Plus: Shell investeert in groenfondsen, Bodewes-familie twist over naam, Topinkomens verder aan banden.
Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:
1. Miljoenenfraude bij Vlaamse televisieproducent
Bij de Vlaamse televisieproducent Studio 100 is voor miljoenen euro's gefraudeerd. De fraude, die jarenlang voortduurde, is gepleegd door een voormalige topman van het entertainmentconcern. Dit maken diverse media maandagavond bekend. Studio 100 is bekend als producent van programma's rondom K3, Mindy en Bumba. Volgens het Laatste Nieuws zou de fraude vier miljoen euro bedragen. Het bedrijf zou recent achter het bedrog zijn gekomen. Het vond plaats bij diverse divisies van het concern en was verspreid over diverse jaren. De ex-topman is inmiddels in Antwerpen aangehouden voor diefstal en oplichting.
2. Renault krijgt Lada niet aan de praat
2,3 miljard dollar, dat is het bedrag dat Renault en Nissan in het Russische AvtoVAZ, de autofabrikant van o.a. Lada, staken. Maar in een markt waar de autoverkoop (sterk) dalende is, leed AvtoVAZ behoorlijk verlies. Russen kopen steeds minder (nieuwe) auto's van de merken Lada, Renault, Nissan of Datsun. Renault (38% aandeel) en Nissan (17% aandeel) schoven het Zweedse zwaargewicht Bo Andersson naar voren om de boel op te schudden: forse bezuinigingen, duizenden ontslagen en het opzeggen van toeleveringscontracten waren de gevolgen. Iets te rigoreus, in de ogen van de directie van Rostec, een Russische industriële firma, die 25 procent van de aandelen bezit en wiens topman, Chemezov, als sinds de jaren tachtig tot de vertrouwelingen van President Poetin behoort. Volgens analisten is AvtoVAZ dan ook een politiek project, bedoeld om werkgelegenheid in Rusland te garanderen. Maar diezelfde analisten zeggen ook: een sociaal project en winst maken gaat – in dit geval en onder deze marktomstandigheden – niet samen, zo bericht de Wall Street Journal. Topman Carlos Ghosn zei in een reactie: 'Het is een behoorlijke klus. De markt in Rusland is zeer lastig. We investeren voor de lange termijn, we kunnen ons op de korte termijn geen
3. Shell investeert in groenfondsen
Shell Technology Ventures (STV), de durfkapitaalpoot van olie – en gasmoloch Shell, investeert in twee groene energietechnologiefondsen. Het gaat om GRC SinoGreen Fund III en SET Ventures uit Amsterdam. SET Ventures haalt tijdens deze financieringsronde in totaal 60 miljoen euro op, bij onder meer de aandeelhouders Essent en Delta en de investeringsmaatschappijen
PPMOost en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij. GRC SinoGreen Fund steekt zijn geld in energie en circulaire start-ups in China, Taiwan en Hongkong. Shell Technology Ventures heeft ook belangen in Glasspoint Solar, 2B-Energy en 'Gamechanger' Airborne Oli & Gas.
Lees het interview met Airborne Oil & Gas op MT.nl: Hoe een oersterke vezelpijp de olie- en gasindustrie op z'n kop zet
4. Familietwist bij scheepsbouwers Bodewes
Opvallend: een familietwist over de firmanaam Bodewes. Zowel Thecla Bodewes als haar neef Herman Bodewes zijn actief in de scheepsbouw. Zij in de bouw van binnenvaartschepen en hij in de bouw van zeeschepen (Royal Bodewes). Maar toen Thecla Bodewes, zakenvrouw van het jaar 2011, eigenaar werd van een scheepswerf in Harlingen waar ook zeeschepen worden gebouwd, werd het voor volgens Herman Bodewes erg verwarrend. Nu moet Thecla Bodewes de namen van de scheepswerven in Kampen, Meppel en Harlingen aanpassen.Van bijvoorbeeld Bodewes Meppel naar Thecla Bodewes Meppel. De scheepswerf in Hasselt mag zijn huidige naam G. & H. Bodewes wel behouden, een naam die al 90 jaar bestaat.
