Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe Figo Mobility een deelnetwerk van leaseauto’s maakt

Startup van de week Figo Mobility combineert lease- en deelauto’s tot een nieuwe dienst voor zakelijke gebruikers. Werknemers kunnen die auto’s ook in het weekend boeken.

Je leest nu: Hoe Figo Mobility een deelnetwerk van leaseauto’s maakt

Wat is Figo?

De startup geeft bedrijven leaseauto’s die ook privé kunnen worden verhuurd. Dankzij een ingebouwd kastje worden alle ritten bijgehouden en kan de auto met een app worden geopend en gestart. Dat zorgt bij poolauto’s – zoals die van eerste klant YoungCapital – voor minder onduidelijkheid over wie de auto heeft gereden. Via een digitale kalender zie je precies waar de auto is en wie erin rijdt. Werknemers kunnen een auto ook buiten de zakelijke uren om huren, en rekenen die kilometers af met hun privé-account.

Dat zou weleens een groeimarkt kunnen zijn in een tijd waarin mensen vanwege de coronapandemie minder dagen per week naar kantoor gaan, en leaseauto’s vaker stil staan. Figo werkt samen met leasebedrijven waaronder Terberg Leasing en DirectLease. Ook combineert de app verschillende deeldiensten zoals MyWheels in dezelfde app, zodat zakelijke gebruikers niet met meerdere apps en facturen hoeven te stoeien. 

De optie om (private) leaseauto’s ook privé te kunnen huren ontstond ook tijdens de coronacrisis, zegt medeoprichter van Figo Joost Pompe. ‘De zakelijke markt ging op slot, dus laten we het proberen in de consumentenmarkt, dachten we. Dat beviel zo goed, dat die auto’s nog steeds beschikbaar zijn voor consumenten. Zeker nu de leaseauto op de tocht komt te staan, zien we een trend van mensen die zeggen: “Ik hoef niet per se een leaseauto, maar als ik er een heb, dan wil ik ‘m verhuren”.’ 

Wie zitten erachter?

Joost Pompe kwam na een studie Finance in Londen terecht bij een energiebedrijf, waar hij zich erover verbaasde dat hij zijn leaseauto niet kon delen. Na lang zoeken vond hij een verzekeraar bereid om zo’n concept te ondersteunen. ‘Als dit kan, dan moeten we dat als bedrijf opstarten’, dacht Pompe. Hij leerde co-founder Sven Bosman kennen toen die net was afgezwaaid als business-analist bij freelanceplatform Temper. 

De twee stortten zich een jaar geleden fulltime op Figo, en kregen kort daarna de kans om een pilot te draaien bij YoungCapital. Pompe en Bosman kregen al snel hulp van Bynder-oprichter Chris Hall, die instapte als angel-investeerder. Hall stelde via zijn andere bedrijf Label A ook een aantal ontwikkelaars ter beschikking. Pompe: ‘Dat was een groot geschenk, waardoor we vrij lean aan het platform konden bouwen.’ 

Want er gaat veel tijd zitten in het aanhaken van derde partijen en koppelingen met de app van Figo, zegt Pompe. ‘Je bent heel afhankelijk van hun, en of zij wel tijd voor je vrij willen maken. Je moet die partijen zien te overtuigen dat je ze extra inkomsten kan opleveren.’ 

Wie zitten erop te wachten?

Figo richt zich volledig op de zakelijke markt. De dienst lift mee op bedrijven die hun medewerkers wijzen op de mogelijkheid om een leaseauto ook privé te gebruiken. De startup wil ook zoveel mogelijk kleine, lokale deelprojecten aanhaken, zodat die hun bereik kunnen vergroten en een hogere bezettingsgraad per auto kunnen halen.

Een andere doelgroep zijn de ongeveer 900.000 zzp’ers in Nederland.. Zij betalen 50 euro per maand voor toegang tot alle momenteel 15 deeldiensten in de Figo-app, en betalen vervolgens per rit.

Hoever is Figo?

Via Figo zijn momenteel ‘meer dan 400’ auto’s te boeken. De dienst wordt nu gebruikt door zeven bedrijven waaronder YoungCapital in Hoofddorp en softwarebedrijf Twelve in Utrecht, en nog een aantal zzp’ers. In totaal zijn er nu zo’n duizend gebruikers die de dienst ‘regelmatig’ gebruiken, zegt Pompe. 

Tijdens de eerste testfase lag het gebruik per auto volgens hem hoger dan verwacht. ‘We hadden vanaf het begin auto’s die 100 procent geboekt waren in de weekenden. Daardoor kwamen we even in de knoop met de kosten voor brandstof, want die kosten schoten we voor.’ 

Over drie jaar wil de startup een netwerk van 10.000 auto’s hebben. Een voordeel qua hardware-investeringen, zegt Pompe, is dat het aantal sleutelloze auto’s ä la Tesla groeit. Daardoor is er geen kastje meer nodig om een auto ‘keyless’ te kunnen gebruiken en delen. ‘Dat opent in potentie een hele nieuwe vloot aan auto’s.’

Wat is het businessmodel?

Figo verdient een maandelijkse fee per bedrijf. Daarnaast ontvangt de startup een commissie per rit. Een eindklant bij een deeldienst als MyWheels betaalt overigens hetzelfde bedrag als iemand die niet via Figo rijdt, benadrukt Pompe. 

Nog geld nodig?

Figo draaide tot nu toe op de eerder genoemde angel-investering van Chris Hall. Met een volgende ronde van pak ‘m beet 500.000 euro kan de dienst het aantal aanbieders en zijn team uitbreiden. Daarvoor zoekt Figo nog strategische investeerders met bijvoorbeeld kennis van het bouwen van platforms. 

Pompe: ‘Er gebeurt nu zoveel in de mobiliteitwereld. Niemand weet waar het naartoe gaat. Het is echt booming. Auto’s worden elektrisch, gedeeld en zelfrijdend. Automakers, energiebedrijven en softwarebouwers komen hierdoor bij elkaar en worden uitgedaagd. Daar gaat car sharing een belangrijke rol bij spelen.’