Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leaseplan overweegt beursgang of verkoop – Hoog verloop top erotiekconcern Beate Uhse

En verder: PSA Group neemt Europese tak General Motors over; Meer vraag naar financieel professionals door brexit en Geschorste RvB TMG overweegt gang naar de rechter

Ondanks de financiële en organisatorische voordelen van autoleasing zakte de markt de laatste jaren (-30% t.o.v. de topjaren) als een plumpudding in. Oorzaken: de economische crisis en fiscale maatregelen die het leasen van zuiniger, hybride auto’s duurder maakten. Dit leidde weer tot een verschraling van het aanbod, waarbij goedkoop, klein en zuinig prevaleren boven zakelijke uitstraling en lekker veel reiskilometers maken. Toch zijn er nog voldoende mogelijkheden om de voordelen van leasing te combineren met het rijden van een mooie auto. We noemen er vijf: #1 Private lease Bij private lease zit je als autorijder niet gevangen in een duurzaam of goedkoop raamcontract tussen de werkgever en het leasebedrijf. Jij kunt zelf shoppen naar een flexibele of gespecialiseerde leaser met passende voorwaarden. Zo krijg je veel meer invloed op het merk en type van de auto. Deze flexibiliteit is zeker niet onbeperkt, want elk extraatje kost ook hier gewoon geld. Maar zaken als uitvoeringen (cabrio) of zwaardere motoren zijn nu tenminste onderhandelbaar. Daarnaast heb je bij private lease als leaserijder géén fiscale bijtelling en dat scheelt jou netto honderden euro’s per maand. De rol van de werkgever beperkt zich tot het verstrekken van een reiskostenvergoeding of mobliteitsbudget, waaruit je de maandlasten en brandstof betaalt. Natuurlijk zijn er nadelen. Een leaseovereenkomst is een complex financieel contract met tal van uitsluitingen en voorwaarden. Vraag zeker een second opinion bij een kenner en je accountant of fiscalist. De lening komt in het BKR-register en kan zo een latere lening of hypotheek in de weg zitten. Door ontslag, ziekte of erger kan het gebeuren dat je niet aan je financiële verplichtingen kunt voldoen. In Amerika is bijna 1 op de 10 private leaserijders wanbetaler. Natuurlijk worden er verzekeringen tegen dit soort onheil aangeboden, maar kijk daarna nog eens kritisch naar je maandlasten. #2 Occasion lease Bij een jong gebruikte auto ligt de aanschafprijs al snel 25% lager. Het kan dus aantrekkelijk zijn zo’n occasion in de private lease te nemen. Let er even goed op of je dan praat over operationele lease (jij alleen tanken) of financial lease (alleen financiering), want in dit segment lopen deze vormen door elkaar heen. Het prijsverschil valt in de praktijk vaak tegen en dat heeft te maken met hogere inkoopprijs, meer onderhoudskosten en een lagere restwaarde. Toch is het de moeite waard om het aanbod bij de verschillende aanbieders door te ploegen. Er zitten hele mooie, luxere auto’s tussen. Wil je na de leaseperiode het recht op eerste koop hebben, dan dien je dit vóór ondertekening vast te leggen. #3 Import lease Ook voor de liefhebber is import lease, dat eigenlijk een gespecialiseerde vorm van occasion lease is. Jij kiest (meestal in overleg) een mooie, luxe auto in Duitsland of Zweden en de leaser zorgt dat hij in Nederland gekeurd en met papieren op de weg komt. Vervolgens wordt er meestal een financial leaseconstructie (zie onder) aan gehangen. Jij bent eigenaar en verantwoordelijk voor de restwaarde. Over de bijtelling hoef je je geen zorgen te maken: die is hoog (35%), maar wordt bij uitzondering geheven over de lage dagwaarde van de auto. Let er met youngtimers wel op dat je (binnenkort) tegen milieuzones in steden aanloopt. # 4 Short lease Short lease is fijn als je tussen twee banen in zit of om seizoenspieken op te vangen. Het is ook handig voor een accountmanager in zijn proeftijd. De contracten beginnen bij een maand en zijn daarna wekelijks zonder extra kosten opzegbaar. De maandlasten zijn weliswaar hoger, maar je vermijdt het risico dat je twee jaar tegen een stilstaande lease-wees op het parkeerterrein aan moet kijken. # 5 Financial lease Financial lease is een zakelijke autofinanciering. De auto wordt jouw eigendom, maar het economisch eigendom (het vrijwaringsbewijs) ligt gedurende de looptijd bij de geldverstrekker in de kluis. Dit is bijvoorbeeld voor occasion- of import lease een goede keuze. Ook ondernemers profiteren: de auto komt op jouw balans, maar je hoeft er geen geld voor vrij te maken. Ook profiteer je van BTW-voordelen op aanschaf, onderhoud en tanken. Bij elektrische auto’s kun je de milieu-investeringsaftrek gebruiken. Nadelen zijn dat jij goed voor de auto moet zorgen omdat de restwaarde mede bepalend is of je aan het eind van het contract de auto met of zonder bijbetaling volledig in eigendom krijgt. Als de auto zakelijk en privé wordt gebruikt, krijg je te maken met de fiscale bijtelling.
Autolease vormen Foto: Automobile Italia

1. Leaseplan overweegt beursgang of verkoop

De eigenaren van LeasePlan bekijken de mogelijkheden voor een verkoop of beursgang van het autoleasebedrijf. Het bedrijf uit Almere werd in 2015 gekocht voor 3,7 miljard euro door onder andere pensioenuitvoerder PGGM, Goldman Sachs en andere institutionele beleggers. Zij namen het winstgevende LeasePlan, dat naar eigen zeggen het grootste autoleasebedrijf ter wereld is, toen over van Volkswagen en van de Duitse bankier Friedrich von Metzler. Een eventuele verkoop zal volgend jaar, of op zijn vroegst eind dit jaar, aan de orde zijn.

2. Hoog verloop top erotiekconcern Beate Uhse

De top van het beursgenoteerde Beate Uhse kent een hoog verloop. Zo vertrok vorige week coo Dennis van Allemeersch na een jaar dienst. Voormalig ceo Nathal van Rijn stopte een maand geleden ook al nadat hij vier maanden daarvoor pas was begonnen. De raad van commissarissen, tevens aandeelhouders, zijn nog niet op zoek naar een nieuwe ceo. Cfo Kees Vlasblom neemt op dit moment de taken van de ceo waar nadat Van Allemeersch de taak van ceo van Van Rijn had overgenomen. Andere snel vertrokken topmanagers bij het erotische lifestyleconcern zijn Erwin Cok (24 maanden coo), Marc Koster (16 maanden directeur Omnichannel) en Jacky Lambert (46 maanden directeur E-commerce).

3. PSA Group neemt Europese tak General Motors over

PSA Group – het moederbedrijf van Peugeot en Citroën – neemt nu officieel Opel en Vauxhall over van General Motors, zo werd gisteren bekend. Met de deal is 2,2 miljard euro gemoeid. Door de aankoop wordt PSA Group op Volkswagen na de grootste autofabrikant van Europa. Over de verkoop werd al weken onderhandeld. De overname leidde eerder tot zorgen in Duitsland en Groot-Brittannië over mogelijk banenverlies bij Opel en Vauxhall.

4. Meer vraag naar financieel professionals door brexit

Er bestaat krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt voor financieel professionals en Britse financiële bedrijven. Banken die door brexit van plan zijn te verhuizen naar Nederland zetten daarbij de financiële arbeidsmarkt nog verder onder druk. Dat blijkt uit onderzoek ‘Trends en ontwikkelingen over het vierde kwartaal 2016’ door arbeidsbemiddelaar Yacht. Bedrijven hebben grote moeite geschikt personeel te vinden. Erwin Koenderman, directeur Yacht Finance: ‘Je ziet dat we nu al kampen met een zeer krappe arbeidsmarkt, namelijk een grotere vraag naar dan aanbod aan professionals. Dit speelt vooral in Amsterdam. De mogelijke vestiging van Britse bedrijven betekent meer concurrentie bij de zoektocht naar geschikt personeel.’

5. Manager van de dag: Mahesh Madhavan

Familiebedrijf Bacardi, de grootste private distilleerder ter wereld, krijgt Mahesh Madhavan als nieuwe bestuursvoorzitter. Madhavan is al twintig jaar werkzaam bij het van oorsprong Cubaanse bedrijf en is momenteel regiohoofd voor Azië, het Midden-Oosten en Afrika. Hij zal de huidige ceo, de 70-jarige Michael Dolan, per 1 april 2018 vervangen. Tot die tijd zal Madhavan voor een jaar de rol van regiohoofd Europa vervullen.

6. Tweet van de dag: Flexwerken

Vakbond FNV waarschuwt voor de veiligheidsrisico’s van flexwerken

7. Koffieautomaat: Loopgravenoorlog

De overname van TMG door Mediahuis verloopt verre van soepel. Een akkoord ligt op tafel maar John de Mol is het er niet mee eens en zou wel eens naar de rechter kunnen stappen. Ook de geschorste ceo Geert-Jan van der Snoek en cfo Leo Epskamp van TMG overwegen een gang naar de rechter.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief

TMG