Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

KLM sterker op Indiase markt; Duizenden banen weg bij Shell

Plus: Nieuwe topman voor Fagron, Colruyt groeit in België, Ex-Rabobestuurder commissaris bij Trafigura.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. KLM versterkt positie op Indiase markt

KLM vliegt door nieuwe partnerships drie keer per dag rechtstreeks naar India. Dit is mogelijk door een samenwerking met de Indiase maatschappij Jet Airways en het Amerikaanse Delta. Jet verhuist van Brussel naar Schiphol om de vluchten uit te voeren. Topman Elbers tegenover De Telegraaf: 'Jet Airways is de tweede luchtvaartmaatschappij in India. Via hen komen onze reizigers op 52 bestemmingen in dat land. Via Amsterdam kan men doorreizen op 30 bestemmingen met KLM in Europa en 11 bestemmingen naar de Verenigde Staten van KLM en onze partner Delta. (…) Er zijn 160 Indiase bedrijven gevestigd in Nederland. Er is een grote expatgemeenschap, dus wij verwachten zowel veel zakelijke reizigers als toeristisch verkeer. Met deze uitbreiding wordt Nederland ook weer aantrekkelijker als vestigingsplaats.'
Het nieuws is een lichtpuntje in een zwaar jaar voor de airliner, die begin dit jaar aankondigde voor 700 miljoen euro te moeten bezuinigen. Deze operatie is nog gaande.

2. Duizenden banen weg bij Shell

Shell gaat wereldwijd 2.800 banen schrappen. Reden is de geplande overname van gasconcern British Gas. Het Nederlands-Britse olie – en gasconcern maakte eerder dit jaar al bekend dat 7.500 arbeidsplaatsen verloren gaan. De fusie met BG moet Shell 3,5 miljard dollar aan kostenefficiency opleveren. Het is onbekend of Shell Nederland getroffen wordt door de reorganisatie. Shell heeft net zoals de gehele oliesector last van de lage olieprijs. De megadeal tussen beide bedrijven, waarmee ruim 64 miljard euro mee gemoeid is, wordt binnenkort aan de aandeelhouders voorgelegd en moetbegin volgend jaar afgerond zijn. Door de overname wordt het bedrijf de grootste producent van vloeibaar gemaakt aardgas (LNG).

Lees verder op MT.nl: Dit zijn de meest opmerkelijke Nederlandse overnamedeals van 2015

3. Nieuwe topman voor Fagron

Fagron heeft met Hans Stols een nieuwe topman benoemd, als opvolger van de maandag opgestapte oprichter Ger van Jeveren. Het beursgenoteerde apothekersbedrijf, dat grondstoffen levert voor medicijnen, kampt met steeds zwaarder wegende schulden en de winstmarges staan onder druk. Stols moet met een nieuw plan het tij keren. De benoeming leidde op de beurs niet tot resultaat. De gehele maandag stond het aandeel meer dan 30 procent in het rood en sloot het af op 4,03 euro per aandeel. Zes maanden geleden was de koers nog 44 euro. Cfo Jan Peeters blijft wel in het bestuur. In 2014 realiseerde het Nederlands-Vlaamse bedrijf een omzet van een half miljard euro.

4. Colruyt groeit in België

Supermarktconcern Colruyt heeft zijn marktaandeel in thuisland België vergroot. In de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar is meer omzet behaald dan een jaar eerder. In de periode maart-oktober dit jaar werd een omzet geboekt van 4,5 miljard euro, een toename van drie procent ten opzichte van dezelfde periode in 2014. De nettowinst nam met 1 procent toe tot 182,5 miljoen euro. Colruyt heeft naar eigen zeggen nu een marktaandeel van 31,6 procent, een half procentpunt meer dan in 2014. Voornaamste concurrent is Delhaize, dat fuseert met de Ahold groep. Die combinatie leidt tot een gezamenlijke omzet van maar liefst 54 miljard euro. Medio 2016 moet de fusie definitief afgerond zijn.

