Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Slecht nieuws breng je op vrijdag

Wat is de beste tijd om als beursgenoteerd bedrijf met slecht nieuws te komen zonder dat de koers van je aandeel een duikvlucht neemt?

Kies een 'drukke' dag. Beleggers hebben met al het andere nieuws dat ze moeten verwerken wel genoeg aan hun hoofd. 

Iedereen heeft wel eens slecht nieuws te melden. Of je nu je baas moet vertellen dat je je target niet gaat halen, of dat je als kersvers beurgenoteerd bedrijf een fraude gevalletje in Brazilië ontdekt, vroeg of laat moet je ermee voor de draad komen. Wie graag zo min mogelijk aandacht wil trekken met zijn nieuws, kiest het best een moment waarop de aandacht van de ontvanger zo schaars mogelijk is.

Het schaarse van aandacht

Schaarste is een eigenschap van alle economische goederen en is de hoeksteen van de economie doordat dit begrip ten grondslag ligt aan onbeperkte behoeften aan de ene en beperkte middelen aan de andere kant. Er zijn economen die stellen dat aandacht in feite ook een schaarste goed is. Per persoon is er een zeker limiet aan de hoeveelheid aandacht die er beschikbaar is om aan allerlei stimuli van buitenaf te geven.

Verkiezingen, beursnieuws of Apple

Verschillende onderzoeken suggereren dat er inderdaad een grens zit aan de hoeveelheid aandacht die beleggers hebben te verdelen over al het nieuws dat op ze afkomt.  Met name de econoom David Hirshleifer heeft veel onderzoek hiernaar op zijn naam staan. Kies dus een dag waarop voor de ontvanger veel ander groot nieuws is dat hem bezighoudt, zoals verkiezingen, groot beurs- of financieel nieuws of als Apple met een nieuwe gadget komt. Een minder prettig bedrijfsnieuwtje valt er vast makkelijk tegen weg.

Op de werkvloer (of zelfs privé) kun je dit gegeven ook  gebruiken door dat ene slechte nieuwtje net te melden als je baas (of partner) al veel andere dingen aan zijn hoofd heeft.

Aandacht verslapt op vrijdag

Vrijdag is met het weekend voor de deur een goede tweede optie om slecht nieuws te brengen. De economen Louis en Sun van de Pennsylvania State University onderzochten of beleggers op specifieke dagen minder aandacht hebben voor overnamenieuws. Ze ontdekten dat beleggers minder aandacht besteden aan bedrijfsnieuws dat op een vrijdag naar buiten komt. Blijkbaar staat men op vrijdag al met één been in het weekend. 

Eerdere blogs van Eline Ronner: