Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zonder kreukels de wereld over

Reizen met een pak was altijd gedoe. Totdat de rollor uitkomst bood: een Nederlandse vinding.

Op reis met een pak, dat was altijd een gesleep. En dan kreukelde het ook nog. Teun van der Laan vond een oplossing: de rollor, een roltas met stijl. Het concept slaat wereldwijd aan. ‘Hoe ze ons vinden weet ik niet, maar vooral vanuit Korea komen ze op ons af.’

Vrouwelijke variant

Om meteen maar even een oproep te doen: als er vrouwelijke investeerders zijn die dit lezen en denken, hé, daar kan ik iets aan toevoegen, zou dat fantastisch zijn. Teun van der Laan (31) zou het onmiddellijk omarmen, want hij wil dolgraag ook een vrouwelijke Rollor-variant op de markt brengen. Natuurlijk kan er nu ook al een jurk in de tas om kreukvrij pakken te vervoeren, maar een vrouwelijke slag eroverheen maakt de Rollor een stuk meer relevant voor vrouwen, denkt Van der Laan. Alleen, die vrouwelijke investeerder is dus niet te vinden. ‘Ik ben er tot nu toe geen tegengekomen, of ik heb haar in elk geval nog niet gesproken.’

Rollen zoals sushi

Het verhaal van de Rollor begon ongeveer 3 jaar geleden. Van der Laan, afgestudeerd aan de Technische Universiteit Delft, maar werkzaam op de redactie van BNR, ergerde zich aan het gedoe met een pak op reis. Het kreukelde en je moest voorzichtig zijn met de zak waarin het pak zat. Dat moet beter kunnen, dacht hij al steeds, en op een dag, terwijl hij in China aan de sushi zat, zag hij opeens het licht: die techniek van sushirollen kun je ook gebruiken om een pak kreukvrij te vervoeren. Door te rollen, krijg je geen vouwen (net als bij papier), en door aan de zijkant een opstaande rand te maken, creëer je een drukloze ruimte. Druk veroorzaakt kreukels. Neem je de druk weg, dan ontstaan die niet.

Prototype

Na een jaar knutselen, uitproberen met allerlei materialen, en patenten aanvragen, lag er een prototype. Er werden investeerders gevonden, zes zijn er nu, en in september 2013 kwam de eerste Rollor-pakroller op de markt. ‘Je kunt er alle kanten mee op. We willen hét nieuwe transportmiddel worden voor kleding waarmee je voorzichtig moet zijn.’ Op dit moment zijn er drie lijnen. Er is de Rollor Premium, een luxe, handgemaakte variant. Dan is er de Rollor Express, een kartonnen versie die door winkels gebruikt kan worden om klanten hun pak in mee te geven of om online bestellingen in te versturen, én er is een variant waar Van der Laan nog niets over kan zeggen. ‘Die komt in augustus op de markt. We zitten nog in de ontwikkeling, maar het is iets tussen de Premium en Express in.’

Maximaal duurzaam

Er is ook een tie-rollor, die dassen kreukvrij vervoert. Alles van Rollor wordt maximaal duurzaam gemaakt. De Bijenkorf en de Society Shop gebruiken inmiddels de Rollor Express. Maar ook aan wereldverovering wordt gewerkt. De lancering in 2013 vond plaats in acht landen tegelijkertijd. En de Premium is nu te koop in zo’n honderd winkels wereldwijd, en vooral vanuit Korea is veel interesse.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niet-goed-geld-terug

Omzet is in deze fase nog niet van belang, zegt Van der Laan. ‘Daar is het eigenlijk nog te vroeg voor. We kijken vooral naar de reacties van gebruikers, en vandaaruit rollen we de rollor-technologie verder uit.’ Vooralsnog zijn de reacties positief. ‘We hanteren een niet-goed-geld-terugbeleid. We hebben er vier teruggekregen, waarvan één uit Zuid-Amerika. Die man was er heel blij mee, maar moest hem daar overal aan de douane laten zien en steeds uitleggen wat het was. Toen heeft hij hem maar teruggestuurd.’

Meer Hollands Glorie?