1. Philips-beleggers in verweer tegen bonus Van Houten
De spanning loopt op bij Philips in de aanloop naar de aandeelhoudersvergadering van komende dinsdag. Invloedrijke beleggers willen tegen de bonus van 1,8 miljoen euro voor ceo Frans van Houten stemmen, schrijft Het Financieele Dagblad. Ook hebben ze kritiek op het functioneren van de raad van commissarissen.
Het zorgtechnologieconcern maakt een desastreus jaar door. De beurskoers is gehalveerd door het drama rond de slaapapneu-apparaten. De twee grootaandeelhouders van Philips, het Noorse staatsfonds NBIM en het Amerikaanse pensioenfonds Calstrs, vinden een bonus voor de top daarom niet gepast. Zij zullen dinsdag tegen het beloningsverslag stemmen.
2. Hogere tarieven voor flexkrachten zetten werkgevers onder druk
De gemiddelde uurtarieven voor uitzendkrachten en zzp’ers zijn sinds januari flink gestegen, zeggen flexplatforms Youbahn en Temper tegen het FD. Met name in de horeca, zorg, schoonmaak en bedrijfsondersteuning.
Dat kan de druk op werkgevers verhogen om de cao-lonen op te krikken, denkt Paul de Beer, bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam. ‘Het sterkt vakbonden wel. Ze zien dat sommige werkgevers inderdaad meer kunnen betalen. Een betere cao kan op de lange termijn goedkoper zijn dan zzp’ers inhuren.’
3. ING vult stroppenpot met 834 miljoen euro
ING heeft in het eerste kwartaal 834 miljoen euro opzij gezet voor leningen die mogelijk nooit meer terugbetaald worden. Dat meldt het financiële concern bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Het vullen van de zogeheten stroppenpot is een direct gevolg van de oorlog in Oekraïne. Hierdoor is de winst ruimschoots gehalveerd, tot 429 miljoen euro.
Het bankconcern besloot in maart om geen nieuwe zaken meer te doen met Russische bedrijven. ING heeft van alle Nederlandse banken de grootste belangen in Rusland, met meer dan 5 miljard euro aan verstrekte leningen aan Russische klanten.
4. KLM wil zo snel mogelijk staatssteun aflossen
KLM-topman Pieters Elbers wil zo snel mogelijk de resterende staatssteun aflossen om de handen weer vrij te hebben. Dat zegt hij in een interview met het FD. KLM heeft in het eerste kwartaal een aflossing van 311 miljoen euro gedaan. Er staat nog 631 miljoen euro open. Dat bedrag ‘kan gemakkelijk uit de operationele kasstroom of op een andere manier worden betaald’, aldus Elbers. ‘Dit is geen bedrag waar je nog jaren over hoeft te doen.’
5. Nieuwe ceo voor Randstad-concurrent Adecco
De Zwitserse uitzendgroep Adecco krijgt na zeven jaar een nieuwe ceo. De Belg Alain Dehaze (59) geeft op 1 juli het stokje door aan de Fransman Denis Machuel (58), die eerder cateraar Sodexo en ingenieursbureau Altran leidde. Een reden voor het vertrek van Dehaze is niet gegeven. Bij zijn aantreden was Adecco het grootste uitzendconcern ter wereld. Inmiddels is het Nederlandse Randstad dat.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: De 4 gedragsknoppen om mensen te laten doen wat je wil
Een deurmat met ‘gasvrij’ erop, knipogende stickers op wc-spiegels en een lange muur met portretfoto’s van buurtbewoners. Het zijn drie ideeën van Joyce Croonen (37) en Liza Luesink (34) om menselijk gedrag te beïnvloeden. NRC sprak hen over hun bedrijf Bureau Duwtje. Onder meer overheidsinstanties, de HEMA en Interpolis zijn klant. Het duo vertelt over de vier ‘gedragsknoppen’ waar je aan kunt draaien (gemak, normen, weerstand en motivatie) en geeft bij elk een concreet voorbeeld.
7. Bedrijven zijn steeds meer bezig met beeldvorming
Het aantal pr- en communicatiebureaus is sinds de coronacrisis verdubbeld, signaleert Trouw. Dat komt deels door de pandemie. Organisaties zien het belang van goede communicatie in. Maar volgens experts zijn bedrijven ook steeds meer bezig met beeldvorming. Dat is nodig om personeel te werven in de krappe arbeidsmarkt. Een gaaf imago helpt daarbij.
Daarnaast is het reputatiedenken de afgelopen jaren sterker geworden. Bedrijven dragen hun boodschap uit via de eigen website en sociale media. Voor journalisten is het steeds lastiger om iemand te spreken zonder tussenkomst van een woordvoerder.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates