Met al die voordelen voor werknemers is het niet gek dat Google vaak als één van de beste werkgevers wordt genoemd in toonaangevende lijstjes van Forbes, Fortune en Glassdoor. Tegelijkertijd leert onze persoonlijke ervaring van het werken voor top bedrijven dat deze lijstjes niet erg veelzeggend zijn. Reden genoeg dus om ons als Corporate Rebels eens te verdiepen in hoe het is om te werken voor één van ’s werelds meest geliefde bedrijven.
Hemel op aarde:
De extraatjes
De jaloersmakende verhalen over de gratis maaltijden, massages, personal trainers, laundry service, yoga studio’s en sportscholen zijn allemaal waar. De verbluffende hoeveelheid aan extraatjes die Googlers krijgen is ongeëvenaard. Het zorgt er niet alleen voor dat mensen zich kunnen ontspannen en thuis voelen op het werk, maar ook dat er toevallige ontmoetingen ontstaan. Ontmoetingen waarvan onderzoek aantoont dat ze innovatie bevorderen.
Een ervaren werkplek vernieuwer
Het zijn niet enkel de extraatjes die Google tot de ultieme werkplek vernieuwer hebben gebombardeerd. Zo begonnen oprichters Sergey Brin en Larry Page als één van de eerste met het houden van wekelijkse ‘town-hall meetings’, waar ze met de werknemers discussiëren over uiteenlopende onderwerpen. Het houdt de werknemers up-to-date en betrokken, zoals we al eerder bij andere organisaties zagen.
Daarnaast introduceerde ze al snel een ‘manager feedback systeem’, waarin teams en werknemers hun managers beoordelen. Dit zorgt niet alleen voor een omgeving waarin de managers verantwoordelijk wordt gehouden voor daden, maar geeft de teams en werknemers ook meer zeggenschap over hoe er in hun ogen gewerkt hoort te worden.
Op data gestuurde cultuur
De cultuur van Google is zwaar op data gestuurd zoals oud-HR directeur Lazlo Bock beschrijft in zijn boek ‘Work Rules!’. Het gedrag van de meer dan 50.000 werknemers wordt constant gemeten en gebruikt om de cultuur te verbeteren. Hieruit ontstond onder andere het befaamde Project Oxygen, waarin Google uitgebreid onderzoek deed naar de belangrijkste eigenschappen van succesvolle managers.
Vergane glorie
Een missie gedreven organisatie
Google is geen startup meer en dat heeft zijn consequenties. De organisatie is snel gegroeid en is in rap tempo een wereldwijde speler geworden. Om deze indrukwekkende groei vast te houden moet er geld verdiend worden. Veel geld. De voornaamste bron van inkomsten is reclame: AdSense en Adwords generen het overgrote deel van de totale omzet (zo’n 90 procent).
Deze machine moet draaien en is niet per se iets dat bijdraagt aan Google’s missie ‘to organize the world’s information and make it universally accessible and useful’. Eén van de Googlers vertelt ons tijdens ons bezoek aan Sillicon Valley: ‘Een deel van het bedrijf werkt aan geweldige dingen die de wereld veranderen, maar er is een groter deel van het bedrijf dat enkel bestaat om geld te verdienen.’
Een voelbaar gebrek aan vertrouwen
Samen met de snelle groei ontstond een toename in command-and-control structuren. Tijdens onze zoektocht bezoeken we veel organisaties waar een sterke focus is op vertrouwen, openheid, en transparantie. Google lijkt echter in geen van deze zaken meer te pionieren. Illustratief is het feit dat het zeer lastig was om een open en eerlijk verhaal bij Google te onttrekken en dat werknemers aangeven anoniem te willen blijven. Op de vraag of ze het artikel voor publicatie wilde lezen, gaf één van de Googlers aan: ‘Stuur het maar niet op, anders kunnen ze het misschien traceren naar mij.’
Ongelijkheid in hiërarchie
We schrijven regelmatig over organisaties die experimenteren met het verminderen van de hiërarchie om de gelijkheid te vergroten. Van Google hadden we eigenlijk niet anders verwacht. Maar onze bezoeken en interviews bij Google lieten een heel ander beeld zien. Werknemers die de vervelende taken van managers uit moeten voeren, veel interne competitie en een sterke ongelijkheid tussen de verschillende functies. ‘Als engineer ben je bij Google een soort god,’ aldus één van de medewerkers.
Van pionier naar achterblijver
Hoewel Google nog steeds bekend staat als één van de beste werkgevers ter wereld, is het niet meer het voorbeeld dat het jarenlang was. Werken voor de techgigant lijkt nog steeds geweldig, maar als we de manier van werken vergelijken met andere pioniers op onze Bucket List, loopt Google duidelijk achter.
De hemel op aarde is Google niet meer, maar van vergane glorie is nog lang geen sprake.
‘Corporate rebels’ Joost Minnaar en Pim de Morree hebben hun baan opgezegd om een zoektocht te starten naar het ‘ultieme werkgeluk’. Hun interesse werd gewekt door de documentaire van Tegenlicht over Ricardo Semler. Daarna zijn ze gaan lezen en leren over bedrijven die radicaal anders werken door het geluk van hun werknemers voorop te stellen en besloten ze de mensen die hen hebben geïnspireerd op te gaan zoeken. Hun ‘Bucket List’ is gevuld met mensen als Ricardo Semler en Richard Branson. MT zal op onregelmatige basis verslag doen van hun ervaringen.