Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Tony Crabbe: “Enkel sturen op productiviteit is funest voor creativiteit” (podcast)

Te veel organisaties zijn gefocust op de output van medewerkers in plaats van het maken van waardevolle impact voor klanten. Dat zegt bestsellerauteur Tony Crabbe (Nooit meer te druk) in een exclusief interview met de Business Books Podcast.

Tony Crabbe (Nooit meer te druk)
Je leest nu: Tony Crabbe: “Enkel sturen op productiviteit is funest voor creativiteit” (podcast)

De Business Books Podcast is gratis te luisteren via SoundcloudSpotify en iTunes. In de 15e aflevering leer je de belangrijkste inzicht van de volgende boeken:

1. Nooit meer te druk van Tony Crabbe

Hij is de anti-productiviteitsgoeroe en dat raakt in een burn-out overgoten tijdgeest een gevoelige snaar. Zijn boek, Nooit meer te druk, werd in Nederland en ver daarbuiten een absolute hit. In dit interview met de Business Books Podcast, vanaf het Getting Things Done-summit in Amsterdam, vertelt de Britse auteur dat succesvolle bedrijven niet langer sturen op de werkuren die men draait, maar op de impact die medewerkers leveren. “Een goede leider zit met zijn teamleden om te bespreken wat ze minder of niet meer moeten doen. Dat zorgt niet alleen voor meer creativiteit, maar bovenal voor psychologische veiligheid. Een goed voorbeeld hiervan is Microsoft, het bedrijf is gestopt met focussen op hyperproductiviteit en richt zich nu op het sturen op klantwaarde. We moeten met zijn allen succes herdefiniëren.”

Nooit meer te druk, Luitingh-Sijthoff, €20,99

2. Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk van Jason Fried

Een succesvol miljoenenbedrijf runnen zonder langetermijnstrategie, zonder kantoren en zonder dat je medewerkers elkaar door de weeks storen. Het klinkt als een utopie, maar softwarebedrijf Basecamp krijgt het voor elkaar. “We hoeven niet de grootste te zijn – sterker nog, we hebben geen idee wat ons marktaandeel is – zolang we maar onmisbaar zijn voor onze klantenkring”, zegt oprichter Jason Fried. “Elke zes weken bepalen we als bedrijf wat we op dat moment het belangrijkste vinden om op te focussen, we eindigen met twee weken reflectie en het maken van nieuwe plannen.” Of het bedrijf, dat projectmanagement software ontwikkelt, geen wel op kan boksen tegen giganten als Atlassian? “Ons product moet het niet hebben van zoveel mogelijk features uitrollen. Onze kracht zit hem onder meer in de bereikbaarheid van onze klantenservice. Heb je een vraag, dan heb je binnen een paar minuten antwoord van een echt persoon. Dat doet niemand ons na.”

Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk, Management Impact, €19,90

3. Concentratie van Stefan van der Stigchel

Er is bijna geen ontkomen meer aan: elke week lijkt er een boek te verschijnen waarmee zakelijke professionals nóg productiever en geconcentreerder kunnen werken. Toch weet het boek van Stefan van der Stigchel (hoogleraar cognitieve psychologie aan de Universiteit Utrecht) een plek op de leeslijst te veroveren: het weerlegt hardnekkige mythes en geeft aan de hand van wetenschappelijk inzicht praktische handvaten die wél werken. Welke dat zijn? Dat vertelt Thijs in de podcast.

Concentratie, Maven Publishing, €20,00

4. Hard gaan met de beste mensen van de redactie van Sprout

Talent is de sleutel tot het succes van elk snelgroeiend bedrijf, maar hoe vind je in een overvolle arbeidsmarkt talent, hoe zorg je dat talent bij je blijft en hoe kom je er in het geval van een mismatch weer vanaf? De redactie van Sprout dook in de wereld van hiring- and firing en brengt de theorie van universiteiten en groeiprogramma’s samen met praktische ervaring van o.a. Swapfiets, Voys en Bynder.

Hard gaan met de beste mensen, Van Duuren Management, €20,00

Je leert in deze podcast in ieder geval

  • Waarom Tony Crabbe een obsessie met zijn achtertuin heeft
  • Hoe Jason Fried weet of zijn medewerkers op afstand wel de goede dingen doen
  • En waarom de KPI’s van de politie in New York na jaren van succes, nu tegen zich keert

Waarom de Business Books Podcast?

Mark Zuckerberg las een jaar lang twee boeken per week, maar voor de meesten van ons is een boek per maand is al een mooi streven. Welk boek moet je dan lezen? Thijs Peters en Remy Ludo Gieling bespreken de belangrijkste boeken op het gebied van ondernemen, management en leiderschap.

Voor wie is deze podcast?

Als lezen je lief is, maar je tijd kostbaar. In 30 minuten word je bijgepraat over de nieuwste boeken en luister je naar een interview met topauteurs waaronder Verne Harnish, Eric Ries, Robert Cialdnini, Ben Tiggelaar, Dan Ariely, Jos Burgers, Jim Stolze, Dan Shapiro en vele anderen.

Hoe kan ik een podcast luisteren?

De Business Books Podcast is gratis te luisteren via SoundcloudSpotify en iTunes. Abonneer je kosteloos via deze kanalen zodat je geen aflevering mist.