Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Musk lijft accumaker in – Ikea verhuurt meubels

En verder: rode cijfers voor Ryanair, Microsoft loves TomTom, Nederlandse ondernemers kopen deel Coffee Fellows en Slack (officieel) naar de beurs.

Albert Martens (IKEA): ‘Biedt medewerkers eerst veiligheid, daarna ontwikkeling’ IKEA verwacht zijn personeelsbestand wereldwijd de komende jaren uit te breiden, in tijden van digitalisering en robotisering. Sterker nog: ze bieden zelfs vaste contracten. HR-manager Albert Martens: ‘Als je mensen vervangt, worden dingen niet automatisch beter.’ Iedere klant die een van de 400 IKEA-winkels wereldwijd betreedt, moet zich welkom voelen. ‘Medewerkers zijn daarbij onmisbaarder dan ooit tevoren,’ aldus Albert Martens, HR-manager van IKEA Group. Die medewerkers (of co-workers, zoals IKEA ze noemt) blijven van belang, ‘hoeveel robots er ook ontwikkeld worden. Aan de eisen die een consument vandaag de dag stelt, kan bijna geen robot voldoen.’ Het is volgens Martens de Gouden Eeuw van de consument. ‘Zij hebben het voor het zeggen in de winkels. Vroeger kwam je bij ons en kocht je een product. Tegenwoordig wil je zien hoe het geproduceerd is, wat de kwaliteit is, of we verantwoord ondernemen en in welke mate we het milieu schaden.’ Tel daarbij de website die altijd doorgaat en consumenten in staat stelt om ieder product binnen een paar muisklikken in huis te halen. ‘Wij moeten dat allemaal faciliteren. Dat gaat enkel met goed getrainde en gemotiveerde medewerkers die service tot in de puntjes beheersen.’ Vertrouwen Het lijkt misschien logisch om daar dus vol op in te zetten, maar volgens Martens is ontwikkeling en training niet het eerste om je medewerkers klaar te stomen voor de toekomst. ‘Wie kijkt naar de piramide van Maslov, ziet dat veiligheid een van de grootste behoeften is. Dat willen we onze medewerkers eerst bieden, voordat ze zich kunnen ontwikkelen.’ Het betekent concreet dat IKEA inzet op goede arbeidsvoorwaarden en met zoveel mogelijk contracten voor onbepaalde tijd werkt. ‘Dat betekent niet dat je functie altijd hetzelfde blijft. Er zal in de komende jaren van alles veranderen, maar je kunt wel bij ons blijven werken.’ Martens verwacht zelfs dat het personeelsbestand wereldwijd zal groeien de komende jaren, van 180.000 naar 200.000 medewerkers. Dit tegen alle voorspellingen over digitalisering en robotisering in. ‘We zijn er niet op uit om minder mensen in de winkel te hebben, maar wel om ze anders in te kunnen zetten.’ Zelfs in het distributiecentrum - een gebied dat veelal bedreigd wordt door technologie - zullen geen mensen zomaar ontslagen worden. ‘Natuurlijk zullen we daar door automatisering minder mensen nodig hebben op den duur, maar we zullen altijd zoeken naar ander mogelijkehden om bij ons te blijven werken. Lagen eruit snijden is me allemaal veel te simpel.’ iPads Volgens Martens is het van belang om die digitalisering en medewerkers samen te laten werken. ‘We moeten de digitalisering in ons voordeel laten werken: het werk wordt makkelijker voor medewerkers als je het juist gebruikt.’ Het gebruik van een app of iPad kan medewerkers helpen de juiste informatie snel op te zoeken en eigen te maken, maar kan de fysieke aanwezigheid van een medewerker niet vervangen. ‘Het toont bovendien meer interesse in je consument op het moment dat er mensen in je winkel staan.’ Een robot of iPad is vaak ook niet toereikend voor de vragen die klanten meebrengen naar de winkel. ‘Ze hebben al een avond op de bank zaken vergeleken met elkaar en komen nu naar de winkel om zich voor de laatste vragen te laten adviseren en hun definitieve besluit te maken.’ Aan de medewerker om dezelfde kennis paraat te hebben als de consument, die al een avond het internet heeft afgestruind.’ Dat vraagt om training. IKEA biedt in-house tientallen trainingen aan: van productopleiding tot klantgerichtheid, alles op globaal niveau zodat het in alle 43 landen bruikbaar is. ‘Allemaal vanuit het oogpunt dat iedereen zich kan ontwikkelen. Als je mensen vervangt, worden dingen niet automatisch beter.’ Promotie Martens waarschuwt ervoor dat bedrijven zich blindstaren op de kostenbesparing die digitalisering met zich mee kan brengen. ‘Bij ons staat de klant voorop, we doen er alles aan om die zo goed mogelijk te helpen. Dat betekent dus dat je niet alleen maar iPads neer kan leggen in plaats van medewerkers, omdat dat op den duur goedkoper is.’ Naast de Gouden Eeuw van de consument, is er ook steeds meer aandacht voor wat medewerkers van hun bedrijf verwachten. ‘Medewerkers zijn het belangrijkste wat wij hebben. Zorg je goed voor hen, dan zorgen zij goed voor jouw klanten.’ Het levert IKEA veel op: ‘Je kunt van alles aan marketing doen, maar goed gemotiveerde medewerkers zijn de beste promotie.’ Medewerkerstevredenheid is daarbij een groot goed voor IKEA. Daarbij wordt gevraagd naar zaken als tevredenheid over de uren en taken, maar ook over hoe zij over het bedrijf denken. ‘Loyaliteit is met een nieuwe generatie medewerkers niet meer vanzelfsprekend. Bovendien willen zij ook voor een bedrijf werken dat duurzaam produceert en dat maatschappelijk verantwoord onderneemt. Je wilt dat medewerkers trots zijn, maar dan moet je ze wel iets geven om trots op te zijn.’ Leiders Het vraagt om een ander soort leiderschap op de werkvloer, aldus Martens. ‘We houden minder vast aan hiërarchische structuren, en zijn dus op zoek naar leiders die natuurlijk gekozen worden. Iemand benoemen als de manager is vele malen minder krachtig.’ Een leider bij IKEA wordt gekenmerkt door een sterke focus op ontwikkeling voor medewerkers, die zich op hun beurt weer kunnen ontwikkelen tot leiders. ‘Daar is veel lef voor nodig als leider. Je moet ruimte laten voor anderen om zich te ontwikkelen tot jouw niveau.’ De snelle adaptatie voor nieuwe ontwikkelen vraagt ook om leiders in plaats van managers. ‘Doordat dingen snel veranderen, moeten medewerkers steeds meer eigen verantwoordelijkheid nemen en keuzes durven maken zonder het eerst aan hun manager te vragen.’ Als laatste punt moet een leider laten merken aan medewerkers dat iedereen bij IKEA het samen doet. ‘Erken mensen in hun bijdrage en zorg voor een vruchtbare cultuur in plaats van enkel in te zetten op een goede strategie. Er kunnen nog zoveel digitale ontwikkelingen zijn, uiteindelijk is winkelen bij IKEA voor consument én medewerker nog altijd mensenwerk.’
Foto: Rarye via Flickr