5. Ex-Rabobestuurder commissaris bij Trafigura

Trafigura heeft Sipko Schat (ex-Rabobank) als commissaris benoemd. Dit maakte de grondstoffenhandelaar, met statutaire zetel aan de Amsterdamse Zuidas, maandag bekend. Schat moest eerder bij de Rabobank opstappen vanwege de Libor-affaire, waarvoor hij als bestuurder voor verantwoordelijk is gehouden. Thans is hij ook commissaris bij vleesproducent Vion en kunstmestfabrikant OCI. Trafigura, die onder meer grootschalig in koper en zink handelt, realiseerde over het gebroken boekjaar september 2014 – september 2015 een winst van ruim 1 miljard euro. Een van hun verdienmodellen is dat zij goedkope oliereserves verkopen tegen hogere olieprijzen. Dit spel van fluctuerende prijzen heeft contango.

6. 'Mr. VDL' draagt stokje over

Eind volgend jaar draagt Wim van der Leegte van de VDL Groep zijn taken over aan zijn drie kinderen: zoon Pieter (45), dochter Jennifer (35) en zoon Willem (34). Alledrie zijn al in het bedrijf werkzaam als adjunct-directeur. Zoon Willem is de beoogde opvolger van vader Wim, die dan vijftig jaar leiding heeft gegeven aan het familiebedrijf. Zijn zoon gaat leiding geven aan het 14-koppige directieteam.

Voor meer generatiewissels, lees verder op MT.nl: 'Wim van der Leegte draagt VDL over aan zijn kinderen. En nog zes generatiewissels'

7. Winkel nummer 700 voor HEMA

HEMA heeft maandag haar 700ste winkel in Nederland geopend. De winkel staat op het Centraal Station van Utrecht tussen de opgang naar spoor 14/15 en spoor 10/11. In de winkel een assortiment dat de haastige reiziger moet aanspreken: een nieuwe panty, telefoonkabeltje, paraplu of lippenstift of iets lekkers voor onderweg.
Op de foto CEO HEMA, Tjeerd Jegen (rechts) en Barend Kuenen, directeur Retail en Services NS stations (links).

8. T-Mobile gaat televisie aanbieden

T-Mobile gaat prijsvechten op de Nederlandse televisiemarkt. De nieuwe dienst heet KNIPPR. Klanten kunnen zelf hun televisieaanbod samenstellen. De tv-markt kent met Ziggo en KPN de twee grootste aanbieders. T-Mobile wil zich onderscheiden doordat klanten alleen betalen voor de zenders die ze afnemen, een soort iTunes van televisieprogramma’s. De dienst kan ook apart worden afgenomen, los van telefonie of internet. De telecommer voert nu gesprekken met de zender en streaming diensten om een aanbod te hebben. Begin volgend jaar volgt een eerste test.

9. Getal van de dag: 2,3

In oktober heeft de Nederlandse detailhandel 2,3 procent meer omzet gedraaid dan een jaar eerder. Verklaring is een gunstiger samenstelling van de verkoopdagen, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het aantal verkochte producten steeg met 2,8 procent, terwijl de prijzen 0,5 procent lager waren dan een jaar eerder. CBS heeft zowel bij food- als bij nood-foodwinkels gemeten. Oktober had dit jaar een zaterdag meer, maar een woensdag minder dan oktober 2014. Op een zaterdag wordt doorgaans meer omgezet dan op een woensdag. Volgens het CBS is dit effect sterker bij winkels in voedings- en genotsmiddelen dan bij non-foodzaken.

 10. Koffieautomaat: 'Ze' pakken onze banen af!

Een massale toestroom van vluchtelingen leidt logischerwijs tot meer werkloosheid onder de zittende bevolking, aldus hoogleraar Openbare Financiën Harrie Verbon in de Volkskrant. Als reactie op deze opinie plaatste Geenstijl dit hilarisch fragment van Southpark. 

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief