Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Wat is de meest geschikte leermethode voor een MBA?

Je leest nu: Wat is de meest geschikte leermethode voor een MBA?

Wie een MBA wil volgen, kijkt onder andere naar de leermethode. Welke methode is het meest geschikt voor wie? De diverse opties met hun voor- en nadelen op rij.

#1. De traditionele vorm: op de campus, in het lokaal

Lang werd maar één manier om een MBA te volgen beschouwd als de juiste. Traditioneel op de campus waarbij de informatie klassikaal wordt verschaft, met studiegroepen en lezingen. Debatten worden gestimuleerd en gefaciliteerd, en de kennis in examens uiteindelijk getest. En naast de stof die wordt aangeleerd, kan ook nog eens 2 jaar lang volop genoten worden van al het andere moois dat een beetje businessschool te bieden heeft zoals interactie met andere slimme breinen en een imposant alumni-netwerk. Harvard Business School verklaart dan ook trots op de website: ‘Onze campus verrijkt de leerervaring van onze MBA-studenten buitengewoon door de vele mogelijkheden tot interactie met elkaar en de faculteit buiten de klasuren.’

Stevig prijskaartje en tijdsinspanning

Maar daar hangt wel een flink prijskaartje aan. Zo’n anderhalve ton om precies te zijn. Dat is in ieder geval de schatting voor internationale top businessschools, waarbij Columbia Business School de lijst aanvoert. Stanford zit daar iets onder, terwijl een Harvard Business School rond het bescheiden bedrag van zo’n 135.000 euro zou schommelen. Vele malen lager is een MBA international van bijvoorbeeld Nyenrode waar je volgens de berekening van de school op zo’n 34.500 euro kwijt bent. Een MBA in Nederland kost al gauw tussen de 25.000 en 40.000 euro, afhankelijk van welke vorm wordt gekozen. En los van het geld moet je – ongeacht voor welke opleider je kiest – ook maar net in de gelegenheid zijn om twee jaar vrij te kunnen maken binnen je carrière om weer de schoolbanken in te gaan, hoezeer je daar vervolgens ook de vruchten van plukt.

#2. De opkomst van de MOOCs

Technologische ontwikkelingen hebben nieuwe opties opgeleverd om een MBA te volgen. Op afstand. Bijvoorbeeld de mogelijheid een MBA te volgen gewoon vanaf huis, online. Dus inloggen en leren wanneer het het beste past in het eigen schema. Maar blijft de stof ook even goed hangen als wanneer het op de traditionele manier in het auditorium wordt overgebracht? Ja, blijkt uit een onderzoek van MIT uit 2014. Nee, zo beweerden onderwijsdeskundigen.

Aanleiding voor het onderzoek was de snelle opkomst van de zogeheten MOOCs (massive open online courses). ‘Het onderwerp,’ zo licht hoofdonderzoeker en hoogleraar fysica David Pritchard toe, ‘was controversieel omdat een aantal gerenommeerde leerkundigen hadden gesteld dat er weinig geleerd wordt in MOOCs. Degenen die misschien wel wat op zullen steken, zijn de mensen die toch al hoogopgeleid zijn.’ Uit het onderzoek dat Pritchard met collega’s van MIT, Harvard en de Chinese Tsinghua Universiteit afnam, bleken studenten echter via MOOCs zelfs meer geleerd te hebben dan de studenten die de traditionele lesvorm volgde. Maar het ging wel om een steekproef van een paar vakken in plaats van een volledige MBA van twee jaar.

Nobele gedachte

De filosofie achter MOOCs is nobel. Namelijk dat hoog kwalitatief onderwijs geen luxe goed zou moeten zijn. Het begon allemaal in 2011 toen Sebastian Thrun, een zeer populaire hoogleraar van Stanford zijn introductiecursus over artificial intelligence online beschikbaar stelde. In drie maanden tijd waren er 160.000 viewers langsgekomen. Reden voor Thrun om het MOOC-platform Udacity op te zetten. Vele anderen volgden. In 2013 plaatste Wharton zijn eerste jaar MBA-cursussen gratis online via het platform Coursera. Relatief goedkoop zijn de online aangeboden MBA’s nog altijd, zij het niet meer volledig gratis. En ja, je mist de ervaring op de campus, het niet onbelangrijke alumni-netwerk en de directe interactie met andere studenten. Maar je ontvangt evengoed de kennis, zonder het heftige prijskaartje, en op het moment dat het voor jou het beste uitkomt.

