Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

JP Morgan-ceo gelooft niet in Bitcoin; Weer Amerikaans succes voor John de Mol

Plus: #nationalisatiefail SNS Reaal, 'McDonald's verliest relevantie', topomzet voor Microsoft en Hema checkt DDR-verleden.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. JP Morgan-ceo gelooft niet in Bitcoin

Jamie Dimon, de hoogste baas van JP Morgan, denkt niet dat zijn bank ooit Bitcoins zal accepteren, zo vertelt hij in een interview met CNBC. 'Ik betwijfel het. De vraag is ook niet of we het zouden accepteren, de vraag is of we moeten meedoen met mensen die Bitcoin faciliteren. Het kan steeds maar weer gekopieerd worden en overheden erkennen de munt niet. En eerlijk gezegd lees ik vaak dat Bitcoin wordt gebruikt voor illegale doelen.' Volgens Dimon zal er uiteindelijk druk vanuit overheden komen om te achterhalen wie de klant is die betaalt en of zullen er vragen komen of banken daar wel genoeg onderzoek naar doen. 'Dat is bijna onmogelijk om te doen bij Bitcoins. Dus er zal uiteindelijk een Bitcoin-betaalsysteem worden ontwikkeld dat werkt volgens dezelfde standaarden als alle andere betaalsystemen.' Enkele weken geleden kwam nog naar buiten dat JP Morgan werkt aan een Bitcoin-killer, terwijl ook ABN Amro actief kijkt naar de ontwikkeling.

2. DNB en overheid faalden bij SNS Reaal

De Nederlandsche Bank (DNB) en het ministerie van Financiën hebben flinke kritiek gekregen voor hun optreden rond de ondergang van SNS Reaal. Beide partijen hebben gefaald in het toezicht, concludeerde de Evaluatiecommissie Nationalisatie SNS Reaal gisteren in een rapport. DNB en het ministerie hebben niet tijdig en effectief gereageerd op de problemen bij SNS Reaal, terwijl DNB onvoldoende oog had voor de risico's van de op groei gerichte strategie. 'Deze expansie heeft de buffers van SNS Reaal verzwakt en het risicoprofiel van de bankverzekeraar juist verhoogd', aldus de commissie. Minister Jeroen Dijsselbloem laat weten dat zijn ministerie in 2008, toen SNS Reaal 750 miljoen euro staatssteun kreeg, nog harder had moeten ingrijpen. 'Dan was het waarschijnlijk anders gegaan.'

3. Fentener van Vlissingen: Nederland raar bezig

Nederland is helemaal niet ingeslapen en lui, zoals soms wordt beweerd, maar kent wel veel te veel regels. Dat zegt zakenman John Fentener van Vlissingen in een interview met Management Team. ''Ik kende iemand met een slagersbedrijf. Hij wilde een zonnescherm, zodat de worst niet zou bederven. Toen kwam de schoonheidscommissie, en die verbood het scherm. Waarop de slager failliet ging. Dat kan toch niet? Je moet toch gewoon zeggen: zo'n gevel kun je toch altijd in de oude staat terugbrengen? Wat is daar nou erg aan? 'Een eenmanszaak moet bijna iemand in dienst nemen om alleen maar aan alle regeltjes te kunnen voldoen. Grote bedrijven hebben mensen fulltime in dienst, alleen maar om subsidies te regelen. Dan zijn we toch raar bezig?' Lees het volledige verhaal:

4. Nog steeds geen nieuwe Microsoft-ceo

Het blijft gokken wie de nieuwe ceo van Microsoft wordt. Het softwarebedrijf maakte vannacht uitstekende kwartaalcijfers bekend, maar houdt zich op de vlakte als het over de nieuwe topman gaat. Het afgelopen kwartaal behaalde Microsoft een recordomzet van 24,5 miljard dollar, terwijl analisten een omzet van 23,7 miljard dollar hadden verwacht. Ook de consumententak deed het boven verwachting goed, daar werd 11,9 miljard dollar omgezet. Er gaan geruchten dat Microsoft op korte termijn een nieuwe ceo bekend wil maken.

