Implementeren we nieuwe technologieën in de organisatie dan loopt dat in 60 procent van de gevallen mis. Krijgen we te maken met cultuurverandering, dan mislukt 81 procent van de pogingen. Het echte probleem bij verandering is nooit strategie, structuur, cultuur of systemen. De kern is het veranderen van het menselijk gedrag.
Stressreactie
De meeste medewerkers en collega’s hebben het beste met het bedrijf voor en zijn bereid om mee te werken aan verandering. Reageren zij een keer met veel weerstand op een opmerking, dan is dat meestal een stressreactie. Een statusbedreigende opmerking geeft namelijk een gevoel van vluchten. Hetzelfde gevoel krijg je wanneer je door een donker steegje loopt en voetstappen achter je hoort. Managers moeten die stressreactie van hun medewerkers kunnen inschatten, aldus Tiggelaar.
Dwarsliggers
Toch kun je ook te maken krijgen met echte dwarsliggers: collega’s die zich weigeren in te spannen, voortdurend pessimistisch zijn en respectloos omgaan met anderen. Eén rotte appel doet het werk van twee heel goede mensen te niet.
Allerlaatste editie MBA in één dag
Zijn de bedrijfskundige theorieën na jaren een beetje weggezakt? Fris je kennis op tijdens de allerlaatste MBA in één dag met Ben Tiggelaar. Tot 11 januari kun je 2 deelnemers inschrijven voor de prijs van 1!
lees verderHoe ga je om met dwarsliggers op de werkvloer? Volgens Tiggelaar is het belangrijk om concrete gedragsafspraken met de dwarsligger te maken. Geef direct feedback op gedrag, stuur intensief bij en moedig aan.
Je kunt hier ook het one minute management van de Amerikaanse managementexpert Ken Blanchard op loslaten en vaststellen: welk gedrag willen we zien en wat niet? Motiveer mensen tot nieuw gedrag. Gaat het echt niet, dan is het verstandig om de medewerker in een andere functie te plaatsen. Daarnaast is natuurlijk een strenge selectie bij de poort aan te raden.
Wil je ook een seminar van Ben Tiggelaar volgen? Meld je dan aan voor het seminar ‘MBA in één dag’ en ontvang de beste antwoorden op de belangrijkste managementvragen.