Een klant ziet online bij De Bijenkorf een witgouden 18k ketting van Cartier met 176 briljant geslepen diamanten voor een bedrag van € 402,-. De klant laat zich dit geen tweede keer zeggen, en koopt de ketting.
Het blijkt dat de ketting per ongeluk verkeerd is geprijsd, want deze kost daadwerkelijk € 40.200,-. De Bijenkorf laat het er dan ook niet bij zitten, en eist de ketting terug óf betaling van het resterende bedrag. Moet de klant de ketting retourneren aan De Bijenkorf of mag zij de ketting houden? Wat denk jij?
Wat speelde zich af?
De Bijenkorf biedt op haar website sieraden van Cartier aan. Op 30 maart 2018 maakte De Bijenkorf een fout bij het invoeren van de prijzen van enkele sieraden. Hierdoor kwam een onjuiste prijs op de website van De Bijenkorf terecht. De Bijenkorf bood de betreffende ketting van Cartier ter waarde van € 40.200,- aan voor een prijs van € 402,-. Op 1 april 2018 bestelde de klant de ketting online bij De Bijenkorf.
De Bijenkorf nam op 4 april 2018 telefonisch contact op met de klant met de mededing dat er iets fout was gegaan, en dat de ketting voor een te laag bedrag aan haar verkocht was. De Bijenkorf verzocht de klant om de ketting te retourneren, of om het resterende bedrag van € 39.798,- over te maken. De klant vertelde dat zij de ketting niet terug kon geven, omdat zij deze als huwelijkscadeau aan haar nicht gaf. De klant gaf de ketting dus niet terug , en ook betaalde zij het resterende bedrag niet.
Vordering partijen
De Bijenkorf spande daarom een procedure aan. Zij voerde aan dat de ketting per ongeluk voor een onjuiste prijs op de website te koop stond. Het is algemeen bekend dat Cartier zeer exclusieve en kostbare sieraden verkoopt. Het prijsverschil met de werkelijke prijs was zeer groot, en het was dus duidelijk dat er sprake was van een kennelijke vergissing, aldus De Bijenkorf. Het warenhuis had niet de wil om de ketting aan te bieden voor maar € 402,- en de klant had daar ook niet gerechtvaardigd van uit mogen gaan, zo stelt De Bijenkorf.
De klant voerde verweer en gaf aan dat De Bijenkorf onvoldoende aannemelijk maakte dat er sprake was van een fout. De Bijenkorf verzond twee bevestigingsmails. Hieruit leidde de klant een duidelijke wil af. Er was sprake van een geldig aanbod dat zij geldig aanvaardde, zodat tussen partijen een geldige koopovereenkomst tot stand kwam, aldus de klant. Er worden op internet meerdere witgouden kettingen aangeboden voor rond de € 400,-.
De klant gaf (mede hierom) aan dat ze er in de gegeven omstandigheden gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat het aanbod van De Bijenkorf juist was. De klant gaf verder aan dat de ketting bij haar nicht in Marokko was. Ter zitting verklaarde zij dat de ketting in Marokko was kwijtgeraakt.
Wat vindt de rechtbank?
De rechter stelt (lees hier de uitspraak) dat De Bijenkorf voldoende onderbouwde dat zij niet de wil had om de ketting voor € 402,- aan de klant te verkopen. Het warenhuis bood de ketting aan voor slechts 1% van de normale verkoopprijs. Nu de wil niet overeenstemde met het aanbod, kwam er tussen partijen geen koopovereenkomst tot stand.
Van de klant mocht verwacht worden dat zij onderzoek zou doen naar de juistheid van de prijs van de ketting, zeker in een tijd waarin via internet veel informatie beschikbaar is. Bij de advertentie stond vermeld dat het ging om een witgouden ketting van 18 karaat met diamanten. In de specificatie stond bovendien dat de ketting is belegd met 176 briljant geslepen diamanten, smaragd en onyx van 1,23 karaat.
Een gemiddelde consument had, gezien deze informatie, moeten weten dat de prijs niet correct was. De stellingen dat op internet meerdere kettingen voor ca. € 400,- werden aangeboden, en dat de ketting in Marokko was kwijtgeraakt, onderbouwde de klant niet en wijst de rechter dan ook af. Kortom: de rechter stelt De Bijenkorf in het gelijk en oordeelt dat de klant de ketting moet retourneren. De klant moet ook alle proceskosten betalen.
Wat leren we hiervan?
‘Kennelijke verschrijvingen’, zoals dat heet, komen veel voor. Van belang is om altijd goed te controleren of het door jou ingevoerde bedrag (of andere informatie) daadwerkelijk correct is. De Bijenkorf heeft dit keer geluk, nu de klant de ketting moet retourneren. Maar het komt ook geregeld voor dat er sprake is van een kennelijke verschrijving met niet zo’n groot verschil.
Dan kun je je afvragen of de andere partij moet begrijpen dat de prijs niet correct is. De eerste stap is beoordelen of er daadwerkelijk een koopovereenkomst tot stand kwam. Van belang is dat de wil en het aanbod overeenstemmen.