Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

‘Alles waar je in een discussie op reageert, komt centraal te staan’

Waarom lukt het soms niet om een discussie de juiste kant op te sturen? Omdat er vaak sprake is van de stijlregel: ‘alles waar je op reageert, komt centraal te staan’. In de onderstaande video vertelt Sharon Kroes, wereldkampioen debatteren, wat dat voor effect heeft op een discussie.

Je leest nu: ‘Alles waar je in een discussie op reageert, komt centraal te staan’

Datgene waar je op reageert, wordt het middelpunt van een discussie of meeting. Reageer je bijvoorbeeld op kosten, dan gaat het gesprek opeens over kosten. Terwijl dat misschien niet het onderwerp is waar je over wil praten. Omdat we geneigd zijn reflexmatig te reageren, is het moeilijk om een gesprek een andere richting te geven. Maar wil je een meeting naar jouw hand zetten, dan is het cruciaal om te reageren op de juiste onderwerpen. De vraag die je daarom altijd in je achterhoofd moet hebben: ‘Wat wil ik hier centraal zetten?’.

Lees ook: Zo kom je als manager verbaal sterk uit de hoek

Brugzinnen

Komt jouw onderwerp niet aan bod? ‘Neem dan het initiatief door gebruik te maken van een brugzin, dat is een verbindingszinnetje tussen het onderwerp dat op tafel ligt en het onderwerp waar jij over wil praten’, vertelde Kroes in een eerder MT-interview. Een voorbeeld is: ‘Wat we ook niet moeten vergeten is…’. ‘Met zo’n zin trek je altijd de aandacht naar jouw onderwerp.’