Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waardeer en je krijgt meer

Iedereen ontvangt graag een compliment. Mits deze oprecht is. Het uitspreken van een welgemeende waardering moet iets vanzelfsprekends zijn, maar gebeurt dat wel?

 

Een compliment hebben we allemaal van tijd tot tijd nodig en het geven van complimenten voelt voor de meeste mensen prettiger en opbouwender dan negatieve kritiek geven. Wie wil er immers niet gewaardeerd worden? We maken allemaal weleens fouten maar de bedoeling is meestal goed. De beste manier om iemand te motiveren is complimenten geven. Je laat dan merken dat je betrokken bent en dat je aandacht hebt voor die persoon. Ook bij de opvoeding (van kinderen en medewerkers) is dit erg belangrijk.

Eerder dit jaar schreef ik een artikel waarin ik betoogde dat “waardering en erkenning geven geen wondermiddel is. Het is een wortelende basisbehoefte. Gebrek daaraan ontworteld en ontwricht. En gek genoeg, deze betekenisvolle grondstof, van onschatbare waarde, kost eigenlijk niets.“ Ik concludeerde toen: “Het zit in kleine, alledaagse dingen; iemand om zijn mening vragen, interesse tonen in wat iemand doet, terugkomen op wat iemand zei in een gesprek. Daarom heb ik een simpel en welgemeend advies: Wacht er niet te lang mee. Het effect is groot, en de inspanning eigenlijk heel gering. Maak er iets persoonlijks van. Geef waardering en erkenning een gezicht. Dit betekent dat we ons (weer) verdiepen in de ander, moeten weten wie die ander is. En zo werken aan het herstel van verbinding met, aan en voor elkaar.”

Vanzelfsprekendheid

Een week of drie terug werd ik naar aanleiding van dat artikel gebeld door Hans Poortvliet van Waarderingsmanagement.nl. Hij vertelde mij dat hij met veel instemming had kennis genomen van het artikel. Ook had hij het aan de nodige relaties toegezonden. In het verlengde daarvan gaf hij aan dat hij op 1 november de conferentie “Waardering 2011” organiseerde. Als ik wilde, kon ik die dag als zijn gast meemaken.

Zo’n reactie is een cadeautje. Je groeit ervan en het geeft nieuwe energie. En ik heb uiteraard ruimte in mijn agenda gecreëerd om (het ochtendgedeelte van) de conferentie bij te wonen. De bijenkomst bevestigde de strekking van mijn eerdere betoog: Het schiet er vaak bij in, maar niets motiveert meer dan een compliment. Betrek mensen bij jouw doen en laten. Laat zien dat je hun mening op prijs stelt. Dat is geen zwakte, maar juist kracht.

Tegelijkertijd heb ik mij afgevraagd of ik er wel of niet opnieuw over moet schrijven. Over de kracht van waardering bedoel ik. Want eigenlijk zou waardering iets vanzelfsprekends kunnen en moeten zijn. Want waardering tonen is geen kunstje, maar moet oprecht zijn. Het zit in een blik, een gebaar of een opmerking. Mensen gaan meer voor je doen als je oprechte waardering uit. Ga jezelf maar eens na. Daar waar waardering een technisch kunstje is (geworden) geven we waardering om dat het ons goed uitkomt. Niet omdat we het menen. En daar prikken mensen snel doorheen. De kracht van waardering wordt dan als snel tegenkracht.

Wat je aandacht geeft, groeit

De maatschappij – en organisaties daarbinnen – staan voor grote uitdagingen. Dat vraagt om authentiek talentbeleid, om nieuwe vormen van leiderschap en transparante organisatiestructuren. Het inzetten van talent en het aanspreken van bezieling zal bijdragen aan de nieuwe antwoorden en nieuwe manieren van samenwerken die de grenzen en mogelijkheden van mensen en organisaties verleggen. Daarvoor moeten wij op zoek naar nieuwe verbindende praktijken met onze medewerkers, tussen medewerkers en met de buitenwereld.

Als talent en bezieling echt een plaats krijgen in organisaties, dan heeft dat ook gevolgen voor de manier waarop we organisaties inrichten en voor de manier waarop wij ons personeelsbeleid vorm willen geven om hierin ondersteunend te zijn (Griet Bouwen, 2010). Concreet betekent dit dat we op een fundamentele andere manier naar een aantal Human Resourceprocessen moeten kijken. In het bijzonder als het gaat over leren en talentontwikkeling. Dit betekent aansluiten bij wat er al wèl is en dit beter ondersteunen. Deze benadering geeft meer ruimte aan diversiteit binnen een team: elke medewerker kan vanuit zijn passie en gedrevenheid bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de organisatie. Waardering geven aan waar individuele medewerkers goed in zijn, heeft nog andere voordelen: betrokkenheid en welbevinden van medewerkers groeit, zelfsturing en motivatie nemen toe.

De kunst van het waarderen

Professor Social Entrepreneurship David Cooperrider stelt dat: “De kunst van het waarderen (appreciate) ligt in het ontdekken (inquiry) van die factoren die leven geven aan een groep of organisatie.”

De kunst van het waarderen, is het vermogen om die factoren te ontdekken en te waarderen die levenskracht geven aan een individu, team of organisatie, aldus organisatieadviseur Herman Wittockx. Samenwerking, dialoog en gesprekken creëren positieve energie om samen initiatieven te ontwikkelen. Waardering is zien en weten dat je gezien wordt. Waardering is ook wederkerigheid. Het moet geen technisch foefje worden of zijn. Het moet uit jezelf komen en gemeend zijn. Waardering is verbinding maken met de ander en die verbinding onderhouden.

De innerlijke menselijke kracht in organisaties is als motor onmisbaar. Door leren en waarderen te verbinden aan zinvolle resultaten, ontstaan stimulerende werksituaties. Als de binding tussen de medewerker en de werksituatie goed is, dan kan een medewerker met zelfvertrouwen toegevoegde waarde leveren aan de organisatie. Voorwaarde is wel dat de omgeving(organisatie) de mens hiertoe ook in staat stelt. Aspiraties naar groei, zelfactualisering, het zoeken naar identiteit, autonomie en de hunkering naar uitmuntendheid zijn onderdeel van deze voorwaarden. Het welgemeende waarderen van die aspiraties, die zelfactualisering en de hunkering naar uitmuntendheid draagt daaraan bij.

De kunst van het waarderen
Gedicht van Helen Nieuwendijk, 22-08-2010

Klein en onnozel komen ze langs
flitsen van onachtzaamheid
doet ze opgaan in rook
maar wie de kunst bezit
het oog scherp te stellen
ziet de schoonheid,
het geluk en de waarde
van deze flitsmomenten

De kunst van het waarderen is vooral iets dat gedáán moet worden. En het is écht. Succesvolle leiders hebben gemeen dat ze deze kunst heel goed beheersen…

Eerdere bijdragen:

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de auteur: Peter Paul Doodkorte is partner van BMC.

Over het podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.