Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Winst maken is zόόόό 2010

Het oude mba-denken in termen van winstmaximalisatie als belangrijkste doelstelling heeft zijn beste tijd gehad. De manager van nu wil meer dan alleen gefocust zijn op het halen van de jaarlijkse targets. Voldoening in het werk wordt steeds belangrijker.


Onder jonge werknemers is de trend al langer zichtbaar dat werk niet alleen geld moet opleveren, maar ook bevredigend moet zijn. Plezier in je werk, voldoening en persoonlijke ontwikkeling is minstens net zo belangrijk als salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zoals de leaseauto en de telefoon van de zaak. Huib Broekhuis, eigenaar van trainingsbureau VDS, signaleert deze ontwikkeling nu ook onder senior managers. Volgens Broekhuis willen ook managers zich niet langer blindstaren op omzetcijfers en winstpercentages. “Steeds meer managers willen niet langer alleen maar bezig zijn met zoveel mogelijk geld verdienen voor zichzelf, en het bedrijf waar ze voor werken. Ze zien zich geconfronteerd met allerlei nieuwe economische en maatschappelijke issues. Zodoende willen ze ook zinvol bezig zijn en dus zoeken ze naar manieren om een verantwoorde bedrijfsvoering vorm te geven, die ook voor de levensduur van hun bedrijf op de lange termijn noodzakelijk is."

Exotisch

Broekhuis, die binnenkort een conferentie over het thema organiseert, denkt dat deze beweging onder andere wordt veroorzaakt door de woelige baren waarin de financiële sector zich de afgelopen jaren bevindt. “Er zijn zoveel uitwassen geweest waarbij bedrijven de meest exotische producten bedachten met hoge marges en tegelijkertijd allerlei addertjes onder het gras. Je ziet dat de consument daar steeds vaker tegen in opstand komt. Kijk naar de protesten op Wall Street of de massale reacties van mensen op de oproep van Youp van ’t Hek op Twitter over T-mobile. Klanten pikken het niet meer als ze benadeeld worden of producten krijgen die niet deugen. De consument wordt steeds machtiger. Bedrijven en managers kunnen dat niet langer negeren door alleen te focussen op het maken van winst. Ze moeten er iets mee.”

MVO

Klinkt toch erg hetzelfde als 'maatschappelijk verantwoord ondernemen', die trend is toch al langer aan de gang? “MVO vind ik vaak niet authentiek overkomen. Elk bedrijf doet er wel iets mee, maar het is meer een marketingtool, het staat goed op de site. Dan kan je het net zo goed niet doen, vind ik overigens. Maar voldoening in het werk op managementniveau gaat veel meer over bewustwording, om vragen als: 'waarom zit je in een bepaalde functie, waar ligt je hart, wat kan dat toevoegen aan de doelstellingen van de organisatie en wat kan het bedrijf vervolgens bijdragen aan de maatschappij. Wat wil iemand meer, behalve winst maken? Dat zijn geen onderwerpen waar managers normaal gesproken mee bezig zijn, in de dagelijkse praktijk zijn ze vooral druk met een volle agenda, doelen die ze moeten halen en deadlinestress.”

Doel

Broekhuis wil overigens niet zeggen dat de focus helemaal van winst af is. “Ik ben geen moraalridder of roomser dan de paus. Maar het een staat het ander niet in de weg”, vindt hij. Als een manager echt staat voor wat hij of zij doet en een duidelijk doel nastreeft dat meer om het lijf heeft dan alleen het opgelegde winstpercentage, dan straalt dat ook af op de medewerkers. Die voelen zich meer betrokken en verbonden met het bedrijf en dat enthousiasme voel je als klant ook. “Denk bijvoorbeeld aan een gepassioneerde kok in een restaurant. Dat merk je onmiddellijk. Het gaat uiteindelijk allemaal om een goede balans tussen doel en profit.”

Volgens Broekhuis zouden opleideingen en MBA-programma's in de toekomst veel meer aandacht moeten besteden aan dit aspect. "De huidige traditionele MBA's leveren nog steeds de klassieke manager af, die heeft geleerd hoe je een tent moet besturen. Maar MBA-opleidingen zouden ook oog moeten hebben voor de vraag wat iemand wil bereiken met het bedrijf of product dat hij maakt."

Mee debatteren over de ontwikkelingen op gebied van leiderschap? Broekhuis organiseert met VDS Training Consultants 10 november de conferentie Go Beyond MBA over toekomstig leiderschap.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nieuw leiderschap in de praktijk:

MT interviewt met regelmaat topceo's uit het Nederlands bedrijfsleven over nieuw leiderschap. Lees in de interviewserie hoe de leiders van nu daar inhoud aan geven.


Afbeelding: Coin/Worradmu

mvo