Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Technisch talent aantrekken? Zó wordt het (iets) gemakkelijker

Van samenwerken met het onderwijs tot het inzetten van social media: dít kun je als maakbedrijf doen om het schaarse technische talent aan je te binden.

technisch talent aantrekken voor maakbedrijven
Foto: Getty

Waar veel maakbedrijven zitten te springen om technisch talent, blijft het aanbod nog altijd achter bij de vraag. Ondanks de vele inspanningen om meer jongeren voor een technische opleiding te laten kiezen (bijvoorbeeld via het Techniekpact), blijft vooral de instroom op mbo-niveau steken. Niet voor niets blijkt uit de meest recente TechBarometer van opleider ROVC dat binnen de maakindustrie 47 procent van de ondervraagde ondernemers de komende 5 jaar een tekort aan personeel verwacht.

De vaakst genoemde oorzaken? De slechte aansluiting van het reguliere onderwijs op het bedrijfsleven (genoemd door 30% van de respondenten), het slechte imago van de technieksector (22%) en de vergrijzing (18%). Vaakst genoemde oplossing: als bedrijfsleven zélf actie ondernemen. Maar wat kun je als ambitieus (maak)bedrijf concreet doen om technisch talent te vinden, nu en in de toekomst?

#1 Werk meer samen met het onderwijs 

Terwijl veel maakbedrijven vers afgestudeerde technici handenwringend staan op te wachten bij de schoolpoort, is de interesse tijdens de opleiding zelf vaak maar minimaal. Als het aan de studenten van de techniekopleiding ligt, mag die betrokkenheid vanuit het bedrijfsleven gedurende het opleidingstraject een stuk groter worden.

Juist nu het huidige techniekonderwijs vaak de aansluiting mist met de steeds sneller veranderende praktijk, zouden bedrijven een grotere rol kunnen spelen bij het naar binnen brengen van die praktijk. Zoek daarom de samenwerking met het regionale onderwijs meer op en probeer zo de kloof tussen theorie en praktijk te dichten. Bijvoorbeeld door stages en excursies aan te bieden, door gastlessen te verzorgen, of door samen met ROC of hogeschool curricula te ontwikkelen. Bijkomend voordeel: als bedrijf kom je op een natuurlijk wijze in contact met toekomstig personeel.

Weten hoe je goede mensen aan je bedrijf kunt binden? meld je aan voor Made in NL ontbijtsessie

#2 Bundel je krachten op regionaal niveau

REMO West-Twente is een door meerdere regionale bedrijven opgericht opleidingsinstituut. Talentvolle jongeren kunnen zich hier, mét baangarantie, specialiseren in richtingen als elektro- of installatietechniek, mechatronica of metaalbewerking.

In diverse regio’s zijn techniekplatforms actief

Het is slechts één voorbeeld van door het bedrijfsleven zélf opgezette, vooral regionaal actieve opleidingsinstituten. Ook zijn er in diverse regio’s techniekplatforms actief. Die verbinden onderwijsinstellingen en ondernemingen aan elkaar en zetten onderwijsprojecten op om meer jongeren te interesseren voor een loopbaan in de techniek.

#3 Zet social media slim in

Nieuwe medewerkers aantrekken? Veel maakbedrijven kiezen nog altijd voor de traditionele wervingskanalen, zoals advertenties in kranten en op vacaturesites. Terwijl het meeste (jonge) talent nou juist te vinden is op ándere plekken. Veel maakbedrijven doen nauwelijks iets met social media als Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. Daarmee laten ze de kans liggen om met (jong) talent in gesprek te komen.

Tegelijkertijd is alleen maar aanwezig zijn op sociale netwerken niet voldoende. Verras toekomstige medewerkers met boeiende content. Laat bijvoorbeeld via korte filmpjes zien hoe je product gemaakt wordt en hoe het er in jouw bedrijf aan toe gaat. Dat hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn: juist de smartphone maakt het mogelijk om snel een laagdrempelig filmpje te maken. Bijkomend voordeel: je komt authentiek over en laat zien dat je als werkgever van deze tijd bent.

#4 Werk aan je imago

Wat maakt jou als bedrijf nou écht onderscheidend? Wat doe je als werkgever bijvoorbeeld aan opleiding en begeleiding? Een duidelijk profiel helpt om de juiste mensen te bereiken.

Zorg voor een duidelijk profiel en laat jezelf zien

Verder kan het verstandig zijn om je als bedrijf ook fysiek te laten zien. Zo werkte technologiebedrijf Nedap uit Groenlo aan zijn naamsbekendheid door zich als sponsor te verbinden aan Lowlands en (als hoofdsponsor) aan de Bedrijvendagen van de Universiteit Twente. Een gunstig imago schuilt verder uiteraard ook in de fysieke uitstraling van je bedrijf. Ambitieuze millennials werken liever in een modern, inspirerend pand dan in een gebouw dat al lang niet meer geüpdatet is.

#5. Investeer in je zittende personeel

Klassieke fout: zóveel tijd en energie steken in het zoeken naar nieuw talent, dat je de binding met je zittende personeel dreigt te verliezen. Ga daarom regelmatig het gesprek aan met medewerkers over hun ontwikkelmogelijkheden. Zeker nu communicatieve en commerciële vaardigheden óók voor technische mensen steeds belangrijker worden, loont het om te investeren in op maat gemaakte ontwikkeltrajecten on the job.

Organiseer een lunchbijeenkomst en ga in gesprek

En vergeet verder niet om regelmatig je oor te luister te leggen bij je medewerkers, bijvoorbeeld tijdens periodieke lunchbijeenkomsten rond een bepaald onderwerp. Wat kun je als bedrijf doen om hen te behouden?

#6. Denk aan de toekomst

‘De maakindustrie heeft ons eerder uit de crisis getrokken. Onze welvaart komt van export. Techniek is het nieuwe fundament van die welvaart’, zei CEO Hans de Jong van Philips Nederland bij een ‘les’ die het Eindhovense bedrijf verzorgde voor 300 kinderen uit groep 7 en 8.

Houd het personeelsbestand van straks nú al op peil

Kinderen enthousiast maken over techniek: nu nog altijd te weinig jongeren kiezen voor een technische opleiding, is het absolute noodzaak. Het levert op de korte termijn misschien nog geen medewerkers op, maar via excursies of gastlessen op basisscholen kun je als maakbedrijf nú al meehelpen om het personeelsbestand van de toekomst op peil te houden – ook als je net iets kleiner bent dan Philips.

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Weten hoe je goede mensen aan je bedrijf kunt binden? meld je aan voor Made in NL ontbijtsessie

Lees ook: