Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verandermanagement

Deze collegereeks Veranderkunde verschaft u een helder inzicht in de uitdagingen en kansen van verandermanagement.

De hoogleraren geven aan, mede op basis van eigen ervaring en onderzoek, hoe u innovatieve strategieën implementeert die leiden tot effectiviteit en groei in een uiterst competitieve omgeving.
 

Dit evenement is inmiddels geweest. Bekijk de overige evenementen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Nieuwe visies en originele inzichten die leiden tot tastbare resultaten.
Veranderingen raken meestal alle medewerkers in uw organisatie en vragen om intelligente manieren van aanpak. Of het nu gaat om interne veranderingen (nieuwe werkprocessen, structuren of systemen) of om veranderingen die ingegeven worden door de omgeving (toegenomen concurrentie, nieuwe wetgeving, internationalisering, technische ontwikkeling). Het vermogen van managers om adequaat in te spelen op deze veranderingen bepaalt in hoge mate het succes van uw organisatie.

In feite is ieder manager een ‘verandermanager’
Ieder manager staat voor de taak om effectief sturing te geven aan veranderingen. En daarbij gaat het niet alleen om flexibiliteit, creativiteit, doorzettingsvermogen en ervaring. Het gaat vooral ook om de juiste toerusting.

Hoe gaat u om met angst voor verandering?
Hoe verhoogt u de veranderingsbereidheid in uw organisatie? Hoe reageert u op onvoorspelbare veranderingen? Hoe voorkomt u dat de opbrengst van veel veranderingsprocessen mager of zelfs nihil is? Hoe ontwikkelt en implementeert u veranderingsprocessen? Hoe geeft u leiding aan verandering? En welke systematische aanpak is voor u het meest geschikt? Deze reeks geeft u het antwoord op deze vragen.

En de wetenschap denkt met u mee
Dit curriculum biedt u de mogelijkheid kennis te maken met de visies van 11 toonaangevende hoogleraren. Zij combineren wetenschap met praktijk en zijn allen sprekers van een uitstekend caliber.

Jeroen van Glabbeek (ceo CM.com): ‘Het is pas mislukt als je ermee stopt’

In 1999 werd zijn ondernemingsplan genadeloos afgekraakt. Nu, 25 jaar later, is Jeroen van Glabbeek ceo van het beursgenoteerde CM.com. 'Consultants zeggen altijd: het gaat om de hoofdlijnen. Maar ik geloof daar niet in. Het gaat altijd mis op de details.'

jeroen van glabbeek cm.com challenger50
Ceo Jeroen van Glabbeek van CM.com op het podium tijdens het Challenger-event van MT/Sprout. Foto: Burak Goraler

Een computerspel. Zo ziet ceo Jeroen van Glabbeek van CM.com zijn ontwikkeling als leider en ondernemer. ‘Heb je een level gehaald, dan wordt het weer wat moeilijker.’

Van Glabbeek werd geïnterviewd op donderdag 14 november tijdens het event rondom de MT/Sprout Challenger50, de jaarlijkse lijst van MT/Sprout met de meest uitdagende ondernemers van Nederland. Nostics werd door de jury uitgeroepen tot winnaar.

Het is een passende plek voor de ondernemer die in 1999, samen met jeugdvriend Gilbert Gooijers, begon met een sms-dienst voor discotheken en dat uitbouwde tot een beursgenoteerd techbedrijf met een omzet van 270 miljoen euro.

Het is best bijzonder dat Van Glabbeek altijd de hoogste baas is gebleven. Vaak stapt een oprichter gedurende de rit uit, omdat managen minder leuk is of de juiste vaardigheden ontbreken. Maar de Bredase ondernemer heeft het leiden van zijn bedrijf ‘eigenlijk altijd wel leuk gevonden’, zegt hij. ‘Elke keer als ik dacht: dit kan ik nu een beetje, dan werd het weer moeilijker.’

Van sms naar alles-in-een-platform

CM.com, bekend als sponsor van de Formule 1-race in Zandvoort, is vooral actief achter de schermen. Het bedrijf levert software waarmee bedrijven met hun klanten kunnen communiceren via verschillende kanalen, zoals WhatsApp en sms. Daarnaast biedt het betaaloplossingen en ticketingsystemen aan. ‘Al die verschillende dingen komen samen op de mobiele telefoon’, legt Van Glabbeek uit.

Het bedrijf bedient wereldwijd ongeveer 25.000 klanten vanuit kantoren in 15 landen. Jaarlijks worden er zo’n 8 miljard berichten verstuurd via CM.com en loopt er 2,5 miljard euro aan betalingen door het platform.

Een concreet voorbeeld van wat CM.com doet? ‘Als je te hard rijdt, krijg je een bon van het CJIB. De betaling gaat via ons’, zegt Van Glabbeek.

De MT/Sprout Challenger50 is de jaarlijkse lijst met de vijftig meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland. De Challenger50 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, Vodafone Business, Unique, Gapstars en B. Amsterdam.

Volharding als sleutel tot succes

Het succes kwam niet vanzelf. Van Glabbeek herinnert zich nog goed hoe hij hard op zijn bek ging met zijn eerste ondernemingsplan. Samen met medeoprichter Gooijers, nog altijd de operationeel directeur van CM.com, bedacht hij het idee voor Club Message, waar de afkorting CM voor staat.

Gooijers werkte als dj bij Highstreet, een discotheek in Hoogstraten. Daar zagen de vrienden hoe dronken bezoekers die naar buiten kwamen geen interesse hadden in papieren flyers. Dat kan beter via sms’jes, dachten de twee.

Ze schreven een bedrijfsplan en deden mee aan een wedstrijd van VNO-NCW en McKinsey. Dat draaide uit op een fiasco. Het duo eindigde als allerlaatste. ‘We waren naïef en verlegen, en hadden volgens velen een slecht idee’, zegt Van Glabbeek daar nu over. ‘Toch zetten we door.’

Zijn belangrijkste advies aan andere ondernemers is dan ook helder: ‘Het is pas mislukt als je ermee stopt.’ Die mentaliteit heeft CM.com door verschillende uitdagingen heen geholpen, waaronder een aanvankelijk mislukte beursgang.

Alsnog naar de beurs

jeroen van glabbeek cm.com
MT/Sprout-hoofdredacteur Donovan van Heuven verwelkomt Jeroen van Glabbeek op het podium. Foto: Burak Goraler

CM.com wilde in het najaar 2019 naar de beurs en zo 100 miljoen euro ophalen. Deze poging werd afgeblazen door de slechte marktomstandigheden. Dat gebeurde op het allerlaatste moment.

‘De avond van tevoren om 22 uur hebben we pas besloten om de volgende dag om 9 uur niet op de gong te slaan’, vertelt Van Glabbeek. ‘De vlaggen van CM.com hingen er al en de taart was besteld.’

Begin 2020 deed het bedrijf een nieuwe poging. Ditmaal niet via een reguliere beursgang, maar door verkoop aan een SPAC. Zo’n investeringsvehikel zamelt kapitaal in met een beursgang en gaat vervolgens op zoek naar een bedrijf om over te nemen.

Waarom Van Glabbeek die zo graag een beursnotering wilde? ‘Ik ben geen wielrenner, maar als ik dat wel was, zou ik graag de Tour de France willen fietsen. Ik ben ondernemer. Een beursgang is voor mij iets in die categorie, iets waar je naartoe wil werken.’

Lees ook: Beursdebutant CM.com: ‘Als we hadden willen cashen, hadden we het bedrijf beter kunnen verkopen’

Lage beurskoers

De beurskoers van CM.com is de afgelopen jaren flink gekelderd. Op het hoogtepunt in september 2021 was het aandeel meer dan 40 euro waard, inmiddels is daar nog ruim 6 euro van over.

Van Glabbeek ligt daar niet wakker van. Hij haalt een uitspraak aan van de toenmalige directeur van NAC, de Bredase voetbalclub waar CM.com van 2015 tot en met 2019 hoofdsponsor van was. ‘Die zei tegen mij: als we verliezen, wil ik niet naar huis gaan met het idee dat ik mijn werk slecht doe. Zo kijk ik ook naar de beurskoers. Je moet gewoon elke dag je best doen om het beste bedrijf te bouwen.’

Toch heeft de beursnotering wel serieuze gevolgen gehad voor CM.com. Bij de beursgang stond het bedrijf volop in de groeistand, geholpen door de coronacrisis die digitale oplossingen een duw in de rug gaf. Later wilden beleggers winst zien.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘We moesten het bedrijf ineens omturnen’, zegt Van Glabbeek. Dat betekende: de kosten omlaag en mensen ontslaan. In korte tijd verdween zo’n 30 procent van de banen bij CM.com. Het snijden is inmiddels gebeurd, de focus gaat weer naar groeien, zei de ceo bij de presentatie van de derdekwartaalcijfers.

Persoonlijke uitdaging

Een van de grootste persoonlijke uitdagingen voor Van Glabbeek was het leren delegeren. De beursgang was wat dat betreft goed voor het bedrijf, omdat hij te weinig tijd had om zich met andere zaken te bemoeien, zei hij eerder tegen RTL.

Ook nu is Van Glabbeek soms nog bezig met kleine dingen. Dingen die een ceo eigenlijk moet overlaten aan anderen. ‘Je doet je best om andere mensen te vertrouwen en het los te laten. Maar soms heb je een gevoel van: het klopt niet’, zegt hij op het podium van het Challenger-event.

Dat controlerende is misschien een smetje op zijn leiderschap, maar er zit wel een persoonlijke overtuiging achter. ‘Consultants zeggen altijd: het gaat om de hoofdlijnen. Maar ik geloof daar niet in. Het gaat altijd mis op de details.’

Lees ook ons uitgebreide interview voor de reeks The Founder met Jeroen van Glabbeek: ‘Het is tijd om ook de dingen die niet goed gaan onder ogen te komen’