1. Shell-topman Ben van Beurden geeft extra gas op duurzame strategie
Het was even stil vanuit het Shell-hoofdkantoor na het gerechterlijke vonnis van twee weken terug, maar topman Ben van Beurden heeft via LinkedIn van zich laten horen. De uitspraak – in 2030 45 procent minder CO2 uitstoten – houdt voor het olieconcern ‘geen verandering van de strategie in, maar juist een versnelling’, pent Van Beurden op het sociale netwerk. Het zelf gestelde doel om in 2050 nul CO₂ uit te stoten blijft overeind. Voor de korte termijn worden een aantal ‘rigoureuze doelstellingen’ geformuleerd. ‘Dat betekent waarschijnlijk dat we de komende jaren gedurfde maar weloverwogen stappen moeten zetten, schrijft de ceo, die zich niet neerlegt bij de uitspraak van de rechter. ‘Een rechtbank die een energiebedrijf beveelt om zijn uitstoot – en de uitstoot van zijn klanten – te verminderen, is niet het antwoord.’
2. Voormalig Volkswagen-top koopt dieselschandaal af voor 288 miljoen
Volkswagen heeft een akkoord bereikt met een aantal voormalige leidinggevenden van het bedrijf, onder wie ex-topman Martin Winterkorn, voor hun rol tijdens het dieselschandaal. Ze tikken samen 288 miljoen euro af. Het bedrag wordt grotendeels (270 miljoen euro) opgehoest door de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering van de heren. Ook voormalig Audi-topman Rupert Stadler ontspringt de dans niet en zal een flinke afkoopsom moeten betalen. De aandeelhouders moeten nog wel groen licht geven voor de deal. Zij zullen zich op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering op 22 juli uitspreken.
3. Vakbonden willen Tata Steel IJmuiden met vergroening behouden
Tata Steel IJmuiden moet behouden blijven, vinden vakbonden en tientallen medewerkers. Zij overhandigen vandaag hiertoe een petitie, inclusief een plan voor vergroening van de staalfabriek, aan parlementsleden. Dat meldt het FD. Volgens het plan van FNV kan Tata veel sneller de CO2-uitstoot en de omgevingsoverlast verminderen. De kolen en grijze stroom in het productieproces zouden vervangen moeten worden door groene stroom, aardgas en op een later moment ook waterstof. De overheid zou volgens FNV moeten bijspringen, de vakbond schat de kosten op 1,4 miljard euro. Die steun zou dan in de plaats moeten komen in plaats van de subsidie die is toegezegd voor CO2-opslag.
4. ‘Niet alle werknemers profiteren van herstel coronacrisis’
De economische groeiverwachtingen zijn fors, maar in de cao-onderhandelingen verschuilen werkgevers zich achter de coronapandemie, ziet vicevoorzitter Zakaria Boufangacha van vakbond FNV. Hij vreest dat de lonen zullen achterblijven, zodra de economie weer flink aantrekt. Het is voorzichtigheid trof, stelt hij, ‘diezelfde reflexen zagen we ook na de vorige crisis’. ‘De groeiverwachtingen zijn fors en de verwachting is ook dat de inflatie flink oploopt. Het baart mij daarom zorgen dat werkgevers heel behoudend zijn.’
5. Daphne de Kluis – eerder getipt als ceo – verlaat ABN Amro
Daphne de Kluis stapt op 30 september op als ceo van de Commercial Bank van ABN Amro, de mkb-tak van de bank. Zij vertrekt na een dienstverband van 24 jaar. De naam van De Kluis zoemde rond in de wandelgangen als grote kanshebber om de vorige ceo, Kees van Dijkhuizen, op te volgen. Zij zou daarmee de eerste vrouwelijke ceo van ABN Amro zijn geworden. De keuze viel echter op Robert Swaak, sinds april 2020 de topman van de systeembank. De Kluis heeft een andere uitdaging gevonden, maar het is nog niet bekendgemaakt waar.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must listen: Het chiptekort laat zich overal voelen
Chips zitten overal in. In koffieapparaten, tv’s, oortjes, webcams en ook in mobieltjes, tablets, laptops, en auto’s. Om bij het laatste voorbeeld te blijven: Volkswagen kan 100.000 auto’s niet in elkaar kan schroeven als gevolg van het wereldwijde tekort aan chips. En deze achterstand wordt ook niet ingelopen. Volkswagen is niet de enige autofabrikant met grote problemen, en de autobranche is niet de enige sector. Chips zijn onmisbaar geworden, en nu zitten we in een chipcrisis. NRC zoekt in zijn economiepodcast Onder de streep uit hoe het nu kan dat complete autofabrieken stilvallen.
7. Zoom-topic: Jongere medewerkers de dupe van thuiswerken na corona
Bedrijven beraden zich massaal op hun terug-naar-kantoor-strategie: hoeveel dagen werken we straks vanuit huis en hoe vaak verschijnen we op kantoor? Als we na corona net zoveel thuiswerken als nu, worden werknemers onder de 30 jaar daar de dupe van, concludeert Kilian Wawoe, organisatiepsycholoog aan de Vrije Universiteit, na onderzoek onder zo’n 7000 respondenten. ‘Jongeren hebben met name het praktische probleem dat ze vaak veel kleiner behuisd zijn, zegt Wawoe tegen RTL Z. ‘En op het moment dat je aan het begin van je loopbaan zit, heb je veel meer hulp en coaching nodig van de generatie die boven je zit.’ Hij waarschuwt: ‘Het gevaar bestaat dat we dadelijk een systeem gaan inrichten wat dan heel fijn is voor de generatie die het prettig vindt, maar dat de jongeren het dan lastig hebben.’
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates