Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuwe medewerkers: dit zijn de lessen van topwerkgevers

De juiste mensen vinden is essentieel voor elk bedrijf. Capaciteiten en ervaring staan op iemands cv, maar voor een geslaagde match moet iemand ook binnen de cultuur passen. Hoe vind je die perfecte kandidaat? En als je ’m dan hebt gevonden, hoe zorg je ervoor dat hij zich zo snel mogelijk onderdeel voelt van jouw bedrijf? Drie bijzondere voorbeelden.

De juiste mensen vinden is essentieel voor elk bedrijf. Capaciteiten en ervaring staan op iemands cv, maar voor een geslaagde match moet iemand ook binnen de cultuur passen. Hoe vind je die perfecte kandidaat? En als je ’m dan hebt gevonden, hoe zorg je ervoor dat hij zich zo snel mogelijk onderdeel voelt van jouw bedrijf? Drie bijzondere voorbeelden van werving en verwelkomingen. Koken met Quint Wie wil werken voor adviesbureau Quint Wellington Redwood hoeft niet op zomaar een sollicitatiegesprek te rekenen. In plaats daarvan kun je je melden bij een van de kookavonden die Quint drie tot vier keer per jaar organiseert. Een vlotte introductie met het bedrijf, en laagdrempelig bovendien, vindt HR-manager Youandi Hoogerbrugge: ‘We vinden het leuk om met collega's sociale activiteiten te ondernemen. Voor de kookavond hoeven dan ook we nooit veel moeite toen om Quinters te vinden die mee willen doen.’ Op zo’n kookavond bereiden ongeveer acht kandidaat-werknemers samen met vijf Quint-medewerkers een driegangendiner. Hoogerbrugge: ‘Een kok begeleidt de avond, dus de recepten zijn van hoog niveau. Ik onttrek me op een kookavond liever aan het echte koken en werp me meestal op de drankjes of het toetje. Anderen zien er juist een uitdaging in een staan in de keuken. Het gaat erom dat je samen iets maakt. Net als wanneer we voor een klant aan een advies werken – alleen hier gaat het meer om handwerk.’ Intussen observeren de werknemers hoe de samenwerking verloopt. ‘We letten vooral op hoe iemand overkomt. Maakt iemand een impact bij zijn eerste binnenkomst? Is hij nieuwsgierig, assertief en durft hij door te vragen? En durft hij zich kwetsbaar op te stellen?’ Ook de presentatie van je gerecht is onderdeel van de kooksollicitatie. Quint zet ook reguliere sollicitatieprocedures op, waarbij de kandidaten ook zichzelf presenteren. Hoogerbrugge: ‘We willen weten of je goed oplet wat er tijdens je presentatie gebeurt, of je in staat bent van strategie te veranderen als je ziet dat je de aandacht van je publiek verliest. Kun je improviseren? Durf je af te wijken van je powerpoint-slides? Die vaardigheid typeert een echte Quinter.’ Pamperen en actie bij Atlassian Nieuwe werknemers bij softwarebedrijf Atlassian worden flink in de watten gelegd. HR-manager Nikki Douglas: ‘De meeste Atlassians zijn voor hun werk naar Nederland verhuisd. Daarom zorgen wij dat nieuwe medewerkers in een gespreid bedje terecht komen. Ze worden opgehaald vanaf het vliegveld. We regelen hun papierwerk. We zorgen voor een huis waar ze de eerste dertig dagen kunnen wonen en helpen hen met het vinden van een vaste woning. Bij aankomst staat er een welkomstpakketje met avondeten, ontbijt en typische Nederlandse producten: kaas, stroopwafels, hagelslag en brood.’ De eerste weken zijn gevuld met presentaties over het bedrijf, hun afdeling, de arbeidsvoorwaarden. En zelfs aan pensioenen, levensverzekeringen, zwangerschapsverlof en de arbeidsongeschiktheidsverzekering wordt een middag besteed. Douglas: ‘Veel mensen weten niet hoe dat in Nederland in elkaar zit – ook Nederlanders niet. Wij willen ervoor zorgen dat de eerste periode zo stressvrij mogelijk verloopt.’ Kortom, Atlassian investeert in zijn werknemers. ‘Besparen doen wij wel op andere zaken. Omdat wij onze producten online verkopen, hebben wij geen uitgebreide salesafdeling of hoge reclamekosten.’ Maar gepamperd worden werknemers niet zonder meer. ‘We vragen veel van onze medewerkers. Ze moeten hard werken.’ Handen uit de mouwen, dus. Al in hun eerste maand koken nieuwe werknemers een avond voor daklozen – voor het zogenaamde Stoelenproject. En in de zomermaanden pakken medewerkers voor de Stichting Jarige Job traktatiepakketjes in, die worden verstrekt aan jarige kinderen uit armere gezinnen. Speuren naar de ideeënbus van FX ‘Als je bij ons binnenkomt, krijg je gelijk een document in handen gedrukt.’ Peter Zijlstra, oprichter van FX, een digitaal mediabureau, onderstreept dat digitaal werken de norm is in het bedrijf. ‘Het is dus een van de weinige papieren documenten bij ons op kantoor. Maar je hebt het nodig om te kunnen inloggen op je computer.’ Het document bevat een speurtocht door en rondom het kantoorpand van FX. Zijlstra: ‘Op verschillende locaties staan cijfers genoteerd. Samen vormen die het wachtwoord van je computer.’ De vragen verwijzen naar wat Zijlstra ‘epische verhalen over het bedrijf’ noemt. ‘Hier in de tuin bijvoorbeeld ligt een oude boot, die Kapitein Mazuri heet. Iemand heeft die boot hier ooit neergelegd om aan te werken. Toen de boot niet meer te restaureren bleek, is hij hier blijven liggen. Dat staat natuurlijk leuk. En daarom is een vraag in de speurtocht: wie is Kapitein Mazuri? Zo krijgen nieuwkomers gelijk onze tuin te zien.’ Nieuwe werknemers kijken dan ook vaak met een vragende blik de ruimte, stelt Zijlstra. ‘Meestal worden nieuwe collega’s vriendelijk geholpen en soms een klein beetje geplaagd, afhankelijk van waar we zin in hebben. Al gauw zijn ze bekend met meer dan hun eigen werkplek, waar ze de meeste tijd zullen doorbrengen.’ Nog een voordeel: ‘Al bij je eerste lunch op kantoor ken je gelijk al een paar collega's.’ ‘Het is geen gouden middel. Het past gewoon heel erg bij ons bedrijf,’ geeft Zijlstra toe. Hetzelfde geldt voor de vragen die bij de speurtocht horen. ‘Eén vraag luidt: waar staat de ideeënbus? Dat is ludiek – een collega heeft ooit een kaartje bij onze papierversnipperaar gehangen met de term “Ideeënbus”. Dat kaartje is weggehaald – en er hangt nu alleen nog het cijfer van het wachtwoord.’ De speurtocht is verplichte kost voor de verwelkoming van nieuwe collega’s, maar in steen gebeiteld is het niet. ‘Binnenkort plaatsen wij hier een échte ideeënbus. Een mooi moment om de speurtocht maar eens aan te passen.’
Werven en verwelkomen

Koken met Quint

Wie wil werken voor adviesbureau Quint Wellington Redwood hoeft niet op zomaar een sollicitatiegesprek te rekenen. In plaats daarvan kun je je melden bij een van de kookavonden die Quint drie tot vier keer per jaar organiseert. Een vlotte introductie met het bedrijf, en laagdrempelig bovendien, vindt HR-manager Youandi Hoogerbrugge: ‘We vinden het leuk om met collega’s sociale activiteiten te ondernemen. Voor de kookavond hoeven dan ook we nooit veel moeite toen om Quinters te vinden die mee willen doen.’

Op zo’n kookavond bereiden ongeveer acht kandidaat-werknemers samen met vijf Quint-medewerkers een driegangendiner. Hoogerbrugge: ‘Een kok begeleidt de avond, dus de recepten zijn van hoog niveau. Ik onttrek me op een kookavond liever aan het echte koken en werp me meestal op de drankjes of het toetje. Anderen zien er juist een uitdaging in een staan in de keuken. Het gaat erom dat je samen iets maakt. Net als wanneer we voor een klant aan een advies werken – alleen hier gaat het meer om handwerk.’ Intussen observeren de werknemers hoe de samenwerking verloopt. ‘We letten vooral op hoe iemand overkomt. Maakt iemand een impact bij zijn eerste binnenkomst? Is hij nieuwsgierig, assertief en durft hij door te vragen? En durft hij zich kwetsbaar op te stellen?’

Ook de presentatie van je gerecht is onderdeel van de kooksollicitatie. Quint zet ook reguliere sollicitatieprocedures op, waarbij de kandidaten ook zichzelf presenteren. Hoogerbrugge: ‘We willen weten of je goed oplet wat er tijdens je presentatie gebeurt, of je in staat bent van strategie te veranderen als je ziet dat je de aandacht van je publiek verliest. Kun je improviseren? Durf je af te wijken van je powerpoint-slides? Die vaardigheid typeert een echte Quinter.’

Pamperen en actie bij Atlassian

Nieuwe werknemers bij softwarebedrijf Atlassian worden flink in de watten gelegd. HR-manager Nikki Douglas: ‘De meeste Atlassians zijn voor hun werk naar Nederland verhuisd. Daarom zorgen wij dat nieuwe medewerkers in een gespreid bedje terecht komen. Ze worden opgehaald vanaf het vliegveld. We regelen hun papierwerk. We zorgen voor een huis waar ze de eerste dertig dagen kunnen wonen en helpen hen met het vinden van een vaste woning. Bij aankomst staat er een welkomstpakketje met avondeten, ontbijt en typische Nederlandse producten: kaas, stroopwafels, hagelslag en brood.’

De eerste weken zijn gevuld met presentaties over het bedrijf, hun afdeling, de arbeidsvoorwaarden. En zelfs aan pensioenen, levensverzekeringen, zwangerschapsverlof en de arbeidsongeschiktheidsverzekering wordt een middag besteed. Douglas: ‘Veel mensen weten niet hoe dat in Nederland in elkaar zit – ook Nederlanders niet. Wij willen ervoor zorgen dat de eerste periode zo stressvrij mogelijk verloopt.’

Kortom, Atlassian investeert in zijn werknemers. ‘Besparen doen wij wel op andere zaken. Omdat wij onze producten online verkopen, hebben wij geen uitgebreide salesafdeling of hoge reclamekosten.’ Maar gepamperd worden werknemers niet zonder meer. ‘We vragen veel van onze medewerkers. Ze moeten hard werken.’ Handen uit de mouwen, dus. Al in hun eerste maand koken nieuwe werknemers een avond voor daklozen – voor het zogenaamde Stoelenproject. En in de zomermaanden pakken medewerkers voor de Stichting Jarige Job traktatiepakketjes in, die worden verstrekt aan jarige kinderen uit armere gezinnen.

Speuren naar de ideeënbus van FX

‘Als je bij ons binnenkomt, krijg je gelijk een document in handen gedrukt.’ Peter Zijlstra, oprichter van FX, een digitaal mediabureau, onderstreept dat digitaal werken de norm is in het bedrijf. ‘Het is dus een van de weinige papieren documenten bij ons op kantoor. Maar je hebt het nodig om te kunnen inloggen op je computer.’

Het document bevat een speurtocht door en rondom het kantoorpand van FX. Zijlstra: ‘Op verschillende locaties staan cijfers genoteerd. Samen vormen die het wachtwoord van je computer.’ De vragen verwijzen naar wat Zijlstra ‘epische verhalen over het bedrijf’ noemt. ‘Hier in de tuin bijvoorbeeld ligt een oude boot, die Kapitein Mazuri heet. Iemand heeft die boot hier ooit neergelegd om aan te werken. Toen de boot niet meer te restaureren bleek, is hij hier blijven liggen. Dat staat natuurlijk leuk. En daarom is een vraag in de speurtocht: wie is Kapitein Mazuri? Zo krijgen nieuwkomers gelijk onze tuin te zien.’

Nieuwe werknemers kijken dan ook vaak met een vragende blik de ruimte, stelt Zijlstra. ‘Meestal worden nieuwe collega’s vriendelijk geholpen en soms een klein beetje geplaagd, afhankelijk van waar we zin in hebben. Al gauw zijn ze bekend met meer dan hun eigen werkplek, waar ze de meeste tijd zullen doorbrengen.’ Nog een voordeel: ‘Al bij je eerste lunch op kantoor ken je gelijk al een paar collega’s.’

‘Het is geen gouden middel. Het past gewoon heel erg bij ons bedrijf,’ geeft Zijlstra toe. Hetzelfde geldt voor de vragen die bij de speurtocht horen. ‘Eén vraag luidt: waar staat de ideeënbus? Dat is ludiek – een collega heeft ooit een kaartje bij onze papierversnipperaar gehangen met de term “Ideeënbus”. Dat kaartje is weggehaald – en er hangt nu alleen nog het cijfer van het wachtwoord.’ De speurtocht is verplichte kost voor de verwelkoming van nieuwe collega’s, maar in steen gebeiteld is het niet. ‘Binnenkort plaatsen wij hier een échte ideeënbus. Een mooi moment om de speurtocht maar eens aan te passen.’

hrm