Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Veranderingen blijven bijbenen: ‘Je moet je steeds afvragen: zit iedereen in dezelfde boot?’

Hoe zorg ik dat ik mezelf steeds opnieuw uitvind? Het is een van de vragen die Philips’ International Business Transformation Director Mariëlle van Roosmalen zichzelf continu stelt. Want alleen zo kan ze alle snelle veranderingen aan. ‘Hoe breder mijn blik, hoe beter ik een transformatie kan leiden.’

Ormit Alumnus van Philips Marielle van Roosmalen

Wie ben ik? Wat wil ik? En wat kan ik? Het zijn drie vragen die Mariëlle van Roosmalen bijna ‘tot vervelens toe’ hoorde toen ze nog trainee was bij ORMIT aan het begin van deze eeuw. Maar het zijn wel vragen die naar eigen zeggen nog steeds van pas komen, nu ze zelf op 43-jarige leeftijd bij Philips als director Business Transformation wereldwijd veranderprocessen mag helpen vormgeven.

Al vertaalt ze de vragen tegenwoordig wel anders: hoe zorg ik dat ik mezelf steeds opnieuw blijf uitvinden? En: hoe blijf ik relevant in een snel veranderende wereld? ‘Constant mezelf zulke vragen stellen heb ik heel sterk nodig. Ik zie om me heen veel managers die blijven vastzitten in hun bekende denkpatronen. Dat wil ik voorkomen. Het leidt namelijk vooral tot veel frustratie. Als je niet mee kunt veranderen met de wereld om je heen en als je jezelf niet blijft uitvinden, neemt je houdbaarheid af, hoe oud of jong je ook bent.’

Blijven ontwikkelen

Als reisfanaat heeft Van Roosmalen inmiddels zo’n 73 landen in haar paspoort afgestempeld. Overal vandaan neemt ze iets aan culturele bagage mee, zorgt ze dat ze nieuwe indrukken opdoet. Want: ‘hoe breder mijn blik, hoe beter ik een transformatie kan leiden.’

Daarnaast besteedt ze ook in Nederland volop aandacht aan haar eigen persoonlijke ontwikkeling. ‘Welke test op persoonlijk vlak heb ik nog niet gedaan? Om mezelf beter te begrijpen, maar ook om mijn teams beter te kunnen begrijpen, zodat we samen effectiever kunnen worden.’

Verandering voor elkaar krijgen

Binnen Philips werkt ze momenteel aan een transformatieproces, dat het bedrijf moet veranderen van zuiver productgeoriënteerde organisatie tot een bedrijf dat ‘software en solutions rondom health tech’ biedt. ‘Het is onze ambitie om vanuit een puur product-georiënteerd bedrijf te ontwikkelen naar een bedrijf dat totaaloplossingen biedt van producten en services.’

‘We willen niet meer zomaar een product verkopen, maar juist werken aan de werkelijke en toekomstige behoefte van onze klanten. Met als missie: het verbeteren van de levens van drie miljard mensen op aarde. Dat betekent ook dat we op organisatievlak veel moeten veranderen, zoals de vernieuwing van onze organisatieprocessen en daarop aansluitend een complete IT-backbone. In alle regio’s in de wereld zijn deployment en changemanagers bezig met de uitrol hiervan.’

Persoonlijke benadering

‘Mijn bijkomende taak daarbij is te kijken: hoe krijg je dat nou voor elkaar? Wat moet je doen om zo’n transformatie tot een succes te maken en te zorgen dat hij breed gedragen wordt?’ Ze heeft daarbij gemerkt dat het zelden werkt om alleen maar harde deadlines te stellen of hard te roepen dat iets moet gebeuren. ‘Dat lijkt misschien heel sterk. Totdat je de kamer verlaat. Dan merk je dat mensen toch weer hun eigen gang gaan.’

Liever pakt ze het anders aan. ‘Ik vraag me vooraf met al mijn medewerkers af: zit je echt in dezelfde boot? Wat zeg je nou echt? Hoe draag jij met jouw expertise bij aan het geheel? Wat is de vraag achter de vraag? Alleen als je het zo afpelt, heb ik gemerkt, kun je iedereen meekrijgen. Ik ben echt ervan overtuigd dat ik meer bereik als ik die persoonlijke benadering kies.’

Toegevoegde waarde zoeken

Van Roosmalen heeft twee studies gedaan. Daarna wilde ze eigenlijk nóg verder studeren, maar via een carrièrebeurs kwam ze met traineeorganisatie ORMIT in aanraking. Ze had een sociale achtergrond, werkte zelfs een tijdje in de psychiatrie, maar wilde toch het bedrijfsleven in. Het bleek ‘een gouden basis’, zegt ze er nu over.

‘Ik werd af en toe gek van al die nadruk op persoonlijke ontwikkeling. Laat me nou eens gewoon werken, dacht ik dan wel eens. Maar nu zie ik er echt de meerwaarde van in, te weten wat je wel kunt en wat juist minder. Om te bedenken: wat is míjn invloed? En wat doet míjn persoonlijkheid in dit proces?’

Bijna dertien jaar werkte ze bij AkzoNobel, waarna een headhunter haar benaderde voor een mooie functie elders. Het werd niet wat ze zich had voorgesteld, waarna ze een jaar ging reizen en onder meer in Zuid-Afrika vrijwilligerswerk deed. ‘In die tijd ben ik gaan nadenken: wil ik nog wel in een corporate werken? Waar ben ik echt goed in? En waarin bied ik een toegevoegde waarde? Ik heb in die tijd ook de ideale job in mijn hoofd gecreëerd. Toen na enige tijd Philips voorbijkwam, viel alles op zijn plek.’

Tot de laatste bocht

Haar aanpak vergelijkt ze graag met die van een langeafstandsfietser, niet toevallig ook een van haar voornaamste hobby’s. ‘Als ik in de Alpen fiets, gaat mijn vriend altijd als een speer van start. Dan houd ik hem echt niet bij en laat ik hem maar gaan. Maar bij de laatste haarspeldbochten zie ik hem vaak weer. Ik blijf volhouden, zie steeds die stip op de horizon.’

Niet dat ze altijd ‘het beste meisje van de klas’ wil zijn. ‘Ik kan niet in mijn eentje alle ontwikkelingen bijhouden. Het gaat echt om het team. Ik heb nu een coach die zegt: jouw empathie is zo sterk ontwikkeld, dat je bijna ziet wat er achter je rug gebeurt. Dat zit me ook weleens in de weg, hoor. Ik blijf soms lang zitten in de vertellende fase en heb wel eens te veel begrip voor ieders inbreng in het team.’

Ook probeert Van Roosmalen altijd om iedereen mee te blijven nemen. ‘Ik heb nu bijvoorbeeld iemand in mijn team die aan het re-integreren is. Anderen denken dan misschien: dat is een blok aan je been. Maar ik vind het juist een mooie uitdaging. Ik ga dan proberen te ontdekken: hoe kan ik hem meekrijgen? Het gesprek aangaan is belangrijk, altijd kijken wat er wél mogelijk is.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Talent voor succes’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door ORMIT. Zij maken organisaties succesvoller door het vinden, ontwikkelen en verbinden van toptalent dat de potentie heeft om het perspectief van jouw organisatie te veranderen.

Lees ook: