Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nepreviews binnenkort verboden – Colruyt breidt belang in The Seaweed Company uit

En verder: IT-bedrijf Xillio herfinanciert obligatielening, Buzzfeed zet mes in uitgaven en Zwitserse fintech Yokoy wil via Amsterdam Europa veroveren.

Foto: Getty Images

1. Neprecensies binnenkort wettelijk verboden

Even lekker je eigen onderneming in het zonnetje zetten met een positieve ervaring? Of juist de concurrent een sneer geven? Neprecensies zijn vanaf 28 mei wettelijk verboden. De Eerste Kamer heeft ingestemd met een wetsvoorstel dat dit moet regelen. Uit onderzoeken zou blijken dat 16 procent tot een derde van de reviews nep is. Een op de tien beoordelingen zou het gevolg zijn van actieve manipulatie, waarbij fabrikanten klanten iets in ruil voor een positieve recensie beloven.

Bedrijven moeten vanaf 28 mei consumentenbeoordelingen op echtheid controleren. Hoewel de wet, zeker bij buitenlandse webshops, lastig te handhaven lijkt is de Consumentenbond blij. ‘Ontzettend veel consumenten baseren zich bij onlineaankopen op beoordelingen van andere consumenten. Nepreviews zetten de consument daarbij op het verkeerde been.’

2. Colruyt breidt belang in The Seaweed Company uit

Colruyt Group, bekend van de Belgische supermarktketen, breidt zijn belang in The Seaweed Company uit naar 21 procent. Onduidelijk is wat de Belgen hebben betaald voor de uitbreiding van het belang. De zeewierkweker stelt in ieder geval dat de investering gebruikt wordt voor de uitbreiding van het aantal boerderijen en zeewierproducten. CEO Joost Wouters is ‘ontzettend trots’ op de belanguitbreiding.

Lees ook: Joost Wouters (The Seaweed Company)L ‘Veel investeerders hebben een groen maskertje voor’

3. Dag en Nacht Media verkocht aan Denen

Podcastuitgever Dag en Nacht Media wordt overgenomen door de Deense abonnementsdienst Podimo. Het bedrijf van Anne Janssens en Tim de Gier werd in 2015 opgericht. Man Man Man, Betrouwbare Bronnen en De Rode Lantaarn zijn enkele bekende podcasts uit de stal van de Amsterdamse onderneming. Maandelijks worden de podcasts 8 miljoen keer beluisterd. Geld wordt verdiend met advertenties en een donateursmodel. ‘Wij hebben gewoon geld nodig om nieuwe shows op te zetten’, aldus De Gier. ‘Dankzij deze samenwerking kan dat.’ Welk bedrag met de overname is gemoeid is onbekend.

4. Contentmigratie-specialist Xillio herfinanciert lening

Xillio, specialist in contentmigratie, heeft een nieuwe achtergestelde obligatielening uitgegeven. Via NPEX werd 3 miljoen euro opgehaald tegen een jaarlijkse rente van 8 procent en een looptijd van 5 jaar. Het bedrijf gebruikt de opbrengsten om eerdere obligatieleningen à 3,5 miljoen euro af te lossen. Het bedrijf van Rikkert Engels zegt in ‘sneltreinvaart’ te internationaliseren, waarbij het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste markt is voor het bedrijf. De omzet steeg met 55 procent van 2,7 miljoen euro in 2020 naar 4,3 miljoen euro in 2021. Het bedrijfsresultaat lag tegen de 1,5 miljoen euro.

5. Winstgevend Buzzfeed zet mes in uitgaven

Het winstgevende Buzzfeed gaat stevig in de kosten snijden en er verdwijnen enkele tientallen banen. Het hardst getroffen is de nieuwsredactie. De hoofdredactie vertrekt en ook bij deelredacties krijgen sommige journalisten een vertrekregeling aangeboden. Het bedrijf zou jaarlijks zo’n 10 miljoen dollar toeleggen op Buzzfeed News. Vorig jaar zag Buzzfeed de omzet met een kwart toenemen tot 398 miljoen dollar en boekte het een winst van 25,9 miljoen dollar. Voor het eerste kwartaal wordt echter gerekend op een verlies van 15 tot 20 miljoen euro.

6. Kwart ondernemers doet naar eigen zeggen te weinig aan MVO

Niet minder dan 28 procent van de ondernemers stelt dat het eigen bedrijf onvoldoende doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat blijkt uit een enquête van Scaleup Impact onder 522 ondernemers. Negentien procent van de ondervraagden denkt dat bedrijven zonder MVO-doelstellingen over vijf jaar niet meer bestaan. MVO-beleid zou ook een belangrijk wapen zijn in de strijd om talent. Bijna de helft van de geënquêteerden meent dat maatschappelijke doelen helpen bij het aantrekken van medewerkers.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

7. En dan dit: Parijse Airbnb-verhuurder moet twee ton terugbetalen

Bijna vijf jaar lang een appartement in Parijs verhuren via Airbnb is een lucratieve business. Een Parijzenaar verdiende 198.000 euro met zijn huurwoning waar hij 1.380 euro per maand (dat is 82.000 euro in vijf jaar) voor betaalde. Helaas vermeldde zijn contract expliciet dat onderverhuur niet was toegestaan. Nu moet de man 221.000 euro terugbetalen, te weten de opbrengsten plus kosten voor reparaties en achterstallige huur. Dommage pinda fromage.

Wat we ook lazen:

  • Meta drukt de pauzeknop in voor het ontwikkelen van het datacenter in Zeewolde. (NOS)
  • Fred Smith, de grondlegger van rappe pakketbezorging, doet een stapje terug bij FedEx. (NRC Handelsblad)
  • Nederland zet zeventien Russische diplomaten uit, omdat ze spion zouden zijn. (Nu.nl)
  • Een Nederlander die zich uitgaf voor miljardair had megalomane plannen in Nigeria. Zo wilde hij 41 dorpen ‘verplaatsen’ voor zijn zakelijke projecten. (Quote)
  • De Zwitserse fintech Yokoy heeft 80 miljoen dollar opgehaald, onder meer bij Sequioa Capital, en wil vanuit Nederland Europa veroveren.  (Het Financieele Dagblad)
  • De Italiaanse toezichthouder verbiedt de Duitse onlinebank N26 om nieuwe klanten aan te nemen. De bank zou eerst zijn witwasaanpak moeten verbeteren. (Finance Forward)
  • Vanaf 2024 gaat wegwerpplastic in de ban op kantoor, horeca en festivals. (RTL)

Luister ook naar de laatste MT/Sprout-podcast: