1. Schiphol maakt zich op voor drukke zomer
Schiphol verwacht nog geen recordzomer, maar druk wordt het de komende maanden wel. De luchthaven rekent op 160.000 passagiersbewegingen per dag, een stuk meer dan de 60.000 van dit moment. Topman Dick Benschop voorspelt in het Financieele Dagblad dat het oude niveau van 500.000 vliegbewegingen per jaar in 2024 weer haalbaar is. Voorzichtig droomt hij over een verdere groei in de jaren daarna. Hij noemt bewust geen streefaantallen, schrijft de krant, want dat is olie op het vuur bij de tegenstanders.
2. Ikea steekt samen met Rockefeller Foundation miljard in groene energie
Woonwarenhuis Ikea stopt samen met de Rockefeller Foundation 1 miljard dollar in een fonds dat groene energie moet produceren voor 800 miljoen mensen die nu geen stroom hebben. De twee partijen hopen daarnaast nog eens 10 miljard dollar op te halen bij internationale ontwikkelingsorganisaties. Het geld gaat volgens de Volkskrant naar kleine energiebronnen, zoals zonnepanelen, molens, waterbronnen en andere lokaal beschikbare energiebronnen. Doel is om arme landen, waar groene energie niet bovenaan het prioriteitenlijstje staat, mee te laten doen aan de internationale campagne tegen klimaatverandering.
3. Moederbedrijf Ray-Ban mag afzien van overname Grandvison
De miljardenovername van brillenketen Grandvision, het moederbedrijf van Pearle en Eye Wish, staat op losse schroeven. Volgens een Zwitsers arbitragehof heeft het bedrijf de voorwaarden van de deal geschonden tijdens de coronapandemie. Door de uitspraak kan Essilor-Luxottica onder de koop uit zonder dat het een boete hoeft te betalen. Of het Frans-Italiaanse concern dat ook echt wil, is nog onduidelijk. ‘Het weegt zijn opties’, meldt het FD. In 2018 was de maker van onder andere Ray-Ban brillen nog bereid om 7,2 miljard euro voor Grandvision neer te tellen. Sindsdien vechten de twee partijen over de voorwaarden.
4. Albert Heijn schroeft groeitempo in België op
Supermarktketen Albert Heijn heeft het aantal winkels bij onze zuiderburen verder opgevoerd. De teller staat nu op 63, schrijft Nu.nl, en dat moeten er over niet al te lange tijd 100 zijn. Ook verdubbelt AH de bezorgcapaciteit. Nu kunnen 400.000 Belgische huishoudens hun boodschappen thuis laten bezorgen, binnenkort zijn dat er 800.000. Albert Heijn voert de boodschappen aan vanuit een groot distributiecentrum in Eindhoven. Van daaruit gaat het via hubs in Turnhout en Boom naar klanten thuis.
5. Nederlandse bedrijven winnaar langs het veld
Geen grote Amerikaanse multinationals, maar vooral Chinese en Nederlandse bedrijven domineren de reclameborden langs de velden op het EK Voetbal 2020. Van de elf bedrijven die een plek op de borden hebben bemachtigd, zijn er maar liefst drie Nederlands, schrijft Nu.nl. Het zijn Booking.com, JustEat Takeaway en Heineken. Volgens sportmarketeer Chris Woerts is de prominente aanwezigheid langs het veld een typisch staaltje van Nederlandse handelsgeest.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: EU-toezichthouders willen gezichtsherkenning aan banden leggen
Gezichtsherkenning en andere identificatiemethodes die kijken naar unieke kenmerken (zoals je stem, je etniciteit of je geslacht) moeten verboden worden in de openbare ruimte. Daarvoor pleiten alle Europese toezichthouders, waaronder de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens. Volgens NRC Handelsblad zijn ze het niet eens met een Europees wetsvoorstel, waarin staat dat overheden dit soort technieken mogen inzetten om bijvoorbeeld criminaliteit tegen te gaan. De toezichthouders vrezen voor het ontstaan van een ‘surveillancemaatschappij’ waarbij iedereen de hele dag door systemen wordt herkend en gevolgd.
7. Zoom-topic: Moet personeel door corona niet-gewerkte uren inhalen?
Werknemers van kledingketen Wibra hebben een kort geding tegen het bedrijf aangespannen omdat het bedrijf hen dwingt ‘onderuren’ in te halen. Tijdens de coronapandemie kon veel winkelpersoneel, zo meldt onder meer de NOS, het contractueel vastgelegde aantal uren niet werken omdat de winkels gesloten waren. Wibra vindt nu dat zij die uren deze zomer in moeten halen. Van de gekke, vinden de werknemers, die daarin gesteund worden door vakbond FNV. Wibra heeft immers ook NOW-steun gehad om de lonen door te kunnen betalen. Volgens de bond speelt de discussie ook in andere sectoren. De rechter doet over twee weken uitspraak.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates