Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Ben Tiggelaar deel 11: ‘Waarom kerncompetenties zo belangrijk zijn’

Goede kerncompetenties zijn onvervangbaar, maar hoe stel je ze op? Ben Tiggelaar geeft drie tips.

Foto: Getty Images

Wie de kerncompetenties van zijn bedrijf  wil vaststellen, moet volgens Ben Tiggelaar met drie zaken rekening houden: ‘Kerncompetenties moeten onevenredig grote waarde aan bedrijven toekennen, uniek zijn en niet begrensd worden door een specifieke markt.’

Vooral dat laatste kan bedrijven in de problemen brengen op het moment dat een markt grote veranderingen doormaakt. ‘Kijk bijvoorbeeld naar de markt van fotografie. Veel mensen zeggen dat merken als Kodak de digitalisering niet aan zagen komen, maar niets is minder waar.’ Kodak testte in de jaren 80 al met digitale technologie. ‘Maar omdat hun kerncompetentie zo ingesteld waren op de analoge markt, konden ze niet snel genoeg schakelen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Bekijk ook andere video’s van Ben Tiggelaar: