Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Waarom alle Tesla-medewerkers gewoon met Elon Musk mogen praten

Al werk je bij Tesla als telefonist of stagiair, topman Elon Musk vindt dat je gewoon direct contact met hem moet kunnen opnemen. Dat zegt hij in een uitgelekte e-mail.

Je leest nu: Waarom alle Tesla-medewerkers gewoon met Elon Musk mogen praten

33.000. Dat is het aantal medewerkers dat momenteel werkt voor het elektrische auto- en zonnepanelenmerk Tesla. Toch mag iedereen contact opnemen met topman Elon Musk. Althans, dat beweert zakenwebsite Inc., dat in handen zegt te zijn van een uitgelekte mail, geheten Communication Within Tesla, die Musk enkele jaren geleden aan zijn personeel zou hebben verzonden.

Managerslagen

Communiceren via managerslagen helpt het bedrijf niet verder

In de mail stelt Musk, die naast Tesla ook aan het roer staat bij ruimtevaartbedrijf SpaceX, maar weinig op te hebben met het communiceren via managerslagen, zoals dat doorgaans bij grote bedrijven gebeurt. Musk vindt dit weinig efficiënt. “Het probleem met deze aanpak”, zo stelt hij, “is dat die de macht van de managers vergroot, terwijl dit het bedrijf niet verder helpt”. Musk schrijft:

“In plaats van dat een probleem snel opgelost wordt, waarbij de ene persoon tegen een persoon van een andere afdeling praat en het juiste laat gebeuren, worden mensen gedwongen om tegen hun manager te praten, die met de manager van een andere afdeling spreekt, die tegen iemand van zijn team praat. Daarna moet de informatie weer de andere kant op stromen. Dit is ontzettend dom. Iedere manager die dit laat gebeuren, of het zelfs aanmoedigt, zal zichzelf snel bij een ander bedrijf zien werken. Geen grapje.”

Geen hiërarchie

Je kunt direct met mij praten

Musk, een zelfverklaard nerd, was op zijn 28e al multimiljonair door het verkopen van zijn techbedrijfje Zip2. Om zover te komen, heeft hij nooit iemand boven zich nodig gehad. Bovendien: hiërarchie is niet echt hip in de techscene. Zijn aversie tegen het communiceren via managerslagen is dus te verklaren. Toch is de mail opzienbarend, al helemaal omdat Musk het zo druk schijnt te hebben dat hij zijn dagen opdeelt in blokjes van vijf minuten.

Musk schrijft vervolgens dat “iedereen bij Tesla” zowel moet kunnen mailen als praten met diegene die het probleem het snelst kan oplossen “in het voordeel van het hele bedrijf”. Hij voegt eraan toe:

“Je kunt met je managers manager praten zonder toestemming, je kunt direct met de vicepresident van een andere afdeling praten, je kunt met mij praten, je kunt moet iedereen praten zonder de toestemming van wie dan ook. Je zou jezelf zelfs verplicht moeten voelen om dat te doen tot het juiste gebeurt. Het draait hier niet om doodgewone gesprekken, maar om dat we ulta-snel en goed kunnen handelen. We kunnen natuurlijk niet met de grote autobedrijven in omvang concurreren, dus we moeten dit met intelligentie en behendigheid doen.”

Factory of the future

Toch heeft dat “ultra-snelle” handelen, waar Musk het over heeft, ook zijn nadelen. Zo kwam zijn bedrijf eerder dit jaar negatief in het nieuws, vanwege de hoge werkdruk die werknemers in de Tesla-fabriek in Californië ervaren. Musk wil volgend jaar 500.000 auto’s produceren, wat een toename is van 495 procent ten opzichte van 2016.

Ik heb geen comfortabel hoekkantoor

In zijn zogeheten factory of the future in Californië werken futuristische robots aan de productie, terwijl werknemers de computers onder meer bijsturen en bedienen. Het lukt het personeel maar amper om het tempo van de robots bij te houden, meldde de Britse krant The Guardian in mei. Het personeel zou stress ervaren door de lange werkdagen van – tot voor kort – twaalf uur per dag, zes dagen per week.

Een medewerker vertelde over een collega die als een pannekoek op de grond viel van vermoeidheid. Een ander had het gevoel in een van zijn armen verloren. Musk stelde als reactie onder meer er alles aan te doen om de werksituatie van zijn fabriekspersoneel te verbeteren. Hij zei daarbij – en dat is wel weer typisch Musk – dat hij zijn bureau op de “ergste, meest pijnvolle plaats van de fabriek” heeft geplaatst. “Het is geen comfortabel hoekkantoor”, voegde hij eraan toe.