Verloren in de massa

Echter, de promoters van het eerste uur begonnen toch te twijfelen aan hun product. Zelfs voorloper Thrun. ‘Ik realiseer me dat we mensen toch niet onderwijzen op de manier waarop ik dat het liefste zou zien. We bieden een slecht product aan.’ Zo zouden veel mensen enthousiast beginnen aan een MOOC. Maar een studie in 2013 wees uit dat slechts 4 procent van de studenten van de 17 cursussen die aangeboden worden door Coursera ook daadwerkelijk de eindstreep halen. Het probleem zit eigenlijk al besloten in de naam. De cursussen zijn massaal en open. Een deelnemer raakt makkelijk verloren. Niemand houdt je letterlijk bij de les. Degenen die het er toch goed vanaf brengen, blijken de high flyers die zich zelf zeer goed kunnen motiveren en die een duidelijke richting en een onafhankelijke instelling hebben.

#3. Blended learning: het beste van twee werelden?

Maar er is natuurlijk altijd een tussenvorm te vinden. Zo werd in 2011 tijdens de International Conference for Deans and Directors vooral de loftrompet gestoken voor de zogeheten blended learning-methode. Deze combinatie van digitaal op afstand leren naast gewoon traditioneel ‘face-to-face’ in de leslokalen van de businessschool plaatsnemen zou binnen MBA’s de toekomst hebben, aldus de onderwijsdeskundigen. Het is natuurlijk ook een ideale vorm voor mensen wiens werk (en privéleven) zoveel van hun vraagt dat ze de flexibiliteit om hun leermoment te kiezen hard nodig hebben. Het past ook bij onze huidige vorm van werken waar participeren in virtuele teams steeds gewoner is geworden.

Op afstand behaald even ‘echt’

Veel businessschools kiezen inmiddels dan ook deels voor een blended learning-aanpak. De vraag blijft echter of uiteindelijk een MBA (deels) behaald op afstand minder hoog wordt aangeslagen, dan een diploma geheel gevolgd op de campus. Onzin, zegt Derek Condon, hoogleraar aan de Birmingam Business School. Condon was voorheen verantwoordelijk voor het op afstand leerprogramma van de Britse Warwick Business School. ‘Als je bijvoorbeeld naar Warwick toekomt voor een MBA, dan krijg je een Warwick MBA, onafhankelijk van welke leermethode die je kiest,’ aldus Condon. Warwick business school scoort wereldwijd hoog met de MBA die zij ‘op afstand’ aanbieden.

#4. Action learning methode: on the job leren

Wie zich zorgen maakt om de combinatie van baan en MBA kan ook kiezen voor de zogeheten action learning-methode. Business School Nederland gelooft er heilig in. ‘In een traditionele businessschoolomgeving bepaalt de docent welke leerstof je voorgeschoteld krijgt,’ zegt Frank Campman, algemeen directeur Business School Nederland. ‘In het geval van action learning kijk je naar wat de deelnemer nodig heeft in zijn specifieke werkomgeving. Natuurlijk moet je ook de basis kennen, maar er wordt vooral toegespitst op vraagstukken die binnen jouw bedrijf spelen in die jij binnen jouw opleiding gaat oplossen. Meestal gaat het om 5 vraagstukken. Vaak is de opleiding na het eerste probleem dat binnen het bedrijf is opgelost al terugverdiend.’ Zo’n 40 procent van de opleiding wordt dan ook besteed aan de eigen werkomgeving.

Slimheid versus wijsheid

Wijlen Cambridge hoogleraar Reginald Revans is de grondlegger van de action learning-methode binnen bedrijven. Hij ontwikkelde zijn theorie in de jaren ’40. Hij zou zijn geïnspireerd door zijn vader die als marine surveyor vragen stelde aan de overlevenden van de bemanning van de Titanic. Toen hij zijn vader vroeg wat hij hiervan geleerd had, antwoordde deze: ‘Het verschil tussen slimheid en wijsheid.’ Mensen, zo concludeerde Revans tijdens zijn latere onderzoeken, leren nu eenmaal beter ‘on the job’, waarbij realtime problemen direct worden aangepakt. ‘Maar uiteindelijk zijn alle methodes waarop kennis wordt opgenomen natuurlijk zinvol,’ zegt Campman. ‘Het is maar net wat je in je eigen visie denkt dat het beste werkt voor jouw behoefte.’

Lees ook:

MBA in één dag volgen?

De beste antwoorden op de belangrijkste managementvragen. Tijdens MBA in één dag krijg je tips, trucs en handreikingen van gerenommeerd managementspreker Ben Tiggelaar over alle aspecten van het management.