Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

ASR neemt Aegon Nederland over – Air France-KLM schrijft weer zwarte cijfers

En verder in deze nieuwsupdate: groeimachine Google stokt, weer minder snelgroeiende bedrijven, Nederland loopt achter met biologische landbouw en na gas zijn we ook verslaafd aan Russische diesel.

aegon nederland
Getty Images
Je leest nu: ASR neemt Aegon Nederland over – Air France-KLM schrijft weer zwarte cijfers

1. ASR neemt Aegon Nederland over

Een grote overname in de Nederlandse verzekeringswereld: Aegon verkoopt zijn Nederlandse dochterbedrijf aan rivaal ASR. Daarmee wordt ASR naast de NN Group een van de grootste verzekeraars van Nederland.

Het moederbedrijf van Aegon krijgt met de deal 2,5 miljard euro en bijna 30 procent van de aandelen van ASR, ter waarde van 2,4 miljard. Het combinatiebedrijf heeft 6,5 miljoen klanten in Nederland en 6.700 werknemers. De samenvoeging gaat waarschijnlijk ten koste van medewerkers van beide bedrijven.

2. Air France-KLM schrijft weer zwarte cijfers

Air France-KLM heeft een goed zomerseizoen achter de rug. Mede daardoor zal de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep het jaar waarschijnlijk kunnen afsluiten met een bescheiden nettowinst, de eerste in drie jaar. Dat is de verwachting van een groep van zestien internationale analisten.

Zij zijn redelijk positief over de financiële prestaties van de vliegmaatschappij, ondanks de verstoringen in het Europese luchtverkeer, de oorlog in Oekraïne en de gierende inflatie. Vrijdag publiceert Air France-KLM zijn resultaten over het derde kwartaal, de belangrijkste maanden voor de luchtvaart.

3. Groeimachine Google stokt

Waar Alphabet, het moederbedrijf van Google, normaal tussen de 10 en 20 procent groeit, blijft dat in het derde kwartaal hangen op slechts 6 procent. De groeivertraging komt vooral doordat inkomsten uit advertenties nauwelijks groei lieten zien. Advertenties vertegenwoordigen vier vijfde van de groepsomzet.

De tragere omzetgroei in combinatie met oplopende kosten zorgde ervoor dat de nettowinst met ruim een kwart terugviel vergeleken met vorig jaar. De winstmarge komt met 20,1 procent uit onder het gemiddelde van de laatste tien jaar (21,7 procent).

4. Weer minder snelgroeiende bedrijven

Het aantal snelgroeiende bedrijven, ook wel scaleups genoemd, in Nederland is het afgelopen jaar opnieuw gedaald. Het aantal scaleups nam in 2021 met 4,2 procent af van 2.720 tot 2.605 bedrijven, dat blijkt uit de laatste cijfers van het jaarlijkse scaleup-onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship.

Het onderzoek geeft inzicht in high-growth firms in Nederland, waarvan de omzet en het aantal werknemers jaarlijks met 20 procent groeit gedurende een periode van drie jaar. In 2020 daalde het aantal scaleups al met 10,5 procent, afgelopen jaar heeft deze trend zich voortgezet door een tekort aan personeel en kritische investeerders.

5. Nederland loopt achter met biologische landbouw

Biologische landbouw kan bijdragen aan het verminderen van het stikstofprobleem, maar die sector is in Nederland veel kleiner dan in overige Europese landen. Op slechts 4,4 procent van het Nederlandse landbouwareaal wordt biologisch geboerd. In de Europese Unie ligt het gemiddelde op 9 procent.  In 2030 moet dat 25 procent zijn. Alleen Oostenrijk heeft dit percentage al gehaald.

Frankrijk heeft met 2,5 miljoen hectare in Europa de meeste biologische landbouwgrond. In Nederland is momenteel iets meer dan 80.000 hectare landbouwgrond biologisch. Er zijn wel steeds meer biologische boeren in Nederland. Volgens het CBS is hun aantal sinds 2015 met 43 procent toegenomen, tot bijna 2.000. Dat is inclusief bedrijven die in omschakeling zijn naar biologische landbouw.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Na gas zijn we ook verslaafd aan Russische diesel

Europa is niet alleen verslaafd geraakt aan Russisch gas, maar ook aan Russische diesel. Er wordt veel meer diesel gebruikt dan de Europese raffinaderijen produceren. Ook wordt er in Europa veel diesel gemaakt uit Russische olie. Vanwege de oorlog in Oekraïne mag er binnenkort geen olie en diesel meer geïmporteerd worden in de Europese Unie en daarom groeit de vrees voor een dieseltekort.

Op dit moment is diesel aan de pomp al duurder dan benzine, waar dat vele jaren lang andersom is geweest. Omdat het aantal particuliere dieselrijders in hoog tempo afneemt, treft de prijsverhoging vooral de transportsector en het bedrijfsleven.

7. Bij de koffieautomaat: Hielp Mark Rutte Uber ook?

Terwijl Europarlementariërs twisten over strengere regels voor platformbedrijven, waarschuwde Uber-klokkenluider Mark MacGann hen voor de tactieken van het bedrijf. Volgens hem had Uber onder meer ‘ongeëvenaarde toegang’ tot premier Rutte.

Afgelopen zomer lekte MacGann, ooit Ubers lobbydirecteur, 124.000 vertrouwelijke documenten van het Amerikaanse taxibedrijf, dat blootlegde hoe nietsontziend Uber te werk ging bij het veroveren van de taximarkt. Woensdag stond hij het Europarlement te woord en benadrukte de ‘ongeëvenaarde toegang’ die Uber had tot Mark Rutte.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates