Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Deze startup ontmaskert scanauto’s om parkeerboetes te voorkomen, Amsterdam overweegt verbod

Een startup uit Amsterdam werkt aan een dienst die scanauto’s van gemeentelijke parkeerdiensten herkent en gebruikers een seintje geeft zodra zo’n controleur een geparkeerde auto passeert. De gemeente Amsterdam is not amused, en overweegt een verbod.

Je leest nu: Deze startup ontmaskert scanauto’s om parkeerboetes te voorkomen, Amsterdam overweegt verbod

Kunstmatige intelligentie zou weleens het einde van de mensheid kunnen betekenen, waarschuwen mensen als Elon Musk. Maar eerst zijn de scanauto’s van parkeerhandhaving aan de beurt.

Tenminste, als het aan ParkeerWekker ligt. De dienst koppelt camera’s (zoals dashcams of beveiligingscamera’s) via internet aan een neuraal netwerk dat de – meestal opvallende auto’s – van de parkeerhandhaving in een oogwenk herkent. De gebruiker van de dienst krijgt vervolgens een sms’je (1,49 euro per stuk) wanneer zo’n scanauto langs zijn of haar auto rijdt.

Zo krijgen ‘vergeetachtige’ parkeerders de kans om hun parkeerrekening alsnog te voldoen, is de pitch van de startup, aangezien er pas vijf minuten na het scannen van een kenteken een boete wordt uitgeschreven. De startup zit nog in de testfase, maar claimt alvast dat 95 procent van de passerende scanauto’s wordt herkend. Soms ziet het systeem een felgekleurde bakfiets aan voor een scanauto, maar zo’n false positive wordt niet in rekening gebracht, zegt medeoprichter Luis Roman.

Praktische toepassing

De ondernemer, ook eigenaar van een (naar eigen zeggen al jaren winstgevend) online boekhoudpakket, bedacht ParkeerWekker samen met compagnon Bastiaan Verhoef, die eerder in de financiële sector werkte aan risicomodellen. De twee dachten na over praktische toepassingen van computer vision en AI. Onderwerpen die al veel langer een belofte waren, maar waar de markt nog niet rijp voor was.

Roman: ‘Neurale netwerken bestonden wel, maar computerkracht was er nog niet om dat commercieel uit te buiten. Als use case leek ons dit een leuk idee om te bouwen.’ Toen het systeem de eerste scanauto herkende, voelde dat volgens hem als ‘een soort magie’. ‘Je hebt een algoritme getraind en dan zie je dat het ook echt werkt.’

Tien steden

Na een paar tests groeide het idee uit tot een ‘een serieus project’, waar inmiddels vier programmeurs aan sleutelen. ‘Het systeem werkt en de eerste gebruikers zitten erin. Nu willen we dit met een groep van ongeveer vijftig gebruikers goed doortesten.’ ParkeerWekker biedt de dienst nu in tien steden aan, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Groningen. De dienst werkt alleen overdag, omdat het systeem in het donker niet in staat is om auto’s goed van elkaar te onderscheiden.

Het maakt volgens Roman niet uit waar de videofeed vandaan komt. ‘We willen het zo breed mogelijk opzetten om zoveel mogelijk van de markt te kunnen bedienen. Er zijn al duizenden camera’s in steden, die kunnen we allemaal toevoegen aan het platform.’ Gebruikers kunnen zelfs meerdere telefoonnummers toevoegen, zodat bezoekers ook een melding krijgen bij een passerende scanauto.

ParkeerWekker verkoopt ook een camera die gebruikers thuis op kunnen hangen en koppelen met hun thuisnetwerk. Daarnaast is de startup bezig met het ontwikkelen van een camera voor in auto’s, met ingebouwde 4G-module. (Omdat de videostream het dataverbruik flink opjaagt, is een mobiel abonnement van ongeveer 35 euro vereist). De productie van die camera zou met crowdfunding kunnen worden bekostigd, zegt Roman, die in gesprek is met garages die de camera kunnen inbouwen.     

Juridisch

Er is niet al te veel fantasie voor nodig om te bedenken dat de dienst, behalve een geheugensteuntje voor ‘vergeetachtige’ mensen, ook een manier kan zijn om überhaupt onder het betalen van parkeergeld uit te komen. In hoeverre Roman er rekening mee houdt dat zijn dienst daarvoor wordt gebruikt? ‘Ik vind dat een moeilijke vraag’, antwoordt hij in eerste instantie ontwijkend. De ondernemer zegt dat hij het concept heeft voorgelegd aan een (op privacyrecht gepromoveerde) jurist, en dat die geen ernstige juridische bezwaren kon ontdekken.

‘We vinden het handig voor mensen die vergeetachtig zijn. Daar wil ik het bij laten, want ik wil niet in een politiek debat belanden. Je kan je altijd afvragen waarom je een bepaalde technologie zou moeten gebruiken. Dat kun je je ook afvragen bij scanners van de gemeente, maar dan wordt het een ethische discussie. Dit is gewoon een business.’

Omzeilen

De gemeente Amsterdam is niet te spreken over het concept. ‘Het lijkt het erop dat de app gebruikt kan worden om parkeerkosten bewust zoveel mogelijk te omzeilen en dus tegen de stedelijke regelgeving ingaat’, reageert een woordvoerder van de gemeente.

‘We onderzoeken daarom of een dergelijke dienst überhaupt mag worden aangeboden in de stad. Betaald parkeren is ingevoerd om optimaal gebruik te kunnen maken van de schaarse ruimte in Amsterdam en om de stad bereikbaar te houden. Door dit zo goed mogelijk te organiseren zorgen we voor efficiënt gebruik van (parkeer)ruimte en een leefbare stad. De opbrengsten van het betaald parkeren worden bovendien geïnvesteerd in projecten voor de stad.’

Geurtje

Net als een dienst als Flitsmeister (snelheidscontroles) is wat ParkeerWekker doet niet illegaal, reageert ICT-jurist Arnoud Engelfriet desgevraagd. ‘Het is immers niet verboden om te roepen dat er een scanauto aankomt. En als het legaal is om bepaalde informatie te verspreiden, waarom zou je er dan geen geld voor kunnen vragen?’

Maar er zit wel volgens de jurist wel een ‘asociaal geurtje’ aan het concept. ‘We hebben afgesproken dat je moet betalen om te parkeren. Deze mensen ondermijnen die gezamenlijke afspraken, dat voelt maatschappelijk gezien niet heel netjes.’ 

Viraal

Het zal nog moeten blijken wat deze bezwaren betekenen voor de groei van ParkeerWekker. Een doortimmerde go to market-strategie heeft de startup in ieder geval nog niet, zegt Roman, die vooral rekent op het ‘virale aspect’. ‘Het is een beetje controversieel, en het heeft een soort aaibaarheidsgehalte, omdat veel mensen scanauto’s niet zo leuk vinden.’

Roman ziet ook kansen over de grens. ‘Nederland loopt een beetje voorop qua scanauto’s, maar in VS heb je ze ook en zijn ze nog opvallender (en door een AI-systeem makkelijk te onderscheiden, red.). ‘Er zijn nog veel meer steden waar je dit concept kan uitrollen.’