2018 de strijd aan tegen in plastic verpakt water. Ze ontwikkelden daarvoor een intelligent waterfilter dat ‘elke vorm van onzuiverheid volledig kan verwijderen’. Hierdoor kan kraanwater overal ter wereld hetzelfde smaken.
Stokvis werd op dit pad gezet tijdens zijn studietijd in Zuid-Afrika. Terwijl er een watertekort dreigde in Kaapstad renden mensen massaal naar de supermarkt om plastic flessen in te slaan. ‘Het kraanwater werd verspild aan tuinen en zwembaden.’ Als fervent surfer zag Stokvis welke schade plastic aan de oceanen toebrengt.
Het systeem dat het duo ontwikkelde, de Refill, kan kraanwater volledig zuiveren. ‘Los van het zuiveren van het water, voegen wij ook mineralen toe. Voor het bekende bronwater uit fles hoef je niet langer naar de supermarkt, het beste water komt direct uit je eigen kraan’, vertelden ze eerder tegen MT/Sprout. Inmiddels kun je het water van Aquablu overigens wel in de supermarkt vinden. De startup sloeg eerder dit jaar de handen ineen met Jumbo om plasticverbruik binnen de retail terug te dringen. Klanten kunnen met hun eigen halveliterfles voor vier dubbeltjes met gekoeld en gemineraliseerd water vullen.
De trend van gearomatiseerd gemeentepils is ook niet aan de mannen voorbij gegaan. Binnenkort lanceert Aquablu zijn nieuwe watertappunt Refill+, dat naast water ook vitaminewater in vier ‘functionele smaken’ uitgeeft. Met één druk op de knop, en nog steeds met kraanwater als basis. Volgens Stokvis is dit een ‘niet eerder geziene mengmethode waar een patentaanvraag voor loopt.’ In tegenstelling tot de steeds populairdere vitaminewaters hoeft dit drankje niet centraal gebotteld te worden. De startup richt zich met de watertappunten exclusief op de zakelijke markt.
Om aandacht te vragen voor de goede zaak (en hun eigen onderneming) zijn de twintigers niet vies van een stuntje. In de zomer van 2020 verkochten ze opgepimpt Amsterdams grachtwater. Deze limited edition ging voor 39 euro per fles weg. De doelstelling van Aquablu is om voor 2030 1 miljard plastic flessen te hebben bespaard. Daarin wordt het bedrijf gesteund vanuit de familie. De Stokvis Group, een verzameling van technische bedrijven, investeerde al in het bedrijf.
Aquablu schopte het eerder tot de finale van de MT/Sprout 25 onder de 25-verkiezing. De stunt met het Amsterdamse grachtenwater leidde tot een nominatie voor de Coolest Dutch Brand-verkiezing van marketingmagazine Fonk.