Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tony’s Chocolonely pleit voor suikertaks – Insta-museum Youseum haalt 3 miljoen op

En verder: Blackberry officieel overleden, kleine Franse bezorgdiensten verzetten zich tegen maaltijdbezorgreuzen en Tony's Chocolonely wil suikertaks.

Youseum Amsterdam fundt Europese groei

1. Tony’s Chocolonely pleit voor suikertaks

Chocolade is lekker, maar niet zo gezond en daarom moet er een suikertaks komen. Een boodschap die u mogelijk weleens heeft gehoord, maar nog nooit uit de mond van een chocolademaker. Toch is dat precies waar het activistische Tony’s Chocolonely voor pleit. Het bedrijf stelt eerlijk te moeten zijn en meldt daarom ook het suikergehalte in haar repen: tussen de 27 en 54,5 procent. De onderneming van Hendrik-Jan Beltman noemt de plannen uit het regeerakkoord om een bredere suikertaks (momenteel richt het zich vooral op suikerhoudende dranken) te vaag.

2. Insta-museum Youseum haalt 3 miljoen op voor Europese expansie

Youseum, uitbater van social-mediamusea, heeft 3 miljoen euro opgehaald voor internationale groei. De startup van Joep Heusschen en voormalig bankier Koen Derks heeft in Nederland twee locaties. Eén in Amsterdam en eentje in het Westfield-winkelcentrum in Leidschendam. Het geld is afkomstig van angel investeerders en Rooth-Invest, een private equity bedrijf van een Limburgse familie. Nog dit jaar moeten de eerste nieuwe locaties open gaan in Duitsland (Oberhausen) en Zweden (Stockholm). Bij Youseum kunnen bezoekers tijdens een rondleiding in diverse ruimtes Instagram- en TikTok-waardige foto’s schieten.

Lees ook: Youseum haalt miljoenen op en rolt uit in Europese malls

3. In Frankrijk vecht bezorgcoöperatie tegen reuzen Deliveroo en Uber Eats

Lokale bezorgdiensten pogen in Franse steden, waaronder havenstad Nantes, een alternatief te bieden voor Uber Eats en Deliveroo. Sommige restaurants in Nantes werken exclusief met Naofood. Een restauranteigenaar somt in NRC Handelsblad de voordelen op. ‘Het zijn jongens van hier, ze praten Frans, en als er een probleem is, weet ik wie ik moet bellen.’ Bij Deliveroo en Uber Eats wist je volgens de restauranthouders niet of de bezorgers oud genoeg waren en of ze legaal in het land verbleven. Ook in onder meer Rennes, Montpellier, Parijs en Bordeaux zijn alternatieve bezorgdiensten gestart. Zij werken samen in de coöperatie CoopCyle die ook in andere landen (niet Nederland) actief is. Wie zich wil aansluiten bij CoopCycle mag louter op de (elektrische) fiets bezorgen.

4. Tencent verkoopt weer een miljardenbelang

Tencent verkleint zijn aandeel in het Singaporese gaming- en e-commercebedrijf Sea met 2,6 procent. Hiervoor ontvangt het Chinese techbedrijf ongeveer 3 miljard dollar, meldt Bloomberg. Een maand eerder meldde Tencent, waarin het in Nederland beursgenoteerde Prosus een stevig belang heeft, zijn aandeel in het Chinese JD.com af te bouwen. Na de nieuwste transactie houdt Tencent nog 18,7 procent over in het Singaporese bedrijf.

Wat de strijd tussen Alibaba en Tencent je leert over strategie

5. BlackBerry nu echt ten grave gedragen

Er was een tijdperk dat de succesvolle zakenman vastgelijmd zat aan zijn BlackBerry. Maar toen kwam de iPhone met in het kielzog talloze andere smartphones. De BlackBerry werd in 2001 geïntroduceerd in Europa en mocht onder meer staatslieden Barack Obama en Jan Peter Balkenende tot zijn gebruikers rekenen. Maar gisteren zijn de servers waarop de toestellen draaien uit de lucht waardoor de telefoons zo goed als onbruikbaar zijn. Op het hoogtepunt in 2011 draaide moederbedrijf Research in Motion bijna 20 miljard dollar omzet. De laatste BlackBerry die door het bedrijf zelf werd gemaakt stamt uit 2015.

Andere tijden: Zo werd Blackberry groot

 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Subsidie op elektrisch rijden zeer populair

Nederlanders weten de subsidiepot voor elektrisch rijden goed te vinden. Van de beschikbare 91,4 miljoen euro is na twee dagen al voor bijna 20 miljoen aangevraagd. Van de totale pot is 71 miljoen euro (al 15,8 miljoen aangevraagd) beschikbaar voor nieuwe auto’s en 20,4 miljoen (al 3,2 miljoen aangevraagd) voor tweedehands elektrische auto’s. Wie aanspraak wil maken op de subsidie moet wel een koopcontract of leaseovereenkomst hebben gesloten. Het kan zijn dat intussen de pot leeg is geraakt en je het hele bedrag zelf moet ophoesten. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland adviseert mensen die dat risico willen uitsluiten om een ontbindende voorwaarde in het contract op te nemen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Wat we ook lazen:

  • De rekenmeesters van Het FD doen een poging de overnamesom die bol.com betaalde voor koeriersbedrijf Cycloon te beredeneren en komen uit op 5 miljoen (Het Financieele Dagblad)
  • Stel je wil als merk de stap naar de metaverse wagen: dan kun je dat zo doen. (Harvard Business Review)
  • Het aantal passagiers dat in 2021 Schiphol aandeed (25,5 miljoen) was hoger dan in 2020 (21 miljoen), maar nog niets vergeleken met pre-coronajaar 2021 (72 miljoen). (Nu.nl)
  • Kosovo kampt met een energiecrisis en daarom heeft de regering het minen van crypto’s verboden. (Het Financieele Dagblad)

Luister ook naar de laatste MT/Sprout podcast: