Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Randstad doet aangifte tegen Sywert van Lienden – Europa wil brievenbusparadijs Nederland stoppen

En verder in deze nieuwsupdate: Shell verzevenvoudigt snelladernetwerk via bouwmarkten, ook ING compenseert (oud-)klanten voor teveel betaalde rente en wie betaalt de rekening van de flitsbezorgoorlog?

1. Randstad doet aangifte tegen Sywert van Lienden en zakenpartners

Uitzendorganisatie Randstad doet aangifte van oplichting tegen de oprichters van Stichting Hulptroepen Alliantie. Dat heeft het concern laten weten aan onderzoeksplatform Follow the Money ‘Wij vinden dat het niet deugt. Dan moet je iets doen’, aldus hoogste jurist Patrick van der Herberg. Randstad spreekt zich voor het eerst uit over de samenwerking met het in opspraak geraakte mondkapjesinitiatief van Sywert van Lienden, Bernd Damme en Camille van Gestel en sluit zich aan bij de aangifte die advocaat Peter Plasman heeft voorbereid.

Lees ook: Van zijn zakenpartners moet Sywert het in de mondkapjesaffaire niet hebben

2. Wet moet einde maken aan brievenbusparadijs Nederland

De Europese Commissie wil het de ruim 12.000 Nederlandse brievenbusfirma’s lastig maken. Een nieuw wetsvoorstel moet daarbij helpen, meldt RTL Nieuws. Wordt de wet aangenomen, dan zullen ze moeten bewijzen dat ze geen geld doorsluizen en Europese belastingdiensten inzicht moeten geven in bedrijfsactiviteiten. ‘Het is tijd voor een grote schoonmaak. Nederland trekt criminele activiteiten aan én benadeelt de buurlanden financieel, op grote schaal’, zegt voorzitter van de Belastingcommissie van het Europees Parlement Paul Tang.

3. Online aankopen groeien met 21 procent

Nederlandse online shoppers gaven in het derde kwartaal 6,9 miljard euro uit. Dat is 21 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers van webwinkelvereniging Thuiswinkel.org. De grootste groei ging naar bestedingen aan vakanties en evenementen, terwijl Chinese webshops juist werden gemeden, meldt het FD. Het totaal aantal aankopen tikte de 85,5 miljoen aan, 12 procent meer dan een jaar eerder.

4. Shell verzevenvoudigt snelladernetwerk via bouwmarkten

Shell gaat veertienhonderd snelladers voor elektrische auto’s plaatsen op parkeerplaatsen van 380 bouwmarkten van Gamma en Karwei in Nederland en België, meldt NU.nl. Het olie- en gasconcern breidt daarmee zijn snelladernetwerk fors uit, dat telt nu zo’n tweehonderd apparaten verspreid over diverse tankstations langs de snelweg. De laders (100 procent groen volgens Shell) zullen de komende jaren worden geplaatst. Met de investering zijn miljoenen gemoeid.

Lees ook: Hemelbestormer Michiel Langezaal (Fastned): ‘Onze stip op de horizon was vaag, misschien zijn wij er daarom nog’

5. ING compenseert (oud-)klanten voor teveel betaalde rente

Klanten van ING die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld terug. De Consumentenbond en ING zijn het eens geworden over een compensatieregeling. ING reserveert hiervoor 180 miljoen euro. De eerste compensatievoorstellen worden in het tweede kwartaal van 2022 verstuurd. In december 2020 startte de Consumentenbond een onderzoek naar woekerrentes. Ook ABN Amro en de Rabobank compenseren klanten die in het verleden te veel rente betaalden over hun doorlopend consumptief krediet.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Wie betaalt de rekening van de flitsbezorgoorlog?

De flitsbezorger rukt in sneltreinvaart op. Een pot mayonaise, een pak hagelslag of een tube tandpasta. De flitsbezorger heeft het binnen 20 minuten bij je bezorgd. Klinkt krankzinnig? In menige stad maken consumenten er gretig gebruik van. Dat plaatst de traditionele winkels voor een lastige keuze, constateert NRC in zijn podcast Onder de streep: moeten zij ook zo razendsnel hun producten kunnen leveren?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Zoom-topic: Misleidende ‘groentesnoep’ van Nicolette van Dam in de prijzen

Het is waarschijnlijk niet de prijs waar tv-persoonlijkheid en ondernemer Nicolette van Dam op gehoopt had. Haar zogenaamde groentesnoepje Yummy Veggie Candy heeft het Gouden Windei in de wacht gesleept als meest misleidende product van 2021, een prijs van voedselwaakhond foodwatch. Volgens foodwatch zijn de snoepjes misleidend omdat er evenveel suiker in zit als in veel andere snoepwaar. ‘Groentesnoepjes klinken te mooi om waar te zijn, en dat is het ook’, zegt Nicole van Gemert, directeur van foodwatch.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates