Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Jitse Groen mag Amerika veroveren – CPB-directeur wil crypto verbannen

En verder: VanMoof-uitdager opent eigen winkels, waakhond berispt bedrijven die opzeggen abonnement moeilijk maken en Alkmaarse startup bezorgt Amerikaanse tv-zender een sport-Emmy.

x
Je leest nu: Jitse Groen mag Amerika veroveren – CPB-directeur wil crypto verbannen

1. Takeaway grootste maaltijdenbezorger (buiten China)

De pizza is door de kerk: Jitse Groen mag met Just Eat Takeaway zijn Amerikaanse branchenoot Grubhub opslokken, vinden de aandeelhouders van Grubhub. Daardoor wordt Groen, 21 jaar nadat hij begon, eigenaar van de op een na grootste maaltijdbezorger van de wereld. De ondernemer krijgt in de VS dankzij de overname van Grubhub (voor 6,4 miljard euro) in een klap een marktaandeel van 23 procent, wat een interessante wedstrijd belooft met marktleider Doordash (43 procent marktaandeel). Grubhub wordt op zijn beurt op de hielen gezeten door UberEats (22 procent). Groen viert de goedkeuring op Twitter met de Stars and Stripes, als openingstitel van zijn eigen versie van Coming to America:


Lees ook: Jitse Groen van Just Eat Takeaway, een ceo die van zich afbijt

2. CPB-directeur wil crypto verbannen

Nederland moet cryptovaluta verbieden, stelt CPB-directeur Pieter Hasekamp in het FD. Hij vreest een ‘onvermijdelijke’ cryptocrash en misbruik door criminelen. Het idee van niet-traceerbaar cryptokapitaal zou echter wel eens echter achterhaald kunnen zijn, bleek deze week na het terugvinden van losgeld na een cyberaanval. Hasekamp suggereert verder dat ‘de productie’ van cryptovaluta veel energie kost, terwijl veel cryptovaluta – in tegenstelling tot bitcoin – geen energieverslindende mining-puzzels hoeven hoeven op te lossen. Hasekamp wijst voor een cryptoverbod naar het autoritaire China, een land dat crypto verbant terwijl het een eigen digitale surveillance-munt invoert.

3. VanMoof-uitdager Doppio opent eigen winkels

Maker van elektrische fatbikes Doppio wil met behulp van crowdfunding en een investering (van onbekende omvang) winkels openen in Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Maastricht. De dikke ‘VanMoof’ verkocht tot nu toe 700 fatbikes van 2799 euro per stuk, waaronder aan Ajax-voetballers Johnny Heitinga en Lisandro Martinez. Het bedrijf van oprichter Peter Eiselin fietst met het verse groeikapitaal ook een nieuw model op de markt. De investering is afkomstig van Airbridge Capital Partners, een fonds van Bol.com-oprichter Rick van Boekel, dat ook geld stak in recruitment-startup Wonderkind.

4. Bedrijven verstoppen opzegknop

Consumentenwaakhond ACM heeft negen bedrijven op de vingers getikt die het online opzeggen van een abonnement bijna onmogelijk maakten, terwijl het afsluiten van zo’n abonnement een fluitje van een cent is. Bij een paar van de bedrijven (namen worden niet gedeeld) bleek het online opzeggen van een abonnement zelfs überhaupt geen optie. Bij andere opzegontwijkers werd de afmeldpagina verstopt of werd er ‘sterk gestuurd’ op telefonisch opzeggen. Aangezien de bedrijven hun ‘abonnement’ bij de ACM niet kunnen opzeggen, hebben ze beterschap beloofd.

5. Franse muziek-IPO doet Deliveroo na

De Franse muziekdienst Believe heeft donderdag een beroerde eerste beursdag beleefd. Met een koersdaling van ruim 17 procent roept de tech-IPO herinneringen op aan de duikvlucht die bezorgdienst Deliveroo twee maanden geleden maakte bij zijn debuut op de beurs van Londen. Believe koppelt zo’n 850.000 artiesten (via muziekdienst TuneCore) aan streamingdiensten en videoplatforms zoals TikTok, en is eigenaar van meerdere muzieklabels. Dat was vorig jaar goed voor een omzet van 575 miljoen euro. Het bedrijf van Denis Ladegaillerie wilde met de beursgang een half miljard euro ophalen, maar de teller bleef steken op 300 miljoen euro.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Aanmelden nieuwsbrief

6. En dan dit: Alkmaarse startup viert sport-Emmy

Beyond Sports, een Nederlandse startup die realtime animaties maakt van sportwedstrijden, heeft kinderzender Nickelodeon een Emmy Sports Awards bezorgd, bericht Quote. Het bedrijf van Sander Schouten en Nicolaas Westerhof vertaalde een American Football-wedstrijd (Chicago Bears vs New Orleans Saints) naar een wedstrijd waar de spelers rondrennen als geblokte poppetjes in retrographics. Dat bleek met 32 miljoen kijkers een doorslaand succes. Beyond Sports ziet nog veel meer (commerciële) mogelijkheden. Zoals een wedstrijd met legopoppetjes, ‘zonder dat kijkers het gevoel hebben dat ze een lange reclame zien’.

Wat we ook lazen:

  • Het Nibud maakt zich zorgen over een ’lease-explosie’(Telegraaf)
  • Is Google een publieke voorziening? De Amerikaanse staat Ohio vindt van wel. (Reuters)
  • Na thuis fietsen (Peloton) en krachttrainen (Tonal) komt thuis boksen. (TechCrunch)
  • 12 marketingtechnieken om je doelgroep te beïnvloeden:

Nieuw! MT/Sprout is er nu ook elke week als podcast: