Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Miljarden meer nodig om ASML in Nederland te houden – Europa legt Shein strengere regels op

Ook nieuws: topmannen OpenAI, Nvidia en Microsoft in AI-adviesraad, Leonardo DiCaprio speurt naar Nederlandse circulaire startups, Boeing-strop maakt vliegticket tot 10 procent duurder en Heineken-baas: ‘Wantrouwen in Nederland is groot’.

asml hoofdkantoor veldhoven
Het hoofdkantoor van ASML staat in Veldhoven. Foto: Getty Images

1. Miljarden meer nodig om ASML in Nederland te houden

Het is allerminst een beklonken feit dat ASML definitief in Nederland blijft. Daarvoor is 5 tot 8 miljard euro nodig. Dat maakt RTL op uit antwoorden van burgemeester Jeroen Dijsselbloem aan de gemeenteraad van Eindhoven. Dat bedrag is een veelvoud van de toegezegde 2,5 miljard euro van de overheid voor een omvangrijk pakket maatregelen.

‘Wat we neer hebben gelegd bij het Rijk is dat wij tot 2040 een investeringsopgave hebben die 5 tot 8 miljard euro gaat vergen. Maar het kabinet heeft daarop teruggeduwd door te zeggen dat het zich niet kan verplichten tot dit soort grote uitgaven op dit moment. Het kabinet is demissionair en op een andere tafel wordt een kabinet geformeerd dat moeite heeft om het geld bij elkaar te leggen’, zei Dijsselbloem.

Lees ook: Nieuwe ASML-ceo Christophe Fouquet krijgt een riante erfenis mee, maar ook een paar hoofdpijndossiers

2. Leonardo DiCaprio speurt naar Nederlandse circulaire startups

Het Amerikaanse Regeneration.VC tuigt vanuit Nederland een fonds op met een omvang van 150 miljoen euro. Bestemming: bedrijven die zich richten op het herbruikbaar (circulair) maken van consumentenproducten. Het fonds mikt op startups in Nederland, de rest van Europa en in de VS, meldt het FD.

Leonardo DiCaprio, bestuurder bij Regeneration.VC, steekt miljoenen in het fonds. Evenals Invest-NL en rijke Nederlandse families. De Hollywood-ster wist eerder Nederlands ondernemerschap op waarde te schatten met investeringen in het Maastrichtse kweekvleesbedrijf Mosa Meat en zonnepanelenmaker Solarmente van Wouter Draijer.

3. Europa legt Shein strengere regels op

Shein moet voortaan aan striktere Europese regels voldoen. De Chinese online modewinkel is door de Europese Commissie op de lijst geplaatst van ‘zeer grote onlineplatforms en online zoekmachines’.

De lijst is onderdeel van de Digital Services Act (DSA), de regelgeving rond digitale diensten. De regulator eist hiermee toegang tot de algoritmes van het bedrijf, stelt eisen aan leeftijdsregels en wil zo de verkoop van namaakgoederen of onveilige producten verhinderen. Shein is het drieëntwintigste platform op de lijst, naast onder meer X, Tiktok, Google en Facebook.

Lees ook: Miljardenwinsten met spotgoedkope spullen: hoe Shein en Temu de e-commerce ontregelen

4. Musk dicht bij 6 miljard groeigeld voor startup xAI

Elon Musk staat op het punt om een investering van 6 miljard dollar af te ronden voor zijn AI-startup xAI, meldt Bloomberg. Durfkapitaalbedrijf Sequoia Capital zou een van de investeerders zijn. Musk startte in maart 2023 met xAI, dat afgelopen november AI-chatfunctie Grok introduceerde. Musk wil dit bedrijf de strijd aangaan met OpenAI, de ontwikkelaar van ChatGPT.

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

5. Topmannen OpenAI, Nvidia en Microsoft in AI-adviesraad

De Amerikaanse regering heeft een All Star AI-adviesraad geformeerd met topbestuurders, wetenschappers en politici die adviseren over het veilige gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). Onder anderen ceo’s Sam Altman (OpenAI), Jensen Huang (Nvidia), Satya Nadella (Microsoft) en Sundar Pichai (Alphabet) delen hun expertise binnen belangrijke onderdelen van de Amerikaanse infrastructuur. Dat meldt The Wall Street Journal. De raad zal onder meer elektriciteitsnetbeheerders, transportbedrijven, ziekenhuizen en belangrijke industrieën adviseren over het gebruik van AI.

6. ‘Boeing-strop maakt vliegticket tot 10 procent duurder’

De perikelen bij Boeing hebben flinke impact op de luchtvaartsector. Er worden minder vliegtuigen geleverd, waardoor het aanbod lager is dan voorzien en luchtvaartmaatschappijen vliegen noodgedwongen langer door met oudere, minder zuinige vliegtuigen. Dat betekent meer kerosine, meer onderhoudskosten en door de schaarste van vliegtuigen van het type 737 MAX kunnen maatschappijen meer geld vragen, zegt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige van de TU Delft tegenover BNR.

‘Als je de baas van Ryanair mag geloven wordt er dit jaar 2,5 procent minder gevlogen, wat uitdraait op een kostenverhoging van 5 tot 10 procent. ‘Waar hij dat precies vandaan haalt weet ik niet, maar ik denk dat het wel in die orde van grootte ligt.’

Lees ook: Boeing-top stapt op: deze 5 inzichten hadden de huidige crisis kunnen voorkomen

7. En dan dit: Heineken-topman: ‘Wantrouwen in Nederland is groot’

Heineken-ceo Dolf van den Brink maakt zich zorgen om de staat van Nederland. ‘Ik maak me zorgen over de polarisatie en de eenzijdige narratives die we onszelf vertellen’, zegt hij in gesprek met De Telegraaf. De bestuursvoorzitter ziet dat we ons bevinden op een kantelpunt in de geschiedenis. Als klein land met een open economie heeft Nederland baat gehad bij de globalisering, maar we zijn volgens hem nu ook extra kwetsbaar.

Ook de discussie over het vestigingsklimaat verwordt te snel tot een vraag over blijven óf vertrekken, zegt hij. De toon is negatief en het wantrouwen is groot als het over het bedrijfsleven gaat, stelt Van den Brink. Of Heineken plannen heeft te verkassen naar een ander land? ‘Een volmondig nee.’

Lees ook ons portret: Heineken-baas Dolf van den Brink (Heineken) is een tikkeltje intens

Wat we ook lazen:

  • De redder van Blokker en Intertoys? ‘Niemand had er vertrouwen in dat dit goed zou komen’ (NRC)
  • Google-moederbedrijf Alphabet wil af van rechtszaak over onlineadvertenties (Nu.nl)
  • Dit is Rolly van Rappard, de grote man achter beursdebutant CVC Capital Partners (RTL)
  • Private investeerders in de zorg: risicovol of broodnodig? (De Telegraaf)
  • Millennials en klimaatverandering draaien wijnconsumptie de nek om (BNR )
  • ‘Schrappen nachtvluchten leidt juist tot groei Schiphol’ (De Telegraaf)