Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Overheid huurde voor 2,3 miljard externen in – Biertje volgend jaar 11 procent duurder

En verder in deze nieuwsupdate: EU wil verpakkingen aanpakken, Airbus en Renault samen in batterijen, H&M schrapt 1.500 banen en AI is volgens goeroe veel ophef over (nog) niks.

Heineken bier
Foto: Heineken

1. Biertje weer 10,7 procent duurder

Heineken heeft horecaondernemers laten weten dat de prijzen van bier en cider per 1 januari opnieuw omhoog gaan, met gemiddeld 10,7 procent. De prijsverhoging komt bovenop de eerdere prijsstijgingen van 3,4 procent in januari en 5,8 procent in augustus.

‘Wereldwijd zien we de prijzen fors oplopen. Of het nu gaat om transport, grondstoffen als mout en hop of verpakkingsmaterialen als karton en aluminium; de prijzen rijzen de pan uit als het gaat om het brouwen, verpakken en vervoeren van onze bieren’, staat in een brief aan ondernemers.

De bierbrouwer zegt dat niet alle kosten volledig worden doorberekend. ‘Heineken absorbeert een deel van die enorme kostenstijgingen. Tegelijkertijd kunnen we niet alle kosten op onze schouders nemen en ontkomen we er niet aan om een deel van die stijgingen door te berekenen in onze prijzen.’

2. Overheid huurde voor 2,3 miljard externen in

2,3 miljard euro. Dat is het onwaarschijnlijke bedrag dat de overheid vorig jaar heeft uitgegeven aan de inhuur van externen. 13,4 procent van de totale personeelskosten van het Rijk gaat op aan mensen die niet bij, maar wel voor de overheid werken. En dat is, ook volgens de overheid zelf, veel te veel: het streven is maximaal 10 procent externen. Het leidt tot de bizarre situatie dat onderhandelingen over een vaste baan soms stuklopen op een paar honderd euro per maand, waardoor de klus in kwestie voor 1.000 euro per dag opgelost moet worden door een interimmer.

3. EU wil verpakkingen aanpakken

De Europese Unie komt vandaag met maatregelen om de verpakkingsindustrie aan te pakken. Nieuwe regelgeving moet ervoor zorgen dat verpakkingen duurzamer worden. Het doel is de hoeveelheid afval met minimaal 15 procent te verminderen. Het geldt voor allerlei verpakkingsmaterialen, van koffiecups tot plastic flesjes.

Landen en bedrijven in de EU zullen ervoor moeten zorgen dat verpakkingen die voor alledaagse producten worden gebruikt, gemakkelijker op natuurlijke wijze kunnen worden gerecycled of biologisch afbreekbaar worden.

4. H&M schrapt 1.500 banen

De Zweedse kledingketen H&M schrapt ongeveer vijftienhonderd banen om op kosten te besparen. Dat heeft het bedrijf woensdag bekendgemaakt. Een woordvoerder zegt desgevraagd dat het een wereldwijde reorganisatie betreft. Banenverlies in Nederland is zeker niet uitgesloten.

H&M trekt ruim 73 miljoen euro uit om de reorganisatie te bekostigen. Afgelopen september liet het bedrijf al weten dat het in de kosten moest snijden.

5. Airbus en Renault samen in batterijen

Airbus en Renault gaan samen nieuwe batterijen voor vliegtuigen en auto’s ontwikkelen met als doel de strategie voor elektrificatie te versnellen en te verbeteren. Dat hebben de twee industriële ondernemingen woensdag bekendgemaakt. De samenwerking moet bijdragen aan een CO₂-neutrale luchtvaart en auto-industrie in 2050.

R&D-teams van de twee bedrijven buigen zich over technische oplossingen voor lichtere batterijen met meer energieopslag, zodat hybride en elektrische vliegtuigen en auto’s een groter bereik krijgen dan op dit moment mogelijk is. Ook kijken de technici hoe batterijen langer meekunnen en kunnen worden hergebruikt.

Ondertussen lijkt een nieuw ontdekte mijn bij het Franse dorpje Échassières Europa’s grootste bron van lithium te worden. Er zit genoeg van het ‘witte goud’ in de grond om jaarlijks 700.000 auto’s van batterijen te voorzien.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: AI is vooral een waanzinnige hype

Sciencefictionschrijver en Google-consultant Bruce Sterling – in Nederland voor een keynote op een AI-conferentie – vergelijkt kunstmatige intelligentie met de tulpenmanie. ‘Roep AI en iedereen heeft er gelijk een beeld bij, maar tegelijkertijd weet niemand wat het precies is’, vertelt hij een FD-journalist. ‘Voeg daarbij een waanzinnige hype op sociale media en je krijgt een fenomeen dat heel spannend lijkt, maar het niveau van een rage nooit is ontstegen. Terwijl we allemaal zitten te wachten op grote ideeën die miljarden gaan opleveren, krijgen we alleen maar ophef, weinig anders.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Bij de koffieautomaat: Vegetarische slager in kleding

Unilever-dochter De Vegetarische Slager, de producent van plantaardige vleesvervangers, komt met een eigen kledinglijn, zo meldt media- en marketingplatform Adformatie. De kledinglijn bestaat uit hoodies, T-shirts, beanies en joggingbroeken gemaakt van biologisch katoen en gerecycled polyester. Ook is de kleding Fair Wear gecertificeerd (een keurmerk dat goede werkomstandigheden bij de producent garandeert) en heeft activistische dierenrechtenorganisatie PETA zijn goedkeuring gegeven aan de kleding. Opvallend detail: De Vegetarische Slager koos Amazon als exclusieve verkooppartner.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates