Misschien morgen in je straat: de wifi-lantaarnpaal. En zo innoveert Philips lekker door. Blijkt ook uit deze recente voorbeelden.
Philips, dat is een mooi bedrijf, maar … *vul hier je klacht in over hun innovatieve producten of het gebrek daaraan*. Waarom miste Philips de afslag in de navigatie-business? Waarom kwam het niet met een slimme smartphone? Goede vragen, maar ook vragen die buiten beschouwing laten dat Philips tegenwoordig een totaal ander bedrijf is dan 20 jaar geleden. De meerderheid van de omzet komt in 2014 uit de professionele markt, daarnaast behaalt het bedrijf 36 procent van de omzet uit groeimarkten, zo blijkt uit het jaarverslag. En nee, onder groeimarkten valt West-Europa al lang niet meer.
Patentkampioen van Nederland
De focus op b2b en het buitenland zorgen ervoor dat sommige producten van het bedrijf minder zichtbaar zijn in Europa, of hier helemaal niet verkocht worden. Toch komt Philips aan de lopende band met nieuwigheden – niet voor niets is het al jaren de patentkampioen van Nederland. In 2013 spendeerde het bedrijf 1,7 miljard euro aan R&D, wat neerkomt op 7,4 procent van de omzet. Dat is iets minder dan in 2012, toen het bedrag nog op 1,8 miljard euro lag. Vanaf 2009 gaf Philips minstens 1,5 miljard euro per jaar uit aan R&D. Dus ja, er wordt nog steeds hard gewerkt aan innovaties in Eindhoven en ver daarbuiten. 5 recente voorbeelden die nog niet zo bekend zijn als de wifi-lantaarnpaal: