Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe je werkplek van morgen eruit kan zien

Covid-19 heeft in rap tempo ons denken over werk veranderd. Wat dat betekent voor de werkplek en -cultuur van morgen? Iedereen lijkt op zoek naar het gouden ei en dat zorgt voor soms onverwachte oplossingen.

Businesswoman standing alone at cubicle in empty office Foto: Getty Images

De coronapandemie heeft niet alleen de manier waarop we leven en werken drastisch veranderd. Het virus kenterde ook de manier waarop we denken over werkcultuur en balans tussen werk en privé.

Veel organisaties gaven dit jaar al aan dat ze van plan zijn de kantooromvang te verkleinen en de mogelijkheden voor flexibeler werken willen vergroten, terwijl kantoorruimte wordt behouden voor samenwerking. Het Amerikaanse Dropbox ging het afgelopen jaar misschien wel het meest rigoureus te werk door voortaan van thuiswerken de norm te maken. De nieuwe koers is een culturele aardverschuiving voor het bedrijf met een kleine 3.000 werknemers. Vóór de pandemie werkte slechts 3 procent van het personeel op afstand. Kantoren worden er alleen nog gebruikt voor samenwerking en teambuilding.

Aardverschuiving

Een recent onderzoek door CBI en Ipsos Mori suggereerde dat er een aardverschuiving heeft plaatsgevonden in de houding ten opzichte van de werkplek. Terwijl 79 procent van de bedrijven aangaf dat hun personeel in 2019 voornamelijk op kantoor werkte, verwacht nu slechts 28 procent dat dit na 2021 nog steeds het geval is, waarbij bijna de helft verwacht dat het personeel in de toekomst hun werktijd gelijkmatig zal verdelen tussen thuis en op de werkplek.

Tussen de 55 en 70 procent van de Nederlandse thuiswerkers heeft positieve ervaringen met thuiswerken tijdens de coronacrisis, bleek uit de publicatie ‘Thuiswerken en de coronacrisis’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), na analyse van verschillende studies naar thuiswerken in coronatijd. Zo’n 50 procent van hen verwacht vaker te blijven thuiswerken als de crisis voorbij is. De voorkeur gaat hierbij uit naar een tot drie dagen per week thuiswerken.

Skeleton operation

Bestuurders spreken nu over de skeleton operation als ze het over het hoofdkantoor hebben, schreef VINT-directeur en MT/Sprout-columnist Menno van Doorn onlangs: ‘Vlees en bloed zit thuis achter een scherm, een dun geraamte blijft achter in het bedrijfsgebouw.’ Het is in ieder geval duidelijk dat hybride werkomgevingen blijvend zijn. Maar voor veel organisaties is het nog zoeken naar een antwoord op de vraag hoe het nieuwe kantoor er dan uit moet komen te zien.

Ideeën zijn er genoeg. Al wordt in het artikel The Next Generation of Office Communication Tech op Harvard Business Review gesteld dat we over tien jaar met dedain terug zullen kijken op de virtuele werkomgevingen van vandaag. Niettemin verzamelde innovatieplatform Springwise ondertussen al meer dan duizend ‘Covid-innovaties’ . Al is het bij veel de vraag of ze voorbij de gimmick status raken. Zo zijn er genoeg innovaties om bijvoorbeeld onze werkplekken om te turnen tot zogenaamde ‘omnichannelwerkplekken’, waarmee je organisatie werknemers verschillende manieren biedt om verbonden te blijven met elkaar.

Nieuwe apps voegen bijvoorbeeld functionaliteit en plezier toe aan de beruchte Zoom-vergaderingen en creëren zelfs complete virtuele kantoren waarmee werknemers in realtime kunnen communiceren. Telepresence-robots zouden ook thuiswerkers kunnen helpen om vergaderingen bij te wonen. Zo reproduceren de GoBe-robots het gezicht van elke gebruiker op ware grootte op een scherm.

Touchless technologie

Ook is er geen gebrek aan ideeën om het thuiskantoor functioneler en professioneler te maken. Zo bootst de zogenoemde Box Office de kantoorcabine na en biedt een besloten en afgezonderde ruimte in huis, en helpt zo de werkruimte te scheiden van de thuisruimte. Ook doken er thuiskantooropstellingen, zoals The Branded Home Office, om webinars en presentaties vanuit huis te geven in een branded omgeving van je organisatie.

Touchless technologie kan op het nieuwe kantoor zomaar de norm worden. De overtreffende trap daarvan vind je in het slimme gezichtsmasker van het Japanse Donut Robotics. Het masker maakt zelf verbinding met de telefoon (?!) en vertaalt in acht verschillende talen. Of wat te denken van sensoren die mensen waarschuwen die geen veilige afstand aanhouden. Het Amsterdamse Trylikes bedacht zo’n apparaat.

Het streven naar flexibel werken kan ook leiden tot een meer inclusieve werkplek

Kantoormeubilair evolueert ook. Flexwerkplekken behoren misschien wel definitief tot het verleden, met bureauverdelers en meer modulairre opties in de plaats. En verwacht dat er meer buitenruimte wordt gecreëerd, met balkons en buitenwerkplekken die steeds vaker voorkomen.

Het streven naar flexibel werken kan ook leiden tot een meer inclusieve werkplek. Door zich open te stellen voor werknemers die op afstand hun werkzaamheden verrichten, kunnen bedrijven een veel bredere pool van potentiële werknemers ontsluiten. Werknemers hoeven niet langer naar steden (of landen) te verhuizen, ouders kunnen hun werk rond kinderopvang organiseren in plaats van andersom, en innovatieve tools, zoals de software van MeVitae die onbewuste vooroordelen wegneemt, zouden verder kunnen worden omarmd.

Wat we dan met al die ongebruikte kantoorruimte aanmoeten? Maak er betaalbare woningen van of bouw het pand om tot verticale boerderij.