Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het stille succes van Action

Action is zonder twijfel het grootste retailsucces van de laatste 20 jaar. Alleen Blokker en Kruidvat hebben meer ­filialen in Nederland. Wat is het geheim van Zwaagdijk?



1. Geen bedreiging
 
Weinig winkels hebben zulke trouwe klanten als ­Action. Als er sprake is van een dreigende sluiting, of een gemeente niet mee wil werken aan de vestiging van een nieuw filiaal, staan ­klanten boos op de stoep. Ook andere ­winkeliers zien een Action in hun buurt of winkelcentrum meestal graag komen. Dat heeft ook te maken met de geboden waar: het brede, maar ondiepe assortiment zorgt ervoor dat de Action een concurrent is voor iedereen, maar ­tegelijkertijd voor (vrijwel) niemand in het bijzonder. Zo maak je vrienden.

2. Elke keer weer iets anders
Wekelijks komen zo’n 100 tot 150 nieuwe ­artikelen de winkels binnen, die vaak als restpartijen bij leveranciers worden ingekocht of tegen bodemprijzen uit Azië komen. Dat zorgt er niet alleen voor dat ­consumenten vaak verrast worden en vaak terugkomen, het scheelt ook in herbevoorrading: uitverkochte artikelen hoeven niet meteen door ­gelijke te worden vervangen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Eén megahal, alles in eigen hand 
In Zwaagdijk, niet ver van Enkhuizen, waar in 1993 het ­eerste Action-winkeltje begon, staat het 16 voetbalvelden grote distributiecentrum. Vanuit deze hal, waar 160.000 pallets in kunnen, rijden elke dag zo’n 75 vrachtwagens naar de 250 winkels in Nederland, ­België en Duitsland. Elk filiaal krijgt gemiddeld 25 rolcontainers per dag. De ­distributie is volledig geautomatiseerd. Logistiek een dure en lastige ­operatie, zeker nu Action zijn vleugels steeds verder uitslaat, maar het geeft wel de kans de regie volledig in eigen hand te houden.

4. Locatie, locatie, locatie 
Action is constant op zoek naar plekken die vrijwel geen andere winkel renderend krijgt. Dat betekent goedkope koop of huur, want de eigenaar vindt niets erger dan het pand nóg een jaar leeg te laten staan. Alleen in de grote steden blijft Action nog wat achter. Niet zo gek: hier zijn grote, goedkope panden dunner gezaaid.

 Lees meer succesrecepten: