Deze week vertellen bekende Nederlanders over het belang van reputatiemanagement. In deel 4: Harold Hamersma
Wie: Harold Hamersma (58)
Is: schrijver, spreker, wijnjournalist
‘Voordat ik over wijn ging schrijven, werkte ik in de reclame. Ik was als snotneus van 29 op de toppen van mijn kunnen. In een interview vertelde ik schaamteloos dat ik meer verdiende dan de premier. Een dag later riep de directeur me bij zich: dit was niet handig richting opdrachtgevers.
Ik was jong en onbezonnen, dat zou mij nu niet meer overkomen. Ik ben nu heel secuur in wat ik doe en zeg. Reputaties komen te voet en gaan te paard.'
Geen poppenkast
'Als het over het merk-Hamersma gaat, ben ik heel duidelijk. Wijn is voor gewone mensen, ik wil het demystificeren, mijn verhalen over wijn breed uitdragen. Ik ben een volksjongen uit de Amsterdamse Pijp en wars van operette en poppenkast. Die merkwaarden bewaak ik heel goed.
Soms word ik door heel chique partijen gevraagd, zoals laatst bij de Boston Consulting Group. Dan zeg ik meteen: we gaan geen technische verhandelingen doen over de smaak en kwaliteit van wijn, we gaan verhalen vertellen en wijn van z’n deftigheid ontdoen. Dat past bij mij.
Ik krijg honderden uitnodigingen van proeverijen, of dat ik mee mag naar Wokki Wokki-land voor een tv-uitzending. Zolang die blijven binnenkomen, maak ik me geen zorgen. Sommige mensen zeggen: met dat bekende gezicht moet je je wel gedragen in het leven. Maar dat spreekt toch voor zich?'
Bier in het openbaar
'Wat wel geestig is: ik drink graag bier. Zoals ze in Australië zeggen: It takes a lot of beer to make a proper wine. Voormalig Heineken-ceo Karel Vuursteen was gek op wijn, maar dronk dat nooit in het openbaar, omdat hij bang was dat de koers zou kelderen.
Ik denk dat de AEX minder gevoelig is voor mijn eigenaardigheden.’
Lees ook:
- Bekijk hier de eerste 50 van de MT500
-
Managers kiezen Shell als bedrijf met beste reputatie
-
Naam en faam deel 1: Robert Schoemacher keurt geen vlees meer
Deze hele week interviewen we elke dag een bekende Nederlander, die inzicht geeft in hoe hij (of zij) zijn reputatie managet. Deze interviews zijn recent ook in de printeditie verschenen. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.