Op 25 april organiseerden we het MT500-event. Als je 10 inzichten wilt onthouden van die dag, laten het dan deze zijn.
1. De crisis zit in ons hoofd
Dagvoorzitter Jeroen Busscher zei het, Hema-ceo Ronald van Zetten bevestigde het: de crisis zit in ons hoofd. Hij zei dat bedrijven moeten doorgaan met ontwikkelen, ook in tijden van crisis. ‘Ik geloof dat crisis in je hoofd zit. Mensen komen naar onze winkels, omdat ze blij gemaakt willen worden in hun treurige bestaan op dit moment.’ Hij denkt dat mensen een waardevol product willen, die waarde zit niet in prijsverlagingen. Desalniettemin lopen de goedkope maaltijden van HEMA storm. ‘Je kunt voor 4,50 de hele dag bij ons komen eten, dus eigenlijk is er helemaal geen crisis’, grapt Van Zetten.
2. Succesvol worden is niet ingewikkeld
Academici en consultans willen je overtuigen dat de wereld van business en strategie moeilijk te begrijpen is, maar daar gelooft professor Jamie Anderson niet in. 'De elementen voor een succesvolle organisatie zijn niet ingewikkeld', zo vertelde hij. Anderson werkt onder andere aan de Antwerpen Management School en werd vorig jaar door The Financial Times benoemd tot managementgoeroe. Hij schreef een boek over het succes van popster Lady Gaga en vindt dat bedrijven van haar kunnen leren. 'Ik kan gaan praten over organisaties als Apple, Microsoft en Ikea, maar ik vond het interessanter om te kijken naar andere, minder voorspelbare, gebieden van succes. Het succes van Lady Gaga vertelt veel over wat wij moeten doen om succesvol te zijn.'
3. Het internet is pas net begonnen
Als mensen maar al hun informatie delen, kan Google veel relevantere combinaties maken dan tot nu toe gebeurt. Dat zei Pim van der Feltz, ceo van Google Nederland, tijdens het MT500-event. Volgens Van der Feltz staan we nu pas aan het begin van wat internet allemaal betekent in ons leven. 'We weten als Google nu ongeveer twee dimensies van onze klanten: waar ze zitten en hoe laat ze iets zoeken. Maar je kunt je voorstellen dat zoekresultaten nog veel relevanter worden als we meer weten van onze gebruikers.'
4. Er komt een nieuwe Gouden Eeuw aan – na de juiste keuzes
Trendwatcher Adjiedj Bakas besprak twee algemene trends: het biokapitalisme wordt de standaard en outsiders veranderen insiders in iedere branche. De helft van de klanten van de fysiotherapeut komt daar omdat niemand anders ze aanraakt. Het zijn de outsiders die waanzinnig veel kunnen verdienen in de zorg. Als ze er in slagen die leuk te maken, ziet Bakas. Nederland heeft een tweede Gouden Eeuw voor de boeg als we de juiste keuzes maken. Daarbij staat het verleiden centraal. 'Dat betekent banen in de creatieve industrie. Verleid klanten en word rijk. Bied ze een medicijn tegen de eenzaamheid.'
5. Waarde zit in het overtreffen van verwachtingen
Waarde zit niet in een mooi verhaal, maar in het overtreffen van verwachtingen. Dat zei AFAS-ceo Bas van der Veldt tijdens het MT500-event. Het gaat volgens hem niet om 'persoonlijk en vertrouwelijk'. 'Dat zie je tegenwoordig overal. Krijg je ineens een handgeschreven brief op papier in de brievenbus. Alsof het dan niet ingescand en geautomatiseerd op mijn bureau komt te liggen…' Met persoonlijk en vertrouwelijk maak je geen fans, aldus Van der Veldt. En juist fans is waar het om draait. Een klanttevredenheid van een 7? Het is niets waard, zegt hij. Van der Veldt heeft liever een gemiddelde van 6,5, als er maar genoeg negens en tienen bij zitten. 'Wie is er hier fan van KPN? Niemand toch?'
6. Haal energie uit mogelijkheden
Iedere dag heeft wel iets moois, dus knok daar voor. Dat zei snowboardster Bibian Mentel tijdens het MT500-event. Mentel verloor op 27-jarige leeftijd haar onderbeen, die geamputeerd moest worden als gevolg van botkanker. Wat is je leven je eigenlijk waard, vroeg de dokter voordat ze de opties te horen kreeg. Ze was op dat moment als professioneel snowboardster op weg naar de Olympische Spelen in Salt Lake City. Die zou ze nooit bereiken, in plaats daarvan ging ze een uitgebreid revalidatietraject in. Mentel: 'De eerste arts die ik tegenkwam, vroeg me: 'Zo, u komt hier om te leren lopen?' Ik reageerde dat ik dat bijzaak vond, ik wilde vooral weer leren snowboarden. Daar schrokken ze wel van.' Op de vraag van dagvoorzitter Jeroen Busscher, wat er in haar hoofd gebeurt bij tegenslag, antwoordde Mentel: 'Het leven is zo mooi, er is altijd iets om voor te knokken. Je moet energie halen uit de dingen die mogelijk zijn.'
7. Een focus op geluk brengt geluk
Marjolein Niestadt droeg een colum voor over corporate compassion. Wat is dat? 'Waardevolle winst voor mens, milieu en maatschappij. En er zijn bedrijven die het goed doen. Supermarkt Attent bijvoorbeeld. Deze Spardochter lukt het niet meer op de buurtsupers in de plattelandsgemeenten open te houden. Nu werken ze met mensen met een beperking. Die hoeven niet naar de dagbesteding, hebben een zinvolle taak, maken het mogelijk de winkels open te houden. Dat is winst voor medewerkers, voor de gemeenschap, en voor Spar. Die hebben omzet die ze anders niet zouden hebben. Maar ook de Hema doet mee met het return to sender initiatief. Of de Nedcar medewerkers die tussen de helpen bij sportclubs, maken zich nuttig en blijven betrokken. Gun uzelf het geluk van een focus op geluk.'
8. Om zakelijk waar te nemen, generaliseren we
Psycholoog Cees Schenk ging in op werkvloeremoties. ‘Om zakelijk waar te nemen, generaliseren we en maken we groepen. Handig, want zo kunnen we meer dingen overzien. Maar het feit dat we sommige dingen negeren, maakt ook dat iedereen situaties anders interpreteert. Maar we spreken elkaar niet aan. Dit kan leiden tot conflicten. Daarom is mijn boodschap: Gooi de regels weg en onderzoek elkaars opvattingen. Spreek elkaar aan, wees scherp. Met een blik onder dat maaiveld, creëer je waarde.’
9. Heineken en Dick Boer (Ahold) zijn de beste
Heineken is de nieuwe nummer 1 van de MT500, MT’s onderzoek naar de bedrijven met het beste imago. Als er één bedrijf is waar Nederlandse zakenmensen graag zouden werken, is het bij de Amsterdams/Zoeterwoudse bierkolos. En als die zelfde managers één bedrijf moesten noemen dat (naar hun inschatting) in 2013 zakelijk succesvol zal zijn, komen ze uit bij dezelfde brouwerij. Ahold en Ikea staan respectievelijk op plek 2 en 3. Dick Boer, de ceo van Ahold, is met 10 procent van de stemmen uitgeroepen tot beste bestuurder van 2013. Op nummer 2 staat Piet Moerland van Rabobank, met 8 procent van de stemmen. Gerrit Zalm, ceo van ABN Amro, volgt op de derde plek met 7,2 procent van de stemmen. Uiteraard belden we met Ahold om Dick Boer te feliciteren, maar het gesprek met voorlichter Peter Smit duurt kort. ‘Dick Boer is vanzelfsprekend vereerd met deze verkiezing. Maar hij wil meewerken aan een interview noch de prijs in ontvangst nemen. Dan zou het te veel om hem draaien.’
10. LEAN is iets heel anders dan bezuinigen
Louwman & Parqui-manager Lex van den Elsen vertelde tijdens het MT500-event over het LEAN-mechanisme van Toyota. 'Mensen bellen me soms en dan vragen ze: ik wil 20 procent bezuinigen, kun je bij mij ook eens dat LEAN introduceren? Maar dan zeg ik dus altijd nee', aldus Van den Elsen. Volgens hem gaat LEAN om heel andere dingen. Hij legt uit dat – hoewel Toyota de benchmark van LEAN is in de wereld – bij de autofabrikant niemand ooit het woord LEAN gebruikt. 'Vraag het iemand in de fabriek en ze zullen je glazig aankijken. Ze zullen geen idee hebben waarover je het hebt.' De sessie over LEAN was georganiseerd door sponsor Toyota, tegelijkertijd vonden er andere sessies plaats van sponsoren Climate Neutral Group (CNG), NIBC en BSN.