1. Goldman Sachs koopt medicijnfabrikant Synthon
Goldman Sachs neemt het Nederlandse farmaceutische bedrijf Synthon over in een deal waarbij het wordt gewaardeerd op 2 miljard euro. De Amerikanen kopen de maker van generieke geneesmiddelen van de Britse private-equityfirma BC Partners, die Synthon in 2019 kocht van oprichters Jacques Lemmens en Huub Sanders. Destijds tikten de Britten 750 miljoen euro af voor een meerderheidsbelang, dat nu flink krimpt.
Synthon wordt inmiddels geleid door Anish Mehta en is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van complexe generieke medicijnen. Het bedrijf heeft onderzoeks- en productiefaciliteiten in Tsjechië, Spanje, Chili en Argentinië en 1600 werknemers in 8 landen. De jaaromzet van de Nederlandse farmareus werd onlangs door de analisten van S&P geschat op 400 miljoen euro.
2. ACM: verkopers thuisbatterijen te optimistisch
Waakhond ACM waarschuwt dat aanbieders van thuisbatterijen bij de verkoop vaak een te optimistische inschatting maken van hun terugverdientijd. Volgens de toezichthouder zijn de opbrengsten van de modellen die automatisch kunnen handelen op de energiemarkt hoogst onzeker.
Volgens sommige fabrikanten – namen worden niet genoemd – verdien je de aanschafkosten van duizenden euro’s al binnen vier tot zeven jaar terug, maar zo’n voorspelling valt met de huidige energiemarkten niet te geven, stelt de ACM. Bovendien zullen thuisbatterijen waarschijnlijk minder opleveren zodra er meer zijn verkocht. Ze handelen namelijk op een onbalansmarkt die verzadigd zal raken.
3. IT-dienstverlener Centric schrapt 10 procent banen
IT-bedrijf Centric schrapt 350 banen, ofwel meer dan 10 procent van het totaal. Centric, dat eerder dit jaar loskwam uit het zakenimperium van de omstreden zakenman Gerard Sanderink, wil zo de kosten omlaag brengen. Bij de onderneming werken in totaal 3200 mensen, onder wie 1900 in Nederland.
De meeste banen verdwijnen ook in Nederland. Er wordt vooral afscheid genomen van ondersteunend personeel. Daarnaast wil Centric met minder managers verder. De in oktober aangetreden ceo Hans van Waayenburg hoopt met de maatregelen beter te kunnen inspelen op de snel veranderende IT-markt.
4. ASN Bank blijft, SNS en Regiobank verdwijnen
De Volksbank bevestigt de geruchten: volgend jaar kiest het voor zijn producten de naam ASN Bank, wat betekent dat de labels SNS Bank en Regiobank daarin zullen opgaan. De keuze voor één merk vormt een onderdeel van een brede reorganisatie die in november bekend is gemaakt.
De keuze voor ASN Bank bouwt volgens De Volksbank voort op ‘de sterke positie die het merk al sinds de oprichting in 1960 heeft verworven als pionier in duurzaam en maatschappelijk verantwoord bankieren’, aldus ceo Roland Boekhout in een persbericht. In totaal heeft de Volksbank ongeveer 3 miljoen klanten, waarvan 800.000 bij de huidige ASN Bank.
Lees ook: De Volksbank kiest voor ‘one-trick pony’ ASN: ‘Met alleen duurzaamheid red je het niet’
5. Tsjechische miljardair mag Royal Mail overnemen
De Britse regering heeft de overname van Royal Mail door de Tsjechische gasmiljardair Daniel Kretinsky goedgekeurd. De deal met een waarde van 3,6 miljard pond kan doorgaan nu de EP Group van Kretinsky heeft beloofd zich aan de verplichting van Royal Mail te houden om brieven en pakketten in het hele VK te bezorgen. Ook zal het eigendom van de postdienst ten minste drie jaar niet wijzigen. Een beursgang zou uitsluitend in Londen mogen plaatsvinden.
Kretinsky heeft sinds 2022 ook ruim 31 procent van PostNL in handen. Wat zijn plannen zijn met het Nederlandse postbedrijf, is niet bekend. In buitenlandse media wordt hij wel de ‘Tsjechische sfinx’ genoemd, en dat is niet vanwege zijn loslippigheid.
6. En dan dit: ‘Albert Heijn fopt klanten met lekkerbekjes’
De diepvrieslekkerbekjes van Albert Heijn hebben dit jaar het Gouden Windei ‘gewonnen’, de prijs die elk jaar door voedselwaakhond Foodwatch wordt uitgereikt aan het volgens consumenten meest misleidende product. Albert Heijn weigert de prijs in ontvangst te nemen. Zijn lekkerbekjes bevatten nog maar 55 procent koolvis, terwijl dat een paar jaar geleden nog 75 procent was. Volgens Appie gebeurde dat al in 2019, omdat uit onderzoek bleek dat de klant dat lekkerder vond.
De lekkerbekjes zijn dus geen voorbeeld van krimpflatie maar kregen alsnog bijna 40 procent van de stemmen, een stuk meer dan runners-up Milka Choco Sensations, waarin fabrikant Mondelez zonnebloemolie verving door palmolie, en de koffiecups van Nescafé Farmers Origin India. Die bevatten minder koffie, gemaakt van goedkopere bonen, maar Nestlé hield de prijs gelijk.
Rondje funding 💸
- Marieke van de Rakt en Joost de Valk, de oprichters van softwarebedrijf Yoast, stappen samen met andere angels in Witlof Skincare. Hoeveel het vegan cosmeticamerk van Caroline van Eeuwijk en Cis Nijenhuis met de investeringsronde heeft opgehaald, maakt het niet bekend.
- De Delftse startup Hypersoniq heeft 1,1 miljoen euro opgehaald om zijn waterkwaliteitssensoren verder te ontwikkelen en op de markt te brengen. Het geld komt van Telegraaf-familie Van Puijenbroek en de Thematische Technology Transfer-fondsen van Smart Industries en Netherlands Enabling Water Technology (NEW).
Rondje transfers 🔄
- Sascha Weil wordt vanaf 6 januari de nieuwe ceo van fietskledingmerk AGU, dat in september een doorstart heeft gemaakt. Weil was tot januari 2024 managing director bij damesmodemerk Zuss en werkte daarvoor onder meer bij de sportmerken K-Swiss en O’Neill.
Wat we ook lazen:
- Philips-topman hekelt samenwerking met Agema: ‘Verbetering nodig’ (BNR)
- Semiconductorclub ChipNL krijgt 12 miljoen euro voor competence center (ED)
- Noodpakketten vliegen de winkel uit na alarmerende berichten (FD)
- Kerstborrels op het werk steeds braver: van schnaps en shotjes naar een vegan en 0.0-‘beleving’ (Telegraaf)
- Zo ging Eline van Stiphout failliet met haar plasticrecyclingbedrijf (NRC)
- De bitcoin is nu ook meer dan 100.000 euro waard (Business Insider Nederland)