1. Elon Musk lijft accumaker in

Tesla neemt voor 218 miljoen dollar Maxwell, dat technologie voor accu’s levert, over. De bouwer van elektrische auto’s heeft 4,75 dollar per aandeel over voor de onderneming uit San Diego; goed voor een premie van 55 procent boven de slotkoers van vrijdag. Het bedrijf van Elon Musk betaalt de overname in eigen aandelen. Maxwell kwam een klein jaar geleden in het nieuws door een fraudezaak; een voormalige medewerker werd ervan beschuldigd omzetcijfers kunstmatig te hebben opgekrikt. Die zaak werd voor bijna 3 miljoen dollar geschikt.

2. Ikea gaat meubels verhuren

Ikea begint een experiment rond het verhuren van meubels, vertelt ceo Torbjörn Lööf tegen de Britse zakenkrant Financial Times. De Zweedse meubelfabrikant test vanaf deze maand zijn leaseconcept in Zwitserland. In eerste instantie wordt kantoormeubilair aan zakelijke klanten verhuurd, maar Ikea denkt dat bijvoorbeeld ook keukens geschikt zouden zijn voor de verhuur. “Je zou kunnen zeggen dat leasen een manier is om een keuken te financieren”, zegt Lööf. Met het hergebruik van meubels probeert het blauw/gele concern nieuwe markten aan te boren.

3. Rode cijfers Ryanair door vliegticket-ramsj

Ryanair heeft het afgelopen kwartaal rode cijfers geschreven. De Ierse prijsvechter noteert onder de streep een verlies van 20 miljoen euro (tegen een winst van bijna 106 miljoen euro een jaar eerder), voornamelijk door druk op de vliegticket-prijzen door overcapaciteit in het Europese winterseizoen. Ryanair had al gewaarschuwd voor zwakkere cijfers en verwacht dat het jaarresultaat uitkomt op 1 tot 1,1 miljard euro. En passant meldde topman Michael O’Leary dat hij een stapje terugdoet bij de budgetmaatschappij.

4. TomTom versterkt banden met Microsoft

Goed nieuws voor TomTom: de Nederlandse navigatiedienstverlener wordt een leidende leverancier van navigatiedata voor het Azure-cloudplatform van Microsoft en voor Bing Maps. Het bedrijf van topman Harold Godijn benoemt op haar beurt Azure tot voorkeursleverancier op het gebied van cloudactiviteiten. Tegenwoordig draait het businessmodel van TomTom om de levering van verkeersinformatie en van digitale kaarten en navigatiesoftware aan automakers. Onlangs werd de Telematics-tak verkocht aan het Japanse Bridgestone voor 910 miljoen euro.

5. Manager van de dag: Chiel Beckmann en Karel van Lange (Coffee Fellows)

De Duitse koffieketen Coffee Fellows heeft haar Nederlandse activiteiten verkocht aan twee Twentse ondernemers die de keten in Nederland verder gaan ontwikkelen. Chiel Beckmann en Karel van Lange nemen vijf winkels over van de Duitse moedermaatschappij. “Coffee Fellows heeft in eerste instantie op eigen houtje geprobeerd voet aan de grond te krijgen, maar er is meer lokale knowhow en een Hollandse inslag nodig om dat voor elkaar te krijgen”, aldus Van Lange. “Wij gaan het concept aanpassen en vervolgens door het hele land uitrollen.”

6. Tweet van de dag: IPO nu officieel voor Slack

The Wall Street Journal weet het nu zeker: Slack gaat naar de beurs. De zakelijke chatdienst wordt gewaardeerd op een bedrag tussen de 7 en 10 miljard dollar.

7. Koffieautomaat: World Record Egg gebarsten…

Het Instagram-ei, dat vorige maand het grootste aantal vind-ik-leuks op Instagram ooit kreeg, is tijdens de Super Bowl gebarsten. In de video is te zien hoe het ei breekt door sociale druk. Daarna worden mensen die met stress worstelen door de druk van sociale media opgeroepen om daar met iemand over te praten. Achter de boodschap zit de Amerikaanse non-profitorganisatie Mental Health America.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief