Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Growth hacking als groeiversneller: ‘Vergeet peperdure advertenties’

Bedrijven als Airbnb, Uber en Facebook zijn er groot mee geworden: growth hacking. Een slimme vorm van marketing en dé manier om je bedrijf snel te laten groeien.

growth hacking, groei

Growth hacking is in 2010 in Silicon Valley in het leven geroepen. Toch is het fenomeen niet alleen weggelegd voor snelle start-ups. Het idee: wil je de massa bereiken en snel groeien, dan hoef je niet meteen bakken met geld uit te geven aan peperdure tv-campagnes.

Kleine experimenten

Chris Out

Bij growth hacking draait het om het stapsgewijs uitvoeren van (kleine) experimenten, meestal digitaal. Met deze experimenten onderzoek je hoe jouw bedrijf het snelste en succesvolste kan
groeien. Belangrijk om te realiseren is dat er niet één growth hacking-succesformule bestaat. Wat voor het ene bedrijf wel werkt, werkt voor de ander niet.

Een goed voorbeeld is de groeistrategie van Dropbox. ‘De clouddienst gebruikte het product zelf als groeimiddel’, vertelt Chris Out, internationaal spreker op het gebied van growth hacking en oprichter van growth hacking agency Rockboost. ‘Potentiële gebruikers kregen gratis opslagruimte. Haalde je anderen over het product ook te gebruiken, dan kreeg je extra gigabytes. Het bedrijf is zo uitgegroeid tot één van de grootste clouddiensten, zonder gebruik te maken van peperdure advertenties of acquisitie.’

Multidisciplinair team

Onmisbare ingrediënten in growth hacking zijn een open mindset, focus en een multidisciplinair team. ‘Je moet wíllen testen wat werkt, de klant uitgebreid leren kennen en realiseren dat mislukte projecten niet bestaan. Op je bek gaan is niet erg, daar leer je juist van.’

‘Focus op één groeidoel per keer en bepaal welke skills je hiervoor nodig hebt. Stel vervolgens een multidisciplinair team samen. Zet content, sales of development niet op verschillende afdelingen maar bij elkaar in één team. Dat werkt sneller en praktischer. Gebruik de kennis van je team om doelen te behalen en nieuwe ideeën te genereren. Geef ze volledige zeggenschap. Dat is goed voor de motivatie en resultaten.’

Rol van de klant

Een belangrijke rol is weggelegd voor de klant. ‘Weet je niet wat de klant wil, dan vind je ook niet de juiste growth hack. Luister naar klanten, vraag feedback en optimaliseer op basis daarvan je product of dienst. Leer ze zó goed kennen, dat je precies kan voorspellen hoe ze gaan reageren.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leerproces

Growth hacking is een continu leerproces. ‘De juiste growth hack is afhankelijk van de specifieke omstandigheden van jouw bedrijf. Blijf onderzoeken hoe je de beste growth hack uit jouw context kan halen, tot je het goud hebt gevonden. Blijf leren en vernieuwen: hoe haal je het maximale uit de goudmijn? Dán krijg je een organisatie die sneller groeit dan andere bedrijven.’

Chris Out geeft samen met Jonathan Flores van 7 t/m 28 maart 2017 een cursus over growth hacking. In 4 dagen leer je hoe je tot schaalbare groei kunt komen en growth hacking kan toepassen in jouw bedrijf. Aanmelden kan hier