5. Topinkomens publieke sector verder aan banden
Het kabinet wil dat iedereen die in de (semi-) publieke sector werkzaam is niet meer gaat verdienen dan een ministerssalaris (179.000 euro bruto). De regel heeft dus ook betrekking op mensen die geen topfunctie hebben. Dit voorstel heeft minister Ronald Plasterk (PvdA) van Binnenlandse Zaken aan diverse instanties voorgelegd. Er zijn uitzonderingen: medisch specialisten (van academische ziekenhuizen) en luchtverkeersleiders vallen niet onder de norm. Een andere mogelijke uitzondering zijn topdirigenten, maar hun salaris moet alsnog worden goedgekeurd door de ministerraad. Volgens Binnenlandse Zaken 'moeten organisaties die een publieke taak vervullen, betaald met belasting- of premiegeld, maatschappelijk aanvaardbare salarissen betalen. Het stellen van een maximale bezoldigingsnorm draagt bij aan het vertrouwen in en maatschappelijk draagvlak voor de (semi)publieke sectoren.' Onlangs waren de topbestuurders van netwerkbeheerder Alliander in het nieuws: hun basissalaris van tussen de 320.000 en 340.000 euro schoot de politiek in het verkeerde keelgat.
6. 'Verizon beste papieren voor overname Yahoo'
Telecomconcern Verizon heeft de beste papieren in handen om Yahoo over te nemen. Het biedersfeestje barst los nu de deadline van 18 april steeds dichterbij komt. Andere kapers op de kust zijn het Britse Daily Mail, CBS en IAC/Interactive Corp. Een van de grootste pluspunten is dat Verizon, dat vorig jaar nog AOL voor 4,4 miljard dollar kocht, diepe zakken heeft en dus lang kan blijven doorbieden.
Een overname past bij de nieuwe strategie van Verizon: het aanbieden van gratis video-content en geld verdienen met online advertenties. Met Yahoo krijgt Verizon gelijk fors meer bereik en advertentietechnologie in handen. Nadeel is dat Yahoo heeft verzaakt op de mobiele advetentiemarkt: daar heeft het slechts 1,3 procent in handen, aldus marktvorser eMarketer.
7. Tata Steel verkoopt Britse staalfabrieken
Tata Steel heeft zijn staalfabrieken in Groot-Brittanië verkocht aan investeerder Greybull Capital. Het gaat om fabrieken in onder meer
Scunthorpe en Teesside die staal maken voor de automotive-industrie. In totaal werken er 4.800 mensen op de locaties. Door de deal is het voormalige Corus, in 1999 ontstaan door de fusie van British Steel en het Nederlandse Hoogovens in IJmuiden, opgeknipt. In 2007 werd Corus voor 10,5 miljard euro verkocht aan Tata Steel. Het staalconcern uit India moet vanwege de lage staalprijzen opereren in een lastige markt. Zo staat ook de staalfabriek in Port Talbot in Wales, de grootste van Europa, in de etalage. 'IJmuiden' zou buiten de verkoopplannen vallen. Wel zijn er onbevestigde geruchten dat de fabriek fuseert met het Duitse Thyssen Krupp.
8. Manager van de dag: Albert Bakker (Vivat)
Operationeel directeur Albert Bakker is per direct weg bij verzekeraar Vivat. Het bedrijf geeft geen reden voor zijn vertrek. Vivat, het voormalige SNS Reaal, is in 2015 gekocht door de Chinese verzekeraar Anbang. De overname leidde al tot het vertrek van bestuursvoorzitter Gerard van Olphen op. Bakker nam zijn taken waar totdat vorige maand Ron van Oijen werd aangesteld als nieuwe topman. Jeroen Potjes volgt Bakker op als operationeel directeur en Wendy de Ruiter-Lörx is de beoogde nieuwe commercieel directeur.
9. Getal van de dag: 174
De fusie – en overnamemarkt is met 174 overnames in het eerste kwartaal erg slap te noemen. Maar hij zal niet tot stilstand komen, zo voorspellen de top van Goldman Sachs in een brief aan hun aandeelhouders. Het gaat om overnames met een dealwaarde van boven de 100 miljoen dollar. In het eerste kwartaal van 2015 ging het nog om 233 stuks. Het is in het belang van Goldman dat er zoveel mogelijk deals gesloten worden, waarbij zij als zakenbankier betrokken worden.
10. Koffieautomaat: De Chassis B191B-06…
Hij wordt ook wel beschouwd als de eerste moderne Formule 1-auto: de Benetton-Ford van Michael Schumacher. Op een veiling moet de bolide nu drie ton gaan opbrengen. De Chassis B191B-06, zoals de auto officieel heet, werd in de seizoenen van 1991 en 1992 ingezet door Benetton-Ford en is de allerlaatste auto van drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet. Hier een kwalificatieritje in het Portugese Estoril in 1991, dat Schumacher van eigen commentaar voorziet…
Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.