Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Pim van der Feltz (Google): ‘Internet is net begonnen’

Je leest nu: Pim van der Feltz (Google): ‘Internet is net begonnen’

Als mensen maar al hun informatie delen, kan Google veel relevantere combinaties maken dan tot nu toe gebeurt.

Dat zei Pim van der Feltz, ceo van Google Nederland, donderdag tijdens het MT500-event. Volgens Van der Feltz staan we nu pas aan het begin van wat internet allemaal betekent in ons leven. 'We weten als Google nu ongeveer twee dimensies van onze klanten: waar ze zitten en hoe laat ze iets zoeken. Maar je kunt je voorstellen dat zoekresultaten nog veel relevanter worden als we meer weten van onze gebruikers.' 

Hotel in Parijs

Van der Feltz noemt het voorbeeld van het hotel in Parijs. 'Nog maar 15 jaar geleden moesten we daarvoor internationaal bellen. Dat mocht dan ook maar drie keer. Nu is elk hotel nog maar drie kliks weg. Toch vinden wij dat we dat als  Google nog niet goed doen. Want als u klikt op Hotel Parijs, ziet u nog steeds dezelfde resultaten als ik. Terwijl dat natuurlijk veel relevanter kan.'

Zelfrijdende auto

Daarvoor is het wel nodig dat mensen hun data delen, zegt Van der Feltz. 'Hoe meer we weten, hoe meer relevantie we kunnen bieden.' Neem de zelfrijdende auto die Google nu aan het ontwikkelen is. 'Die auto's kunnen beter rijden dan mensen, zeker in de toekomst. Er zitten nu 37 sensoren in, die zien veel meer dan een mens ooit zal kunnen zien. Moet je je eens voorstellen wat dat kan betekenen voor het aantal van de 1,2 miljoen verkeersslachtoffers die jaarlijks in de wereld vallen. En het zou ook de fileproblematiek aanzienlijk kunnen verkleinen.'

Echte revolutie

Maar de echte revolutie zit nog veel dieper, aldus Van der Feltz. 'Want als we allemaal onze reisplannen gaan delen, kunnen we pas echt efficiency bereiken. De meeste auto's staan nu 23 uur per dag stil, dat is dood- en doodzonde. Als we onze reisplannen kunnen delen, kunnen we auto's delen en veel besparen. De grote gedachte erachter is: we maken relevante combinaties die we vroeger niet konden maken, door het combineren van relevante data.'

Net begonnen

Van der Feltz wil maar zeggen: de internetrevolutie is nog maar net begonnen. 'Dat is de kern van hoe wij kijken. Google bestaat 14 jaar en je zou kunnen zeggen dat het best een beetje een succes is. Maar eigenlijk maken wij ons geen zorgen om Apple of Microsoft, wij maken ons elke dag zorgen om twee jongens in een garage. The better product is just one click away. Zo zijn wij begonnen, 14 jaar geleden, zo kan ieder ander nu ook beginnen. Voor ons is dus de opgave: hoe zorgen wij nou dat we die snelheid houden? Internet zorgt nu voor bijna 5 procent van het bbp. Toch hebben wij het gevoel dat we nog maar net zijn begonnen. Er worden nu smartphones gemaakt van 70 dollar. We denken dat over vijf jaar 5 miljard mensen online zijn. En zulke voorspellingen blijken in de praktijk altijd sneller te zijn gegaan.'

1 op 1 op schaal

Volgens Van der Feltz betekent de mobiele revolutie dat we toegaan naar een markt van '1 op 1 op schaal'. Maatwerk op massaniveau, met andere woorden. 'Wat je zoekt, kun je het overal ter wereld vinden. Maar dat betekent ook: zij kunnen jouw klanten vinden.'

Daar investeert Google dan ook volop in, zegt Van der Feltz. 'Onze grote investeringen vinden plaats waar mensen voordeel zien van combinaties maken en data delen. Dat is ook de grote gedachte achter Google+. De man met rozen in de kroeg op vrijdag komt nooit op een relevant moment. Hij komt nooit als je rozen wilt. Maar stel je voor dat je zou weten wanneer mensen wel rozen willen hebben…' 

Het gaat om relevantie, wil Van der Feltz maar zeggen. 'Ons magische moment is als mensen zeggen: jeetje, Google, dat is nou precies wat ik zocht. Dat is de kern van onze innovatie.' En die innovatie drijft op continue feedback, vooral van ons allemaal, de gebruikers, zegt Van der Feltz. 'We innoveren realtime, dankzij u. Omdat u Google veel gebruikt.'

Drie aanbevelingen

Van der Feltz heeft drie aanbevelingen voor alle Nederlandse managers.

1. Mobiel.

'Maak je website mobiel. Dat is echt het meest essentieel. In sommige categorieen gaat al 40 procent van onze zoekopdrachten via mobiel. Mobiel betekent dat mensen niets meer hoeven te onthouden. Daar kun je echt niet meer zonder. En mijn grootste inzicht hierin: zorg in elk geval voor een knop waarmee je meteen naar jou toe kunt bellen. Het is een mobiele telefoon! Mensen willen er dus ook mee bellen. Tenminste, als je dat mogelijk maakt. Maak desnoods maar een witte site, met maar 1 knop: een belknop.'

2. Exportmarkten.

'Ik ben heilig overtuigd van het belang van de export. Je hebt schaal nodig om concurrerend te zijn. De je dat niet, dan doen buitenlanders het hier. Mensen zullen echt kopen wat ze willen, met minder geen genoegen nemen. Neem Google export finder, daarmee kunnen we laten zien waar kansen liggen. Want elke ondernemer heeft nu echt gelijke kansen.' .

3. Innoveer zoals wij dat doen.

'Wij proberen maar wat, dat is de essentie. It all starts with the user. Zet het maar live. We proberen vooral genoeg fouten te maken. Als je geen fouten genoeg gemaakt hebt, heb je het niet hard genoeg geprobeerd. Wij gaan live met betaversies. Dat innoveert het snelste. Ga tegen heel lage kosten continu testen en continu verbeteren. Wees daar waar je klanten zijn. Laat die klanten bepalen wat u doet op het web. Want het is pas net ochtend op het web.'

Meer over de MT500?