Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Veel mkb’ers hebben er geen zin meer in – Stella Fietsen in de problemen

En verder in deze nieuwsupdate: concurrentiekracht Nederlands familiebedrijf neemt af, Zeeman is juist vóór initiatiefwet ketenverantwoordelijkheid, Europa moet volgens FME vuist maken tegen Amerikaanse handelspolitiek en China verkoopt in 2023 meer e-auto's dan Europa en VS bij elkaar.

mkb bedrijf te koop
Je leest nu: Veel mkb’ers hebben er geen zin meer in – Stella Fietsen in de problemen

1. Stella Fietsen in de problemen

Na een coronahausse waarin de vraag naar e-bikes explodeerde, moet Stella Fietsen fors reorganiseren. De bekendste Nederlandse producent van elektrische fietsen zit met hoge voorraden in z’n maag terwijl de vraag afneemt. Aandeelhouders, onder wie ceo Daan van Renselaar en het investeringsvehikel van Ben Mandemakers, hebben recent 8 miljoen euro moeten bijstorten om een liquiditeitstekort op te vangen.

De problemen bij de onderneming uit Nunspeet zijn ontstaan doordat de vraag naar fietsen tijdens de coronacrisis snel toenam, maar Stella net als andere bedrijven tegelijkertijd te kampen had met toeleveringsproblemen. Om die problemen het hoofd te bieden bouwde het bedrijf grote voorraden aan fietsen en onderdelen op. Daar ging veel geld aan op dat niet werd terugverdiend toen vorig jaar de vraag naar e-bikes inzakte.

Lees ook: Stella wil heel Duitsland en België op zijn e-bike

2. Zeeman is juist vóór initiatiefwet ketenverantwoordelijkheid

Kledingverkoper Zeeman steunt de initiatiefwet voor ketenverantwoordelijkheid voor het bedrijfsleven. Het bedrijf roept de Tweede Kamer op niet te wachten tot Brussel met een voorstel komt. De verklaring is opmerkelijk, omdat de IMVO op grote weerstand stuit van werkgeverslobby VNO-NCW.

Voorzitter Ingrid Thijssen liet afgelopen week weten dat de wet zeer negatief uitpakt voor het Nederlandse vestigingsklimaat. Topman Peter Berdowski van baggeraar Boskalis dreigde eerder met verhuizen naar een ondernemingsvriendelijker land als de wet doorgang vindt.

Volgens een woordvoerder van Zeeman ‘is Europa juist geholpen als verschillende lidstaten met wetgeving komen.’ Hij stelt dat de wet IMVO zorgt voor een ‘gelijk speelveld en aansluit bij al jaren geldende richtlijnen van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling’.

3. Concurrentiekracht Nederlands familiebedrijf neemt af

Het concurrentievermogen van Nederlandse familiebedrijven is in de afgelopen jaren afgenomen, blijkt uit Duits onderzoek. In de Länderindex Familienunternehmen 2022 zakte Nederland van plaats vier naar negen. Duitsland zelf bevindt zich in de onderste regionen van de ranglijst. De ranglijst laat zien dat de meeste EU-landen die zijn onderzocht steeds verder achterlopen op de VS en Canada, die met Zweden de eerste drie plaatsen innemen.

Voor het Duitse onderzoek analyseerde het ZEW-instutuut zes verschillende categorieën, namelijk belastingen, arbeid, regelgeving, financiering, infrastructuur en investeringen, en energie.

4. FME: Europa moet vuist maken tegen Amerikaanse handelspolitiek

Nederland moet niet zwichten voor Amerikaanse druk om de export van chiptechnologie naar China aan banden te leggen. De regering moet in plaats daarvan bij de Europese Commissie steun zoeken om samen een vuist te maken tegen de verregaande exportbeperking die Washington wil.

Dat stelt industriekoepel FME in een oproep vlak voor een bezoek van premier Mark Rutte en minister Wopke Hoekstra van Buitenlandse Zaken aan het Witte Huis. Zij spraken met president Joe Biden over exportbeperkingen van Nederlandse chipmachines naar China die de VS wenst. Chipmachinemaker ASML uit Veldhoven is een belangrijk lid van FME.

Lees ook: Het succesverhaal van ASML, dat uitgroeide tot de grootste chipmachinemaker ter wereld

5. ‘China verkoopt in 2023 meer e-auto’s dan Europa en VS bij elkaar’

Chinese autobouwers zullen dit jaar alle buitenlandse merken overtreffen in de wereldwijde verkopen van elektrische auto’s. Consumenten krijgen meer en meer de voorkeur voor merken als BYD, XPeng, Li Auto en Nio. Zeker Chinese autokopers kiezen voor een merk uit eigen land en die markt is groter dan de Europese en Amerikaanse bij elkaar. Dat blijkt uit een analyse van Bernstein, waarover de Britse zakenkrant Financial Times bericht.

Volgens prognoses van analisten van de Duitse zakenbank zullen Chinese consumenten in 2023 ongeveer 8 tot 10 miljoen elektrische auto’s kopen. Dat is fors meer dan de recordverkoop van 6,5 miljoen in 2022 en 3,5 miljoen in 2021. Het is ook ruimschoots meer dan de totale verkoop van 3 miljoen in Europa en 2 miljoen in de Verenigde Staten samen.

 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Veel mkb’ers hebben er geen zin meer in

Corona, dure grondstoffen en een exploderende energierekening. Voor veel mkb’ers is de lol van het ondernemen momenteel ver te zoeken: ze zetten hun eigen bedrijf in de etalage. Maar een koper vinden vergt soms een lange adem.

Op overnameplatform Brookz is het aantal te koop gezette bedrijven afgelopen jaar met 31 procent gestegen ten opzichte van 2021. Bij bedrijven in de detailhandel is zelfs sprake van een verdubbeling. In totaal werden er vorig jaar 1.611 bedrijven aangeboden bij het overnameplatform, waarvan 310 detailhandelsbedrijven en 185 horecazaken. In 2021 waren dat er 1.226 waarvan 171 in de detailhandel en 92 in de horeca.

7. Bij de koffieautomaat: Ruim één miljoen huizen heeft funderingsproblemen

Het overgrote deel van de kopers die een nieuw huis aanschaft, heeft geen idee hoe het met de fundering is gesteld. Dit terwijl één miljoen huizen in Nederland funderingsproblemen hebben of krijgen. Dit blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van ABN Amro en vastgoedadviesbureau Brainbay. In 2,2 procent van de advertenties bij koopwoningen die risico lopen op funderingsproblemen wordt iets over de kwaliteit ervan vermeld.

Het aantal woningen in Nederland dat risico loopt op scheuren en verzakkingen neemt toe, schrijven de onderzoekers. De schade kan oplopen tot 60 miljard euro in 2050; de kosten per pand kunnen oplopen tot honderdduizend euro.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates