Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom je niet bang moet zijn voor copycats

Is het arrogant om te denken dat anderen je meteen zullen namaken als je iets leuks hebt bedacht? Misschien. Maar bang zijn voor copycats is vooral voor onzekere ondernemers, schrijft Suzanne van Duijn in een gastblog.

Als meester in de rechten en pr-adviseur heb ik al heel wat bedrijven elkaar zien kopiëren. Van een vrijwel identieke handelsnaam tot een nagemaakt product, of zelfs een compleet overgenomen concept, al dan niet onder een vergelijkbare merknaam.

Mensen kopiëren elkaar tot in de treurigheid, iets dat ik niet helemaal kan begrijpen. Ik heb zelf ideeën genoeg, maar heb mezelf ook niet zó hoog zitten dat ik denk dat ik het beter kan gaan doen dan een al bestaand succesvol concept.

Met al die copycats is het misschien niet vreemd dat ondernemers als de dood zijn dat ook hun idee, product, naam of complete bedrijf zal worden gekopieerd. Maar die angst gaat soms echt te ver. Ik leg graag uit waarom je niet bang hoeft te zijn om te worden nagemaakt.

Pas auteursrecht bij openbaring

“Als ik mijn producten online zet, gaan mensen het vast namaken!” Dat heb ik twee ondernemers laatst nog horen zeggen. Maar wist je dat je pas auteursrecht op een werk kan claimen áls je het werk hebt geopenbaard? Een idee in je hoofd is niet beschermd.

Pas als het concreet is en wereldkundig is gemaakt, komt een werk – mits voldaan aan de voorwaarden voor auteursrecht – bescherming toe. Een dagboek in je boekenkast is niet auteursrechtelijk beschermd. Een online dagboek wel.

Lees ook: 
Deze drie ondernemers werden gekopieerd
5 manieren om meelifters en na-apers te bestrijden

Geen auteursrecht

Goed, pas als je je werk openbaart, kan je je dus beroepen op auteursrecht. Ik schrijf ‘kan’, omdat niet alle werken voor auteursrechtelijke bescherming in aanraking komen. Een werk moet ten minste nieuw/origineel zijn en er moeten creatieve keuzes zijn gemaakt door de maker.

Maak je iets dat al eerder is gemaakt, dan komt jou geen auteursrecht toe. En is het dus ook niet reëel om bang te zijn voor een auteursrechtinbreuk. Althans, je hebt letterlijk het recht niet.

Je hebt rechten!

Als jou wel auteursrecht toekomt heb je ook niets te vrezen, want dan kun je iets tegen de copycat beginnen. Daar zijn rechten immers voor! Schrijf een brief en spreek de amateur die zich ondernemer durft te noemen direct aan. Met een beetje gelukt is de copycat meteen afgeschrikt en ziet hij of zij jouw brief als wake up-call om ook eens creatief te worden.

Geloof in jezelf

Heel leuk dit juridische blogje, maar vergeet al dat gezeur over rechten nu maar weer even. Je bent ondernemer geworden omdat je je dromen wilt laten uitkomen. Je wilt je ideeën omzetten in een succesvol bedrijf of product. Geloof in jezelf en geloof eirn dat het gaat lukken. En zet jezelf dus vooral heel snel in de spotlight! Als ondernemers jouw idee willen jatten is jouw idee niet alleen een goed idee, maar zullen ze nooit beter worden dan jij. Jíj bent immers creatief en gaat het maken! Succes!

[[{“attributes”:{},”fields”:{}}]]

Suzanne van Duijn (27) studeerde af aan de UvA (Informatierecht, 2011). De afgelopen vijf jaar werkte ze als jurist, blogger, redacteur en pr-adviseur. Van juridische pietlut ging Suzanne naar creatieve ondernemer. Kijk voor meer informatie op Suusjehq.nl