Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Drie tips om te multitasken en je hersenen toch rust te geven

Eigenlijk zijn we niet gemaakt om te multitasken, en in het tech-tijdperk wordt dat alleen maar moeilijker. Voor wie het toch stug wil volhouden: 3 tips.

multitasken hersenen
Getty
Je leest nu: Drie tips om te multitasken en je hersenen toch rust te geven

De man van wie bovenstaande stelling komt is wellicht niet de meest voor de hand liggende persoon om deze boodschap te verkondigen. De Amerikaanse neurowetenschapper Adam Gazzaley is niet alleen neurowetenschapper aan de University of California in San Francisco, hij runt ook een lab waar hersenactiviteiten onderzocht worden, organiseert daarnaast nog projecten met muzikant Mickey Hart en onderzoekt wat videoclips voor effect hebben op de hersenen. Een drukke man dus, die bijna niet zonder multitasking lijkt te kunnen.

Toch pleit hij in zijn nieuwste boek The Distracted Mind: Ancient Brains in a High-Tech World voor minder schakelen tussen verschillende tech-kanalen. Het constante schakelen tussen apparaten en taken, iets wat veelal gevraagd wordt van medewerkers anno 2019, is schadelijk voor de hersenen.

Het is een gegeven dat al langer bekend is – het checken van e-mail terwijl je ‘s avonds tv kijkt of het kijken van een film met Whatsapp open is niet alleen slecht voor je concentratie, maar zorgt ook voor teveel prikkels voor de hersenen. Toch lijkt het tegenwoordig bijna onmogelijk om aan één taak op een apparaat tegelijkertijd te werken. Dat beseft ook Gazzaley zich, en een doemdenker is hij zeker niet. Volgens de neurowetenschapper zijn er een aantal trucs om niet verdwaald te raken tussen alle e-mailmeldingen en pushmeldingen op onze telefoon. In een interview zet hij deze drie redenen uiteen.

#1 Ken de grenzen van je hersenen

Volgens Gazzaley is het belangrijk om allereerste te begrijpen dat er fundamentele beperkingen aan je hersenen zitten. De enorme berg informatie die we in ons technologische leven op ons afgestuurd krijgen is eigenlijk niet te bevatten voor onze hersenen, en moet daarom gelimiteerd worden. ‘Slimme tech-bedrijven hebben producten ontwikkeld die ontzettend toegankelijk zijn – niet alleen is het voor de consument mogelijk om het product te bereiken, ook bereikt het product ons op onverwachte momenten.’

Blokkeer tijd in je agenda om even je e-mail of telefoon te checken. Het hoeft niet zo te zijn dat je in die tijd niets anders doet – taken die minimale aandacht vragen en niet erg precies zijn, kunnen hiermee gecombineerd worden. Wanneer er echter werk gedaan moet worden die veel concentratie vergt, adviseert Gazzaley om je mail uit te schakelen, je telefoon in vliegtuigstand te zetten en minimaal één tabblad open te hebben staan op je laptop. ‘Hoe lastig het ook is, je hersenen blijven anders constant gefocust op mogelijke prikkels.’

#2 Neem pauze

Hoe mooi het ook zou zijn, concentratie is niet iets wat uren achter elkaar vol te houden is. Gazzaley adviseert dan ook kleine pauzes in te stellen tijdens taken die veel aandacht vergen. ‘Het is een beetje zoals intervaltraining. Een pauze betekent niet dat je je e-mail of smartphone kunt gaan checken, want daar rusten je hersenen niet van uit.’

In plaats daarvan is lichte fysieke activiteit als wandelen een goede manier om je hersenen wat rust te gunnen. ‘Frisse lucht en een verandering van omgeving is sowieso goed voor het bedenken van nieuwe ideeën. Daarbij kun je niet de hele dag stil achter je bureau blijven zitten. Beweging is een win-win situatie.’

Gazzaley plaatst daarbij als kanttekening dat een pauze ook weer niet té lang moet zijn. ‘Als je je hersenen te lang ergens anders op focust, duurt het langer om weer terug te komen in de concentratiemodus.’

#3 Schep verwachtingen

Als je collega’s je constant komen vragen voor koffie of een sigaret, is de concentratie bijna niet vast te houden. Gazzaley: ‘Het is belangrijk om duidelijk te maken naar mensen wanneer je wel of niet beschikbaar bent voor een praatje of een kop koffie.’ Natuurlijk kan het soms handig zijn om te sparren met collega’s, bekent de neurowetenschapper. ‘Maar wanneer je aan een belangrijke opdracht werkt, is het belangrijk om te kunnen werken zonder gestoord te worden.’

Dat duidelijk maken tegenover collega’s kan bijvoorbeeld door een bordje op de deur van je kantoor te hangen, waarop staat dat je niet gestoord wil worden. ‘Voor wie geen eigen kamer heeft, is het mogelijk om tegen collega’s te zeggen dat je niet beschikbaar bent voor een bepaald aantal uren.’ Ook koptelefoons kunnen helpen als een teken dat je niet beschikbaar bent. ‘Zelfs als je helemaal geen muziek luistert, is dat een duidelijk signaal.’

Uiteindelijk komt het volgens Gazzaley vooral neer op kantoorcultuur. ‘We worden steeds vaker geacht om constant beschikbaar te zijn voor een praatje, met onderwerpen wisselend van een opdracht tot de huwelijksreis van een collega.’ Het is belangrijk om daar uit te stappen, en soms te focussen op waar je eigenlijk voor komt: je werk. ‘Dat is niet alleen goed voor het werk, maar ook ter voorkoming van stress.’

Dit artikel is een herplaatsing van een artikel dat eerder bij MT verscheen.