5. 'McDonald's verliest relevantie'

Fastfoodketen McDonald's heeft wat van zijn relevantie voor consumenten verloren, vindt ceo Don Thompson. Hij vertelde dat in een gesprek met analisten. Het bedrijf verliest klanten en rapporteerde tegenvallende omzetcijfers voor het afgelopen kwartaal, naar eigen zeggen mede omdat de klantengroep van McDonald's zware tijden doormaakt als gevolg van de crisis. Het aantal bezoekers viel in 2013 wereldwijd terug met twee procent. Om klanten terug te winnen, wil McDonald's de focus gaan leggen op nóg snellere service en een beter aanbod, ook wil het zich gaan profileren als keuken en restaurant dat voedsel van hoge kwaliteit serveert. Volgens coo Tim Fenton maken nieuwe producten, zoals verse sandwiches, het vooralsnog vooral ingewikkeld voor McDonald's-filialen, met als gevolg langere wachttijden bij de kassa.

6. Hema onderzoekt DDR-verleden

De Nederlandse bedrijven Hema, Wehkamp en C&A hebben in de jaren 70 en 80 zaken gedaan met DDR-bedrijven die gebruik maakten van dwangarbeid. Deze beschuldiging valt te lezen in het Duits boek 'Knastware für den Klassenfeind'. Hema heeft inmiddels laten weten de claim te gaan onderzoeken. Ook Shell en Philips worden genoemd in archieven van de Stasi. Vorige week werd al bekend dat West-Duitse bedrijven als Aldi en Volkswagen gebruik hebben gemaakt van de arbeid van gevangenen in Oost-Duitsland. Ikea bood in 2012 excuses aan voor het niet bewust gebruiken van Oost-Duitse gevangenen voor de productie van artikelen.

7. Weer Amerikaans succes voor John de Mol

John de Mol did it again. Het Amerikaanse televisienetwerk Fox gaat Utopia, het nieuwste format van De Mol, uitzenden in de Verenigde Staten. 'Utopia wordt het grootste, meest ambitieuze sociale experiment op televisie', aldus een bestuurder van Fox. Eerder werd De Mols The Voice een groot succes in de V.S. (en ver daarbuiten). De eerste uitzendingen van Utopia in Nederland trokken meer dan een anderhalf miljoen kijkers, inmiddels ligt dat aantal rond de miljoen kijkers. De website van The Hollywood Reporter noemt het programma een Nederlands kijkcijfersucces. Talpa Media USA gaat de serie voor Amerika produceren.

8. Nederlandse bloemensector succesvol door coöperaties

Coöperaties zorgen voor Nederlands succes op de internationale bloemenmarkt. Ze maken de Nederlandse bloemenindustrie flexibeler dan industrieën in andere landen, zo blijkt uit promotieonderzoek van Andrew Gebhardt aan de Universiteit van Amsterdam. 'Coöperatieve netwerken zijn van grote waarde voor de bloemenindustrie in Nederland. De risico’s worden onder alle leden verspreid door een gedeeld eigenaarschap. Daardoor zijn ze flexibel en kunnen ze snel veranderingen in de markt opvangen. Daarnaast delen de telers essentiële informatie over bijvoorbeeld innovaties. Het wijkt af van een standaard bedrijfsvoering waar de directie de grote beslissingen maakt en bedrijven elkaars concurrenten zijn', aldus Gebhardt.

9. Getal van de dag: 142,5 miljoen

In 2013 is een recordaantal van 142,5 miljoen betalingen gedaan via iDEAL. Dat is een stijging van 21,6 procent vergeleken met 2012. In totaal werd er afgelopen jaar via iDEAL 10,8 miljard euro afgerekend, bijna een kwart meer dan het totaalbedrag van 8,7 miljard euro in 2012. Het gemiddelde iDEAL-bedrag was 75,78 euro. Dat is meer dan in 2012, toen betaalden consumenten gemiddeld 74,20 euro via het online betalingssysteem.

 10. Koffieautomaat: 30 jaar Mac

Vandaag is het 30 jaar geleden dat Apple de eerste Macintosh-computer op de markt bracht. Twee dagen eerder presenteerde het computerbedrijf de innovatie tijdens de pauze van de Super Bowl, in de inmiddels legendarische 1984-reclame. Lees alles over deze commercial in onze terugblik:

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief