Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Apple vaart wel bij incontinentie

U wilt dat uw bedrijf of product in de publiciteit komt? Zeg dan niets, of bijna niets over uw bedrijf of product. Ofwel, doe als Apple, de absolute uitblinker als het gaat om zoveel mogelijk mensen naar een dichte deur laten kijken.

Iedereen weet het al. Apple komt woensdag met het nieuws dat het bedrijf met de iPad op de markt komt, een pc in de vorm van een tablet. Een pc die louter zou bestaan uit een scherm dat wordt bestuurd door aanraking. Volgens de New York Times kan het apparaat alle iPhone-applicaties draaien en herbergt het vele programma's die speciaal voor de tablet gemaakt zijn. Ook bevat het 3G-connectiviteit waardoor het overal verbonden is met internet.

Bookmakers

De elektronicawinkelketen MediaMarkt bevestigt dit. Het bedrijf heeft op twitter al laten weten dat de iPad 499 euro gaat kosten, in combinatie met een T-Mobile abonnement. Zonder abonnement gaat ie voor 899 euro over de toonbank. MediaMarkt zal het wel weten. Ze zijn toch niet gek? (Update: het account was nep).

Dan is er ook nog webanalysebureau Flurry Analytics. Dat zegt op haar beurt dat het al zo'n vijftig ongeïdentificeerde apparaten in de buurt van Apple's thuishaven in Cupertino heeft ‘opgemerkt'.
En dan zijn er ook nog bronnen, zoals de Volkskrant, die zeggen dat het vandaag niet om de iPad maar om de iSlate gaat. Verder zijn er geruchten dat vandaag niet de iPad of de iSlate wordt geïntroduceerd, maar de iTablet. Of de iBook. Of de iPage. Geloof het of niet, maar bookmakers hebben het maar druk met de Apple-buzz.

En wat zegt Apple?

Apple zegt niets. En wie niets zegt heeft de kans dat er een enorme hype ontstaat. En die kan verstrekkende gevolgen hebben voor de media die maar blijven gissen en een afgang van jewelste beleven als ze er naast zitten. Jaren geleden gonsde het van de geruchten over een miljoenentransfer van voetballer Dennis Bergkamp. Niemand zei wat, de speler niet, de betroken clubs niet. Toch dachten verschillende media het wel te weten. Middagkrant Het Parool kopte op de dag van de persconferentie in koeienletters dat Bergkamp voor 40 miljoen gulden naar Juventus zou gaan. Een dag later bleek dat niet Juventus maar Inter Milaan Bergkamp had gekocht. En niet voor 40 maar voor 30 miljoen. Lullig voor de iets te gretige journalist, prettig voor Inter Milan en Ajax die door hun radiostilte veel meer publiciteit genereerde dan met een hoop geschreeuw was bereikt.

Zwijgen als religie

Bij Apple is zwijgen verheven tot religie. Het bedrijf heeft een maffia code of silence; lek je als Apple-medewerker dan word je op staande voet ontslagen. Maar toch faalt de geheimhouding soms en dan ook druppelsgewijs. De media duiken daar dan bovenop en blazen de ballon collectief tot ongekende proporties op. Iedereen heeft het al weken over de lancering van de ‘tablet', terwijl het in september vorig jaar ook al zou gebeuren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Incontinentie

De buzz business van Apple dwingt alom respect af. Zo noemt de Vlaamse socioloog en internetpionier Ben Caudron de strategie van Apple een ‘magistrale geruchtencampagne'. Maar: "Laten we toch niet vergeten dat bepaalde 'geruchten' wel degelijk zeer doelbewust door Cupertino zelf werden gelost. Schijnbaar onbedoelde druppeltjes die ongecontroleerd het anders zo strikt bewaakte lichaam van Apple hebben verlaten. Incontinentie als marketingstrategie, lijkt het geheim te zijn achter de succesvolle doortocht van het bedrijf dat meer dan anderen mag vertrouwen op emoties. Emoties drijven het gezicht van Apple, emoties drijven de loyaliteit van de klant. Die koopt geen toestel van de incontinente tante, maar ervaringen. De druppels nemen we er graag bij."

Dus: zorg dat u uw kaken op elkaar houdt als u met een nieuw product of dienst op de markt komt. En lek ondertussen. Maar wel met mate.