1. Action meer dan tien miljard euro waard
Action blijkt 10,25 miljard euro waard, heeft eigenaar 3i vermeld in de halfjaarcijfers. Vorig jaar taxeerde de Britse investeringsmaatschappij de koopjesketen nog op 6,5 miljard euro. De van oorsprong Nederlandse discounter, in 1993 als een klein winkeltje in Enkhuizen gestart door Gerard Deen en Rob Wagemaker, werd gewaardeerd omdat een deel van de aandeelhouders hun aandelen wil verkopen. Voor die transactie is nu de prijs bepaald. 3i zelf verkoopt de aandelen (in totaal 80%) in Action niet, omdat er volgens de Britten nog veel meer groei gerealiseerd kan worden.
2. Adyen laat klanten betaalkaarten uitgeven
Adyen gaat bankdiensten aanbieden aan zijn klanten. Retailers kunnen via het Amsterdamse bedrijf eigen betaalkaarten uitgeven, waarmee consumenten bij hen kunnen afrekenen. Het gaat om zowel fysieke als virtuele betaalkaarten. ‘Deze dienst geeft onze klanten ultieme flexibiliteit’, zegt chief executive officer Pieter van der Does. ‘Het combineert uitgeven en verwerven op een manier die hen helpt nieuwe en betere ervaringen voor hun klanten te creëren. Het helpt hen ook operationeel achter de schermen – van eenvoudigere afstemming tot het verkorten van de tijdlijn voor betalingen tot betere controle over hun cashflow.’
3. Forse ontslagronde Daimler om elektrisch rijden te bekostigen
Daimler, het moederbedrijf van onder meer Mercedes-Benz, gaat fors in het personeelsbestand snijden. Zo hoopt de automaker 1,65 miljard euro te besparen, een besparing die nodig is om investeringen in elektrisch rijden te bekostigen. ‘We moeten uitgebreide maatregelen nemen om zo de uitgaven te bekostigen die nodig zijn om de CO2-doelstellingen te halen’, legt bestuursvoorzitter Ola Källenius van Daimler uit. Vooral Mercedes-Benz zal de pijn voelen. Eén op de tien Mercedes-werknemers met een managementpositie moet het veld ruimen.
4. Vaderlandse economie plust
De Nederlandse economie is de laatste drie maanden blijven groeien met 0,4 procent vergeleken met vorig kwartaal. Dat is evenveel als in de eerste twee kwartalen van dit jaar en 1,9 procent ten opzichte van een jaar geleden, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Opvallend is dat de productie van de bouwbedrijven nog altijd hard groeit, ondanks zorgen over stikstof en PFAS. Met 5,3 procent was het de grootste groei van alle bedrijfstakken. Kennelijk waren er genoeg projecten die al voor mei een vergunning hadden gekregen. De groei komt door consumentenuitgaven en bedrijfsinvesteringen die stegen.
5. Disney+ ‘waarschuwt’ over mogelijk aanstootgevende stereotypen
Disney+ geeft bij oudere films een disclaimer over mogelijk aanstootgevende stereotypen, meldt USA Today. Sommige gebruikers kregen een waarschuwing in beeld van ‘verouderde culturele afbeeldingen’ in films als Dumbo (1941), Peter Pan (1953), The Aristocats (1970), The Jungle Book (1967) en Lady and the Tramp (1955). In Dumbo spreekt bijvoorbeeld een kraai met de naam Jim Crow met een stereotiep Afrikaans-Amerikaans accent. The Aristocats en Lady and The Tramp hebben Siamese katten met stereotiep Aziatische accenten. Al deze personages worden geuit door blanke acteurs. Disney+ is afgelopen dinsdag officieel van start gegaan na een gratis proefperiode in Nederland sinds september.
6. Must read: eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk
Plezier hebben in je werk en een goeie sfeer zijn dé factoren van een baan zonder al te veel stress, blijkt uit het Werkplezieronderzoek 2019. Collega’s kunnen zeer sfeerbepalend zijn. Eerlijkheid, het nakomen van afspraken en behulpzaamheid zijn de eigenschappen van een goede collega. Achterbaksheid, de kantjes ervan lopen en werk niet goed uitvoeren, zijn de meest irritante eigenschappen van een collega. Nederlanders waarderen hun werkplezier met gemiddeld een 7,5.
7. Koffieautomaat: KLM-werknemer laat KLM-tattoo zetten
Talking about dedicated to your job! ‘Als het bedrijf 100 jaar wordt, dan zet ik KLM op mijn rug’, zei KLM-techneut Dirco Wit tegen zijn collega. Hij hield woord, bericht RTL Nieuws. Inmiddels staat niet alleen zijn werkgever op zijn bovenrug, maar heel Schiphol. Het begon met een 747, maar ‘daarna kwam de achtergrond erbij’, aldus Wit. ‘Toen was ik toch nog niet tevreden en heb ik het logo van 1919 eronder gezet. Nog wat overgangen gefotoshopt en toen was het klaar.’ Wat KLM van zijn tattoo vindt, weet hij niet. ‘Ik ben op vakantie, dus ik heb nog niets gehoord. Maar een paar collega’s hebben laten weten dat ze hem mooi en gaaf vinden.’
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.