Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hooggerechtshof stemt over schorsing X – Scaleup 20Face uit Enschede scoort 1,3 miljoen

Ook nieuws: steeds meer blokkeertarieven voor laadpaalklevers, curatoren zijn op zoek naar 17 miljoen van Vacansoleil, nieuwe ceo moet Ebusco van de afgrond redden en mijnbedrijf verbiedt buitenshuis koffie halen.

brazilie verbod twitter x elon musk
Het schorsen van X leidt tot veel ophef in Brazilië. Foto: Getty Images

1. Hooggerechtshof stemt vandaag over schorsing van X

Het Braziliaanse hooggerechtshof brengt het voortzetten van de schorsing van X vandaag in stemming. Daar heeft opperrechter Alexandre de Moreas volgens de BBC toe opgeroepen. Het bannen van het sociale netwerk leidt tot veel ophef in het land. De schorsing zou veel te ver gaan en zelfs illegaal zijn.

De meeste internetproviders hebben het sociale medianetwerk van Elon Musk al offline gehaald in Brazilië. Dat telt ruim 22 miljoen actieve gebruikers. Rivaal Bluesky heeft de laatste paar dagen al 500.000 nieuwe gebruikers mogen verwelkomen.

De blokkade is de climax in een langdurig potje armworstelen tussen Musk en De Moreas. Het hof wil dat Musk accounts die nepnieuws, desinformatie en haatberichten verspreiden verwijdert. Bovendien moet X een lokale rechtspersoon aanstellen. Musk negeert dat en blijft vasthouden aan vrijheid van meningsuiting.

2. Scaleup 20Face uit Enschede scoort 1,3 miljoen

20Face uit Enschede heeft 1,3 miljoen euro opgehaald in een nieuwe financieringsronde. De spin-off van Universiteit Twente is sinds 2017 actief in gezichtsherkenning, maar dan met technologie die de privacyregels niet schendt.

‘Onze technologie is uitermate geschikt voor locaties waar veel mensen gecontroleerd en snel naar binnen moeten’, aldus Frank ter Kuile, cco van 20Face, in een persbericht. Het bedrijf is al actief in de zorg, recreatie en bedrijfsverzamelgebouwen.

Bestaande aandeelhouders, Value Creation Capital en Oost NL, investeerden opnieuw. Twinning Participaties treedt toe als nieuwe aandeelhouder. De centen worden gebruikt voor groei via nieuwe markten en partnerschappen en het versnellen van de ontwikkeling van de technologie.

3. Steeds meer blokkeertarieven voor laadpaalklevers

Bij duizenden laadpunten van Allego geldt sinds zondag een blokkeertarief. Wie zijn of haar stekkerauto langer dan vier uur aan de laadpaal laat staan, moet drie euro per uur extra betalen, met uitzondering van de nachtelijke uren. Zo wil het bedrijf laadpaalkleven tegengaan.

Daarin is het bedrijf niet de enige. Klanten van Shell betalen bijvoorbeeld bij laadpalen van EVBox en Road na vier uur laden 5 cent extra per minuut tot een maximum van 12 euro. Twee jaar geleden rekende vrijwel geen enkele laadpaal een blokkeertarief.

Bijna één op de drie Nederlandse publieke laadpalen brengt inmiddels een tijdsgebonden tarief in rekening, aldus de ANWB. De organisatie vindt dat blokkeertarieven midden in de nacht ‘hun doel voorbijschieten’. Een blokkeertarief moet ‘geen extra verdienmodel zijn voor laadpaalaanbieders. Dat laatste lijkt nu wel het geval’, aldus de ANWB.

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

4. Curatoren zijn op zoek naar 17 miljoen van Vacansoleil

De curatoren van het failliete Vacansoleil zijn op zoek naar 17 miljoen euro. Dat bedrag had de touroperator nog tegoed van moederbedrijf Backers Beheer, dat afgelopen week failliet is verklaard. Financieel specialisten zijn al ingeschakeld om de geldstroom in kaart te brengen.

De curatoren zitten volgens het Eindhovens Dagblad met de vraag wat het bestuur van Vacansoleil heeft gedaan om die centen terug te krijgen van Backers Beheer. Met meer geld in kas had de touroperator mogelijk (langer) overeind kunnen blijven. ‘Vacansoleil was een prachtig bedrijf met een prima verdienmodel’, vinden ze.

Wim Backers bouwde Vacansoleil uit tot de Europese marktleider in luxe campingvakanties. Een grote schuldenlast in combinatie met de coronacrisis leidde tot het faillissement in september 2023. Na een doorstart is er weinig van het bedrijf overgebleven.

5. Nieuwe ceo moet Ebusco van de afgrond redden

Bij elektrische bussenbouwer Ebusco begint vandaag een nieuwe ceo: de Duitser Christian Schreyer. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in het openbaar vervoer. Peter Bijvelds, de oprichter, en co-ceo Michiel Peters treden terug.

Aan de nieuwe topman de taak om het bedrijf van de afgrond te redden met een ‘turnaround en financieringsplan’ Het verlies is inmiddels opgelopen van 35,8 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2023 naar 64,7 miljoen over de eerste helft van dit jaar.

Het orderboek is redelijk gevuld, maar vanwege problemen met de toeleveringsketen lukt het maar niet om voldoende bussen te leveren. Ebusco wil de productie verhogen naar veertig tot vijftig bussen per maand tegen eind 2025 en een kostenbesparing realiseren tussen de 20 miljoen en 30 miljoen euro, zo schrijft De Telegraaf.

6. En dan dit: mijnmagnaat verbiedt buitenshuis koffie halen

Chris Ellison, een 67-jarige mijnbouwmiljardair, heeft thuiswerken vorig jaar al verboden. Nu mogen medewerkers van het Australische bedrijf Mining Resources zelfs het kantoor niet meer verlaten om koffie te gaan halen. ‘Ik wil ze de hele dag gevangenhouden’, zei hij bij een financiële presentatie.

Hij vindt dat werknemers die even het gebouw verlaten te veel geld kosten. En dat terwijl het bedrijf vorig jaar nog 550 miljoen dollar winst maakte. En Ellison daar zelf 4 miljoen dollar van opstreek.

Het hoofdkantoor in Perth heeft ook alles om medewerkers binnen de muren te houden, vindt hij. Een fitnessruimte heeft, een restaurant, een crèche, een kunstgalerie, verpleegkundigen en artsen ter plekke, negen psychologen op de loonlijst om eventuele geestelijke gezondheidsproblemen aan te pakken en ‘andere faciliteiten die ervoor zorgen dat ze daar blijven’.

Rondje kwartaalcijfers 📈

  • Specsavers Nederland sluit het boekjaar (maart 2023-februari 2024) af met een recordomzet van 185,1 miljoen euro (+6,2 procent). Dit jaar zit er naast een groei in de afdelingen horen- en contactlenzen ook een groei in de verkoop van brillen. Het Britse familiebedrijf heeft 142 winkels in Nederland.

Wat we ook lazen:

  • Privacy en dataveiligheid van Uber rammelden al jaren (FD)
  • Zelfstandigen: opdrachtgevers worden terughoudender (RTL)
  • TSMC wilde eigenlijk geen chipfabriek bouwen in Europa (NRC)
  • Hoe de familieruzie binnen Van der Valk volledig ontspoorde (Telegraaf)
  • Eigenaren van cryptovaluta hebben meer psychopathische trekjes (Bloomberg)