Kijkers met oog voor detail zagen het al: Ziggo verwisselde in een reclame stilzwijgend PSV-spelers voor een paardenbloem. Hoe zit dat?
Er was behoorlijk wat ophef toen kabelaar Ziggo bekendmaakte per volgend seizoen hoofdsponsor te worden van Ajax. Feyenoord- en PSV-supporters dreigden via sociale media hun abonnement op te zeggen.
Dat viel uiteindelijk mee; slechts een handjevol mensen zegde daadwerkelijk hun abonnement op. De toon was in ieder geval gezet.
Even verrast werd er gereageerd toen de hoofdsponsor van Ajax in een reclame voor zijn nieuwe pakket beelden gebruikte van een PSV-goal. De commercial dateert uit juni, bekijk hem hieronder.
Maar dan…
… valt een oplettende kijker begin juli iets op. De PSV-spelers aan het eind van de reclame zijn ineens vervangen door beelden van Discovery Channel. Er is een close-up te zien van een uitgebloeide paardenbloem die wordt uitgeblazen.
@ZiggoWebcare @ZiggoCompany #Ziggo heeft de reclame aangepast. T doelpunt van #PSV is verwijderd. Iemand ontslagen?
Uit navraag bij Ziggo blijkt er nogal wat reacties zijn gekomen op de reclame, en daarom is besloten dat de PSV'ers stilletjes moesten verdwijnen. Een woordvoerder:
Deze beelden waren op zich niet bepalend voor de boodschap van de commercial (vandaar op de achtergrond). Omdat die beelden niet bepalend waren en omdat aanpassen eenvoudig was is besloten Eem neutraal beeld te gebruiken.
Ziggo blijft zijn nieuwe sponsorpartner dus trouw. Mocht er nog twijfel bestaan, een maand voordat de reclame met de PSV'ers op tv verscheen werd er een speciale commercial gelanceerd waarin de kabelmaatschappij toch duidelijk partij kiest.