Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Shell stelt directeur duurzaamheid aan – Grote bedrijven vrezen voor kleiner KLM-netwerk

En verder in deze nieuwsupdate: Kabinet wil ontwijken dividendbelasting uitbannen, ook tekorten bij 'populaire' banen en wat er gebeurt bij een echte beurscrash.

ed daniels shell directeur duurzaamheid

1. Shell stelt directeur duurzaamheid aan

Energieconcern Shell heeft een nieuwe functie in het leven geroepen. Ed Daniels is vanaf 15 februari directeur strategie, duurzaamheid en bedrijfsrelaties. Dat meldt Shell in een persbericht. De Brit treedt ook toe tot de raad van bestuur.

Daniels werkt sinds 1988 voor Shell in verschillende functies. Hij was de laatste jaren nauw betrokken bij Shells plannen om in 2050 geen CO2 meer uit te stoten. In mei vorig jaar verloor Shell nog een historische rechtszaak van Milieudefensie over de klimaatplannen. Die gingen volgens de rechter niet ver genoeg.

Lees ook: Voor Shell-topman Ben van Beurden bestaan er geen heilige huisjes 

2. Bedrijven beducht voor kleiner KLM-netwerk

Grote bedrijven vrezen dat KLM het aantal bestemmingen fors moet inkrimpen onder druk van de regering. Dat blijkt uit een rondgang van zakenreisorganisatie Schiphol Travel International. Het onderzoek is door De Telegraaf ingezien.

Een kleiner KLM-netwerk gaat ten koste van het Nederlandse vestigingsklimaat, denkt 80 procent van de gepeilde bedrijven. Daaronder advocatenkantoren, baggeraars, scheepsbouwers, kledingketens, elektronica- en supermarktconcerns. Sommige bedrijven zouden zelfs al overwegen om Nederland te verlaten.

Het kabinet hield KLM tijdens de coronacrisis overeind met miljardensteun en dwong bezuinigingen af. Nu het einde van de coronapandemie in zicht komt, wil KLM de maatregelen van de staatssteun versoepelen. Het kabinet wil juist extra snijden, bleek in januari.

3. Kabinet wil dividendstrippen aan banden leggen

Het kabinet wil een einde maken aan het zogeheten dividendstrippen, schrijft het Financieele Dagblad. Daarbij vorderen buitenlandse partijen op verschillende manieren dividendbelasting terug terwijl ze daar geen recht op hebben. Nederlandse financiële instellingen maken dat mede mogelijk. Door de praktijk loopt de schatkist jaarlijks ongeveer 1 miljard euro mis.

Partijen uit de bank- en beurswereld zien niets in de plannen om dividendstrippen aan te pakken. Dat blijkt volgens het FD uit een enquête van het kabinet. Zij vrezen dat de maatregelen onwerkbaar zijn en tot hogere kosten leiden.

4. Een op de zes vacatures is onvervulbaar

Het personeelstekort breidt zich als een olievlek uit over de arbeidsmarkt. Ook voor ‘populaire’ banen als objectbeveiliger en intercedent is het nu lastig om mensen te vinden. Dat blijkt uit de arbeidsmarktindicator van ABN AMRO.

Eind januari was bijna 16 procent van alle vacatures onvervulbaar. Daarbij is rekening gehouden met de beroepsvoorkeuren van werkzoekenden en hoe ver zij voor hun baan willen reizen.

De krapte op de arbeidsmarkt is volgens de bank structureel, mede door de vergrijzing. Daardoor is het lastig om prangende kwesties als woningbouw en de energietransitie op korte termijn aan te pakken. ABN hamert daarom op maatregelen om werken aantrekkelijker te maken. Denk aan arbeidskrachten van werk naar werk begeleiden, de invoering van deeltijd-WW of kinderopvang goedkoper maken.

Lees ook: Door deze 5 beperkingen (die je jezelf oplegt) vind jij geen IT’ers 

5. Tekort aan laadpalen bij attractieparken

Nederland telt bijna 83.000 publieke en semipublieke laadpunten en ruim 2.500 snelladers. Daarmee behoren we tot de top van de EU. Maar dat betekent niet dat je overal een stekkerauto makkelijk kunt opladen, schrijft NU.nl.

De laadpalen zijn om te beginnen niet gelijk over het land verdeeld. Zo staan er in Zuid-Holland 22.730 stuks, maar in Drenthe slechts 1.191.

Ook bij populaire dagbestemmingen is het vaak zoeken naar een oplaadpunt. Bij bijna de helft van de attractieparken is er een tekort aan laadpalen en bij Madorudam en Ouwehands Dierenpark Rhenen kun je zelfs helemaal niet opladen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Wat gebeurt er als de beurzen echt crashen?

De wereldwijde beurzen hebben roerige weken achter de rug. Wall Street kende zelfs de slechtste start van het jaar sinds 2009. Hoe waarschijnlijk is een ineenstorting van de aandelenkoersen? The Economist analyseert de huidige staat van de financiële markten. De conclusie: het systeem is een stuk robuuster dan vlak voor de kredietcrisis in 2008, maar er zijn wel degelijk verborgen risico’s.

7. Zoom-topic: Tesla’s mogen geen scheetgeluiden meer maken

Tegenvaller voor alle Tesla-bezitters: de functie om geitengemekker en scheetgeluiden te produceren, verdwijnt. De Amerikaanse toezichthouder wil dat de autofabrikant de zogeheten Boombox-functie schrapt.

Elektrische auto’s moeten in de VS verplicht een geluid maken als ze langzaam rijden. Dit om voetgangers te waarschuwen. Daarom zijn Tesla’s voorzien van een speaker aan de buitenkant. Die kon na een software-update in 2020 ook geluiden maken die je niet meteen van een auto verwacht.

De National Highway Traffic Safety Administration vindt dit verwarrend voor voetgangers en legt het geintje daarom aan banden. Tot ongenoegen van topman Elon Musk van Tesla. Op de vraag van een Tesla-fan wat er met de Boombox is gebeurd, zei hij via Twitter: ‘Moest van de ‘fun police’ (zucht)’.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates